530 2015 Endringsartikkel 1035: Forskjell mellom sideversjoner
m (→Konklusjon: Endring lagt inn i regelverket, kategori endret til behandlet.) |
|||
(5 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist) | |||
Linje 57: | Linje 57: | ||
== Ø - økonomi == | == Ø - økonomi == | ||
Ingen endring. | |||
== K - kapasitet == | == K - kapasitet == | ||
Linje 70: | Linje 70: | ||
= Behandling i godkjenningsrådet = | = Behandling i godkjenningsrådet = | ||
== Trafikk == | == Trafikk == | ||
ok | |||
== Prosjekter == | == Prosjekter == | ||
ok | |||
== Infrastruktureier == | == Infrastruktureier == | ||
OK | |||
== Teknologi == | == Teknologi == | ||
ok | |||
== Konklusjon == | == Konklusjon == | ||
Endringen gjennomføres | Endringen gjennomføres | ||
[[Kategori:Behandlede endringsartikler]] |
Siste sideversjon per 23. jan. 2015 kl. 14:31
Endringsinformasjon
EndringsID | 1035 |
Forslagsdato | 07.01.2015 |
Forslagsstiller | Frode Teigen |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 530 Overbygning, prosjektering |
Kapittel | Sporets Trase |
Avsnitt | 5 - Kurver uten overgangskurver |
Forslagstekst | Krav til maksimalt sprang i manglende overhøyde samsvarer ikke med ny TSI Infrastruktur for alle hastighetsområder. Mens TRV har krav til maks 100 mm for alle hastigheter har TSI INF følgende krav:
Foreslår å endre krav i TRV for hastigheter over 200 km/h slik at det blir samsvar med ny TSI INF |
Referansedokumenter |
Vurdering av endringen
TSI-en det refereres til har ikke trådt i kraft i Norge ennå, men det vil sannsynligvis skje nokså snart.
Kravet slik det ser ut i dag
a) Maksimalt sprang i manglende overhøyde (ΔImaks): Sprang i manglende overhøyde skal maksimalt være 100 mm.
- Unntak: For krengetog tillates 130 mm sprang i manglende overhøyde.
Ny kravtekst
a) Maksimalt sprang i manglende overhøyde (ΔImaks): Sprang i manglende overhøyde skal maksimalt være 100 mm for V ≤ 200 km/h, 85 mm for 200 km/h < V ≤ 230 km/h og 25 mm for V > 230 km/h.
Kommentar: Unntaket for krengetog er fjernet.
R - pålitelighet
Ingen endring.
A - tilgjengelighet
Ingen endring.
M - vedlikeholdbarhet
Muligens noe mindre slitasje på spor ved denne endringen.
S - sikkerhet
Bedret sikkerhet ved å begrense tillatt manglende overhøyde for høye hastigheter: Bogier, hjul og andre komponenter på vognene blir utsatt for store krefter dersom man tillater store sprang i manglende overhøyde også i store hastigheter.
L - levetid
Muligens en liten økning i levetid.
Ø - økonomi
Ingen endring.
K - kapasitet
Ingen endring.
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
Høringskommentarer
Innstilling fra fagansvarlig
Se ovenfor.
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
ok
Prosjekter
ok
Infrastruktureier
OK
Teknologi
ok
Konklusjon
Endringen gjennomføres