TRV:08539: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Opprettet kravskjema)
(Feil på plassering av onlyinclude)
 
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke)
Linje 6: Linje 6:
|Kravtekst=<onlyinclude>'''Lufthastighet i tunnelens lengderetning:''' Lufthastighet i lengderetningen U<sub>dim</sub> er gitt i Figur: [[FIGUR:Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel|Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel]]. Den  gjelder når de tekniske installasjonene ikke står nærmere enn 0,5 m fra minste tverrsnitt, jf. [[Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt]]. For utstyr montert nærmere enn 0,5 m fra minste tverrsnitt øker vindhastigheten i togretningen lineært opp til toghastigheten.  
|Kravtekst=<onlyinclude>'''Lufthastighet i tunnelens lengderetning:''' Lufthastighet i lengderetningen U<sub>dim</sub> er gitt i Figur: [[FIGUR:Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel|Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel]]. Den  gjelder når de tekniske installasjonene ikke står nærmere enn 0,5 m fra minste tverrsnitt, jf. [[Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt]]. For utstyr montert nærmere enn 0,5 m fra minste tverrsnitt øker vindhastigheten i togretningen lineært opp til toghastigheten.  


{{:FIGUR:Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel}}</onlyinclude>
{{:FIGUR:Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel}}


Blokkeringsgraden, β, er gitt som arealforholdet mellom tog og tunnel: A<sub>tog</sub>/A<sub>tun</sub>  
Blokkeringsgraden, β, er gitt som arealforholdet mellom tog og tunnel: A<sub>tog</sub>/A<sub>tun</sub>  
Linje 16: Linje 16:
Antall lastvekslinger er gitt i Tabell: [[TABELL:Lastvekslinger for vindlast på tekniske installasjoner|Lastvekslinger for vindlast på tekniske installasjoner]]. Tabellen gjelder både for enkelt- og dobbeltsporet tunnel.  
Antall lastvekslinger er gitt i Tabell: [[TABELL:Lastvekslinger for vindlast på tekniske installasjoner|Lastvekslinger for vindlast på tekniske installasjoner]]. Tabellen gjelder både for enkelt- og dobbeltsporet tunnel.  


{{:TABELL:Lastvekslinger for vindlast på tekniske installasjoner}}
{{:TABELL:Lastvekslinger for vindlast på tekniske installasjoner}}</onlyinclude>
|Opprettet=2011-01-01
|Opprettet=2011-01-01
|Status=Gjeldende
|Status=Gjeldende

Siste sideversjon per 10. feb. 2025 kl. 13:27

ID TRV:08539
Bok 521
Kapittel 7
Vedlegg
Kravtype Utformingskrav
Kravtekst [[Kravtekst::Lufthastighet i tunnelens lengderetning: Lufthastighet i lengderetningen Udim er gitt i Figur: Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel. Den gjelder når de tekniske installasjonene ikke står nærmere enn 0,5 m fra minste tverrsnitt, jf. Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt. For utstyr montert nærmere enn 0,5 m fra minste tverrsnitt øker vindhastigheten i togretningen lineært opp til toghastigheten.
Figur: Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel

Blokkeringsgraden, β, er gitt som arealforholdet mellom tog og tunnel: Atog/Atun

For dobbeltsporet tunnel er blokkeringsgraden, β, gitt som: (Atog1 + Atog2)/Atun

Vindhastigheten skifter retning for hver togpassering. Vindhastigheten mot togretningen skal ikke økes.

Antall lastvekslinger er gitt i Tabell: Lastvekslinger for vindlast på tekniske installasjoner. Tabellen gjelder både for enkelt- og dobbeltsporet tunnel.


Tabell: Lastvekslinger for vindlast på tekniske installasjoner
Togtetthet. Antall tog pr. døgn. Antall lastvekslinger
Inntil 50 2 . 106
50 – 150 5 . 106
Over 150 1 . 107
]]
Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt
Relatert krav
Opprettet 2011-01-01
Referanse
Status Gjeldende
Banedataobjekt Tunnel
Kravlokasjon Tunneler/Prosjektering og bygging/Laster#Tekniske installasjoner, vindlast på frittstående utstyr