550 2019 Endringsartikkel 2337: Forskjell mellom sideversjoner
Linje 44: | Linje 44: | ||
== L - levetid og kapasitet == | == L - levetid og kapasitet == | ||
Ingen, under forutsetning av at det tas hensyn til funksjonalitet | Ingen, under forutsetning av at det tas hensyn til funksjonalitet ved prosjektering av områder som kan frigis for lokal skifting. | ||
== Ø - økonomi == | == Ø - økonomi == |
Sideversjonen fra 27. aug. 2019 kl. 11:32
Endringsinformasjon
EndringsID | 2337 |
Forslagsdato | 21.05.2019 |
Forslagsstiller | Svenn Erik Engen |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 550 Signal, prosjektering |
Kapittel | 5 |
Avsnitt | 4.2.4 |
Forslagstekst | Fjerne teksten "3.Område frigitt for lokal skifting / skifteområde" i underpunkt 3 i avsnitt 4.2.4.a. |
Referansedokumenter |
Vurdering av endringen
Kravet om at en skiftevei skal kunne forlenges med et område frigitt for lokal skifting (lok.område) (TRV/signal/prosjektering/forriglingsutrustning 4.2.4 a3)) ble tatt inn i 2007 uten at det er funnet noen argumentasjon for dette. I ettertid har det vist seg at dette er i konflikt med kravet om at et lok.område skal være dekket med dekningsgivende objekt (TRV/signal/prosjektering/forriglingsutrustning 4.4.4 a3)), i dette tilfellet et dvergsignal som er sluttpunkt for en skiftevei.
Problemet er å beskrive en konsistent funksjonalitet og signalering slik at det ikke oppstår misforståelser.
Ut over at de nevnte krav er motstridende er det ikke klart hvordan kravene kan realiseres på en måte som sikrer at skiftet på vei inn i et etablert lok.område møter riktig signal, og som sikrer at skifteleder for lok.området har full kontroll på området.
Med dagens krav vil det ved behov for å kjøre skift inn på et lok.område kunne foregå ved signal 46. Signal 44 eller 45 kan ikke benyttes da det krever kontroll på sporveksler i skifteveien. Når et skift møter signal 46 betyr dette at skiftet befinner seg i et lok.område. Det er da tillatt å bakke til første signal med restriktivt signalbilde. Det medfører en fare, som kan fjernes ved å implementere forslaget om å fjerne muligheten for å forlenge skiftevei med et lok.område.
Ved behov for å å få materiell (skift) ved lok.områdets grenser inn i lok.området må det uansett løses med operasjonelle bestemmelser som innebærer kommunikasjon mellom togleder og skifteleder i lok.området. Lok.området kan utvides til å inkludere området der skiftet befinner seg, eller lok.området kan oppheves og skift flyttes på skiftevei inn i området, som deretter frigis igjen.
R - pålitelighet
Ingen endring.
A - tilgjengelighet
Ingen endring.
M - vedlikeholdbarhet
Ingen endring.
S - sikkerhet
Kan forbedres noe ettersom det antas at funksjonalitet og signalering blir mer konsistent.
L - levetid og kapasitet
Ingen, under forutsetning av at det tas hensyn til funksjonalitet ved prosjektering av områder som kan frigis for lokal skifting.
Ø - økonomi
K - klima og miljø
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
Høringskommentarer
Innstilling fra fagansvarlig
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
Prosjekter
Infrastruktureier
Teknologi
Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --