530 2015 Endringsartikkel 1035: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
m (→‎Vurdering av endringen: Lagt til hvordan kravet ser ut i dag.)
m (→‎Konklusjon: Endring lagt inn i regelverket, kategori endret til behandlet.)
 
(7 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 29: Linje 29:
|}
|}
= Vurdering av endringen =
= Vurdering av endringen =
TSI-en det refereres til har ikke trådt i kraft i Norge ennå, men det vil sannsynligvis skje nokså snart.
== Kravet slik det ser ut i dag ==
== Kravet slik det ser ut i dag ==
a) '''Maksimalt sprang i manglende overhøyde (ΔI<sub>maks</sub>):''' Sprang i manglende overhøyde skal maksimalt være 100 mm.
a) '''Maksimalt sprang i manglende overhøyde (ΔI<sub>maks</sub>):''' Sprang i manglende overhøyde skal maksimalt være 100 mm.
Linje 36: Linje 38:
a) '''Maksimalt sprang i manglende overhøyde (ΔI<sub>maks</sub>):''' Sprang i manglende overhøyde skal maksimalt være 100 mm for V ≤ 200 km/h, 85 mm for 200 km/h < V ≤ 230 km/h og 25 mm for V > 230 km/h.
a) '''Maksimalt sprang i manglende overhøyde (ΔI<sub>maks</sub>):''' Sprang i manglende overhøyde skal maksimalt være 100 mm for V ≤ 200 km/h, 85 mm for 200 km/h < V ≤ 230 km/h og 25 mm for V > 230 km/h.


Her er dessuten unntaket for krengetog fjernet.
 
Kommentar: Unntaket for krengetog er fjernet.


== R - pålitelighet ==
== R - pålitelighet ==
Ingen endring.
== A - tilgjengelighet ==
== A - tilgjengelighet ==
Ingen endring.
== M - vedlikeholdbarhet ==
== M - vedlikeholdbarhet ==
Muligens noe mindre slitasje på spor ved denne endringen.
== S - sikkerhet ==
== S - sikkerhet ==
Bedret sikkerhet ved å begrense tillatt manglende overhøyde for høye hastigheter: Bogier, hjul og andre komponenter på vognene blir utsatt for store krefter dersom man tillater store sprang i manglende overhøyde også i store hastigheter.
== L - levetid ==
== L - levetid ==
Muligens en liten økning i levetid.
== Ø - økonomi ==
== Ø - økonomi ==
Ingen endring.
== K - kapasitet ==
== K - kapasitet ==
Ingen endring.
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen ==
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen ==
== Høringskommentarer ==
== Høringskommentarer ==


= Innstilling fra fagansvarlig =
= Innstilling fra fagansvarlig =
Se ovenfor.
= Behandling i godkjenningsrådet =
= Behandling i godkjenningsrådet =
== Trafikk ==
== Trafikk ==
ok
== Prosjekter ==
== Prosjekter ==
ok
== Infrastruktureier ==
== Infrastruktureier ==
OK
== Teknologi ==
== Teknologi ==
ok
== Konklusjon ==
== Konklusjon ==
Endringen gjennomføres/forkastes
Endringen gjennomføres
[[Kategori:Endringsartikler]]


-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --
[[Kategori:Behandlede endringsartikler]]

Siste sideversjon per 23. jan. 2015 kl. 14:31

Endringsinformasjon

EndringsID 1035
Forslagsdato 07.01.2015
Forslagsstiller Frode Teigen
Klassifisering Kravendring
Bok 530 Overbygning, prosjektering
Kapittel Sporets Trase
Avsnitt 5 - Kurver uten overgangskurver
Forslagstekst Krav til maksimalt sprang i manglende overhøyde samsvarer ikke med ny TSI Infrastruktur for alle hastighetsområder. Mens TRV har krav til maks 100 mm for alle hastigheter har TSI INF følgende krav:


(a) 130 mm for v ≤ 60 km/h, (b) 125 mm for 60 km/h < v ≤ 200 km/h, (c) 85 mm for 200 km/h < v ≤ 230 km/h (d) 25 mm for v > 230 km/h.

Foreslår å endre krav i TRV for hastigheter over 200 km/h slik at det blir samsvar med ny TSI INF

Referansedokumenter

Vurdering av endringen

TSI-en det refereres til har ikke trådt i kraft i Norge ennå, men det vil sannsynligvis skje nokså snart.

Kravet slik det ser ut i dag

a) Maksimalt sprang i manglende overhøyde (ΔImaks): Sprang i manglende overhøyde skal maksimalt være 100 mm.

  1. Unntak: For krengetog tillates 130 mm sprang i manglende overhøyde.

Ny kravtekst

a) Maksimalt sprang i manglende overhøyde (ΔImaks): Sprang i manglende overhøyde skal maksimalt være 100 mm for V ≤ 200 km/h, 85 mm for 200 km/h < V ≤ 230 km/h og 25 mm for V > 230 km/h.


Kommentar: Unntaket for krengetog er fjernet.

R - pålitelighet

Ingen endring.

A - tilgjengelighet

Ingen endring.

M - vedlikeholdbarhet

Muligens noe mindre slitasje på spor ved denne endringen.

S - sikkerhet

Bedret sikkerhet ved å begrense tillatt manglende overhøyde for høye hastigheter: Bogier, hjul og andre komponenter på vognene blir utsatt for store krefter dersom man tillater store sprang i manglende overhøyde også i store hastigheter.

L - levetid

Muligens en liten økning i levetid.

Ø - økonomi

Ingen endring.

K - kapasitet

Ingen endring.

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Se ovenfor.

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

ok

Prosjekter

ok

Infrastruktureier

OK

Teknologi

ok

Konklusjon

Endringen gjennomføres