TRV:08539: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
m (Opprettet) |
(Feil på plassering av onlyinclude) |
||
(2 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
{{Krav | {{Krav | ||
|ID= | |ID=TRV:08539 | ||
|bok= | |bok=521 | ||
|Kapittel= | |Kapittel=7 | ||
|kravtype= | |kravtype=Utformingskrav | ||
|Kravtekst=<onlyinclude></onlyinclude> | |Kravtekst=<onlyinclude>'''Lufthastighet i tunnelens lengderetning:''' Lufthastighet i lengderetningen U<sub>dim</sub> er gitt i Figur: [[FIGUR:Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel|Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel]]. Den gjelder når de tekniske installasjonene ikke står nærmere enn 0,5 m fra minste tverrsnitt, jf. [[Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt]]. For utstyr montert nærmere enn 0,5 m fra minste tverrsnitt øker vindhastigheten i togretningen lineært opp til toghastigheten. | ||
|Opprettet= | |||
{{:FIGUR:Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel}} | |||
Blokkeringsgraden, β, er gitt som arealforholdet mellom tog og tunnel: A<sub>tog</sub>/A<sub>tun</sub> | |||
For dobbeltsporet tunnel er blokkeringsgraden, β, gitt som: (A<sub>tog1 </sub>+ A<sub>tog2</sub>)/A<sub>tun</sub> | |||
Vindhastigheten skifter retning for hver togpassering. Vindhastigheten mot togretningen skal ikke økes. | |||
Antall lastvekslinger er gitt i Tabell: [[TABELL:Lastvekslinger for vindlast på tekniske installasjoner|Lastvekslinger for vindlast på tekniske installasjoner]]. Tabellen gjelder både for enkelt- og dobbeltsporet tunnel. | |||
{{:TABELL:Lastvekslinger for vindlast på tekniske installasjoner}}</onlyinclude> | |||
|Opprettet=2011-01-01 | |||
|Status=Gjeldende | |Status=Gjeldende | ||
| | |Banedataobjekt=Tunnel | ||
|Kravlokasjon=[[Tunneler/Prosjektering og bygging/Laster#Tekniske installasjoner, vindlast på frittstående utstyr]] | |||
}} | }} |
Siste sideversjon per 10. feb. 2025 kl. 13:27
ID | TRV:08539 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bok | 521 | ||||||||
Kapittel | 7 | ||||||||
Vedlegg | |||||||||
Kravtype | Utformingskrav | ||||||||
Kravtekst | [[Kravtekst::Lufthastighet i tunnelens lengderetning: Lufthastighet i lengderetningen Udim er gitt i Figur: Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel. Den gjelder når de tekniske installasjonene ikke står nærmere enn 0,5 m fra minste tverrsnitt, jf. Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt. For utstyr montert nærmere enn 0,5 m fra minste tverrsnitt øker vindhastigheten i togretningen lineært opp til toghastigheten.
Blokkeringsgraden, β, er gitt som arealforholdet mellom tog og tunnel: Atog/Atun For dobbeltsporet tunnel er blokkeringsgraden, β, gitt som: (Atog1 + Atog2)/Atun Vindhastigheten skifter retning for hver togpassering. Vindhastigheten mot togretningen skal ikke økes. Antall lastvekslinger er gitt i Tabell: Lastvekslinger for vindlast på tekniske installasjoner. Tabellen gjelder både for enkelt- og dobbeltsporet tunnel.
| ||||||||
Grafikkvisning | |||||||||
Krav følger av | |||||||||
Kravhensikt | |||||||||
Relatert krav | |||||||||
Opprettet | 2011-01-01 | ||||||||
Referanse | |||||||||
Status | Gjeldende | ||||||||
Banedataobjekt | Tunnel | ||||||||
Kravlokasjon | Tunneler/Prosjektering og bygging/Laster#Tekniske installasjoner, vindlast på frittstående utstyr |