550 2019 Endringsartikkel 2337: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Linje 21: Linje 21:
|}
|}
= Vurdering av endringen =
= Vurdering av endringen =
Kravet ble tatt inn i 2007 uten at det er funnet noen argumentasjon for dette. Det er ikke klart hvordan dette kan realiseres på en måte som sikrer at skiftet på vei inn i et etablert lok.område møter riktig signal, og som sikrer at skifteleder for lok.området har full kontroll på området.
Kravet om at en skiftevei skal kunne forlenges med et område frigitt for lokal skifting (lok.område) (TRV/signal/prosjektering/forriglingsutrustning 4.2.4 a3)) ble tatt inn i 2007 uten at det er funnet noen argumentasjon for dette. I ettertid har det vist seg at dette er i konflikt med kravet om at et lok.område skal være dekket med dekningsgivende objekt (TRV/signal/prosjektering/forriglingsutrustning 4.4.4 a3), i dette tilfellet et dvergsignal som er sluttpunkt for en skiftevei.  


Ved behov for å kjøre skift inn på et lok.område må dette foregå ved signal 46. Signal 44 eller 45 kan ikke benyttes da det krever kontroll på alle veksler i skifteveien. Når et skift møter signal 46 betyr dette at skiftet befinner seg i et lok.område. Det er da tillatt å bakke frem til første signal med restriktivt signalbilde. En skiftevei kan derfor ikke forlenges med et lok.område, men lok.området kan utvides til å inkludere området der skiftet befinner seg.
Problemet er å beskrive en konsistent funksjonalitet og signalering slik at det ikke oppstår misforståelser.  


Nytt skift inn på et etablert lok.område må derfor foregå på følgende måter:
Ut over at de nevnte krav er motstridende er det ikke klart hvordan kravene kan realiseres på en måte som sikrer at skiftet på vei inn i et etablert lok.område møter riktig signal, og som sikrer at skifteleder for lok.området har full kontroll på området.
# Skiftet kjører frem til lok.områdets grense, og møter signal 43.
 
# Fører tar kontakt med togleder. Togleder følger prosedyrer for utvidelse av lok.område, som sørger for at skifteleder i lok.området blir informert.
Med dagens krav vil det ved behov for å kjøre skift inn på et lok.område måtte foregå ved signal 46. Signal 44 eller 45 kan ikke benyttes da det krever kontroll sporveksler i skifteveien. Når et skift møter signal 46 betyr dette at skiftet befinner seg i et lok.område. Det er da tillatt å bakke til første signal med restriktivt signalbilde. Det medfører en fare, som kan løses ved å implementere forslaget om å  fjerne muligheten for å forlenge skiftevei med et lok.område.
# Togleder utvider lok.området slik at det inkluderer området der skiftet befinner seg.
 
# Signalet viser signalbilde 46.
Ved behov for å å få materiell (skift) ved lok.områdets grenser inn i lok.området må det uansett løses med operasjonelle bestemmelser som innebærer kommunikasjon mellom togleder og skifteleder i lok.området. Lok.området kan utvides til å inkludere området der skiftet befinner seg, eller lok.området kan oppheves og skift flyttes på skiftevei inn i området, som deretter frigis igjen.
# Lok.området kan så reduseres igjen.


Dersom det ikke finnes et lok.område å etablere ved siden av må signalet passeres i stopp (signal 43). Gjeldende prosedyrer må da benyttes.
== R - pålitelighet ==
== R - pålitelighet ==
== A - tilgjengelighet ==
== A - tilgjengelighet ==

Sideversjonen fra 27. aug. 2019 kl. 11:25

Endringsinformasjon

EndringsID 2337
Forslagsdato 21.05.2019
Forslagsstiller Svenn Erik Engen
Klassifisering Kravendring
Bok 550 Signal, prosjektering
Kapittel 5
Avsnitt 4.2.4
Forslagstekst Fjerne teksten "3.Område frigitt for lokal skifting / skifteområde" i underpunkt 3 i avsnitt 4.2.4.a.
Referansedokumenter

Vurdering av endringen

Kravet om at en skiftevei skal kunne forlenges med et område frigitt for lokal skifting (lok.område) (TRV/signal/prosjektering/forriglingsutrustning 4.2.4 a3)) ble tatt inn i 2007 uten at det er funnet noen argumentasjon for dette. I ettertid har det vist seg at dette er i konflikt med kravet om at et lok.område skal være dekket med dekningsgivende objekt (TRV/signal/prosjektering/forriglingsutrustning 4.4.4 a3), i dette tilfellet et dvergsignal som er sluttpunkt for en skiftevei.

Problemet er å beskrive en konsistent funksjonalitet og signalering slik at det ikke oppstår misforståelser.

Ut over at de nevnte krav er motstridende er det ikke klart hvordan kravene kan realiseres på en måte som sikrer at skiftet på vei inn i et etablert lok.område møter riktig signal, og som sikrer at skifteleder for lok.området har full kontroll på området.

Med dagens krav vil det ved behov for å kjøre skift inn på et lok.område måtte foregå ved signal 46. Signal 44 eller 45 kan ikke benyttes da det krever kontroll på sporveksler i skifteveien. Når et skift møter signal 46 betyr dette at skiftet befinner seg i et lok.område. Det er da tillatt å bakke til første signal med restriktivt signalbilde. Det medfører en fare, som kan løses ved å implementere forslaget om å fjerne muligheten for å forlenge skiftevei med et lok.område.

Ved behov for å å få materiell (skift) ved lok.områdets grenser inn i lok.området må det uansett løses med operasjonelle bestemmelser som innebærer kommunikasjon mellom togleder og skifteleder i lok.området. Lok.området kan utvides til å inkludere området der skiftet befinner seg, eller lok.området kan oppheves og skift flyttes på skiftevei inn i området, som deretter frigis igjen.

R - pålitelighet

A - tilgjengelighet

M - vedlikeholdbarhet

S - sikkerhet

L - levetid og kapasitet

Ø - økonomi

K - klima og miljø

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

Prosjekter

Infrastruktureier

Teknologi

Konklusjon

Endringen gjennomføres/forkastes

-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --