550 2019 Endringsartikkel 2337: Forskjell mellom sideversjoner
(Ny side: = Endringsinformasjon = {| class="wikitable" |- | EndringsID || 2337 |- | Forslagsdato || 21.05.2019 |- | Forslagsstiller || Svenn Erik Engen |- | Klassifisering || Kravendring |- | Bok…) |
|||
Linje 21: | Linje 21: | ||
|} | |} | ||
= Vurdering av endringen = | = Vurdering av endringen = | ||
Kravet ble tatt inn i 2007 uten at det er funnet noen argumentasjon for dette. Det er ikke klart hvordan dette kan realiseres på en måte som sikrer at skiftet på vei inn i området møter riktig signal og som sikrer at skifteleder for lok.området har full kontroll på området. | |||
Ved behov for å kjøre skift inn på et lok.område må dette foregå ved signal 46. Signal 44 eller 45 kan ikke benyttes da det krever kontroll på alle veksler i skifteveien. Når et skift møter signal 46 betyr dette at skiftet befinner seg i et lok.område. Det er da tillatt å bakke frem til første signal med restriktivt signalbilde. En skiftevei kan derfor ikke forlenges med et lok.område, men lok.området kan utvides til å inkludere området der skiftet befinner seg. | Ved behov for å kjøre skift inn på et lok.område må dette foregå ved signal 46. Signal 44 eller 45 kan ikke benyttes da det krever kontroll på alle veksler i skifteveien. Når et skift møter signal 46 betyr dette at skiftet befinner seg i et lok.område. Det er da tillatt å bakke frem til første signal med restriktivt signalbilde. En skiftevei kan derfor ikke forlenges med et lok.område, men lok.området kan utvides til å inkludere området der skiftet befinner seg. | ||
Nytt skift inn på et etablert lok.område må derfor foregå på følgende måter: | Nytt skift inn på et etablert lok.område må derfor foregå på følgende måter: | ||
# Skiftet kjører frem til lok.områdets grense, og møter signal 43. | # Skiftet kjører frem til lok.områdets grense, og møter signal 43. | ||
# Fører tar kontakt med togleder. Togleder følger prosedyrer som sørger for at skifteleder i lok.området blir informert. | # Fører tar kontakt med togleder. Togleder følger prosedyrer for utvidelse av lok.område, som sørger for at skifteleder i lok.området blir informert. | ||
# Togleder utvider lok.området slik at det inkluderer området der skiftet befinner seg. | # Togleder utvider lok.området slik at det inkluderer området der skiftet befinner seg. | ||
# Signalet viser signalbilde 46. | # Signalet viser signalbilde 46. | ||
Linje 31: | Linje 33: | ||
Dersom det ikke finnes et lok.område å etablere ved siden av må signalet passeres i stopp (signal 43). Gjeldende prosedyrer må da benyttes. | Dersom det ikke finnes et lok.område å etablere ved siden av må signalet passeres i stopp (signal 43). Gjeldende prosedyrer må da benyttes. | ||
== R - pålitelighet == | == R - pålitelighet == | ||
== A - tilgjengelighet == | == A - tilgjengelighet == | ||
Linje 42: | Linje 42: | ||
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | == Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | ||
== Høringskommentarer == | == Høringskommentarer == | ||
= Innstilling fra fagansvarlig = | = Innstilling fra fagansvarlig = | ||
= Behandling i godkjenningsrådet = | = Behandling i godkjenningsrådet = |
Sideversjonen fra 26. aug. 2019 kl. 11:30
Endringsinformasjon
EndringsID | 2337 |
Forslagsdato | 21.05.2019 |
Forslagsstiller | Svenn Erik Engen |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 550 Signal, prosjektering |
Kapittel | 5 |
Avsnitt | 4.2.4 |
Forslagstekst | Fjerne teksten "3.Område frigitt for lokal skifting / skifteområde" i underpunkt 3 i avsnitt 4.2.4.a. |
Referansedokumenter |
Vurdering av endringen
Kravet ble tatt inn i 2007 uten at det er funnet noen argumentasjon for dette. Det er ikke klart hvordan dette kan realiseres på en måte som sikrer at skiftet på vei inn i området møter riktig signal og som sikrer at skifteleder for lok.området har full kontroll på området.
Ved behov for å kjøre skift inn på et lok.område må dette foregå ved signal 46. Signal 44 eller 45 kan ikke benyttes da det krever kontroll på alle veksler i skifteveien. Når et skift møter signal 46 betyr dette at skiftet befinner seg i et lok.område. Det er da tillatt å bakke frem til første signal med restriktivt signalbilde. En skiftevei kan derfor ikke forlenges med et lok.område, men lok.området kan utvides til å inkludere området der skiftet befinner seg.
Nytt skift inn på et etablert lok.område må derfor foregå på følgende måter:
- Skiftet kjører frem til lok.områdets grense, og møter signal 43.
- Fører tar kontakt med togleder. Togleder følger prosedyrer for utvidelse av lok.område, som sørger for at skifteleder i lok.området blir informert.
- Togleder utvider lok.området slik at det inkluderer området der skiftet befinner seg.
- Signalet viser signalbilde 46.
- Lok.området kan så reduseres igjen.
Dersom det ikke finnes et lok.område å etablere ved siden av må signalet passeres i stopp (signal 43). Gjeldende prosedyrer må da benyttes.
R - pålitelighet
A - tilgjengelighet
M - vedlikeholdbarhet
S - sikkerhet
L - levetid og kapasitet
Ø - økonomi
K - klima og miljø
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
Høringskommentarer
Innstilling fra fagansvarlig
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
Prosjekter
Infrastruktureier
Teknologi
Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --