550 2019 Endringsartikkel 2337: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(→‎Prosjekter: Lagt inn kommentar.)
Linje 62: Linje 62:
= Behandling i godkjenningsrådet =
= Behandling i godkjenningsrådet =
== Trafikk ==
== Trafikk ==
ok--[[Bruker:Boer|Erik Borgersen]] ([[Brukerdiskusjon:Boer|diskusjon]]) 4. sep. 2019 kl. 12:37 (CEST)
== Prosjekter ==
== Prosjekter ==
OK--[[Bruker:Jse|Jse]] ([[Brukerdiskusjon:Jse|diskusjon]]) 2. sep. 2019 kl. 10:13 (CEST)
OK--[[Bruker:Jse|Jse]] ([[Brukerdiskusjon:Jse|diskusjon]]) 2. sep. 2019 kl. 10:13 (CEST)

Sideversjonen fra 4. sep. 2019 kl. 10:37

Endringsinformasjon

EndringsID 2337
Forslagsdato 21.05.2019
Forslagsstiller Svenn Erik Engen
Klassifisering Kravendring
Bok 550 Signal, prosjektering
Kapittel 5
Avsnitt 4.2.4
Forslagstekst Fjerne teksten "3.Område frigitt for lokal skifting / skifteområde" i underpunkt 3 i avsnitt 4.2.4.a.
Referansedokumenter

Vurdering av endringen

Kravet om at en skiftevei skal kunne forlenges med et område frigitt for lokal skifting (lok.område) (TRV/signal/prosjektering/forriglingsutrustning 4.2.4 a3)) ble tatt inn i 2007 uten at det er funnet noen argumentasjon for dette. I ettertid har det vist seg at dette er i konflikt med kravet om at et lok.område skal være dekket med dekningsgivende objekt (TRV/signal/prosjektering/forriglingsutrustning 4.4.4 a3)), i dette tilfellet et dvergsignal som er sluttpunkt for en skiftevei.

Problemet er å beskrive en konsistent funksjonalitet og signalering slik at det ikke oppstår misforståelser.

Ut over at de nevnte krav er motstridende er det ikke klart hvordan kravene kan realiseres på en måte som sikrer at skiftet på vei inn i et etablert lok.område møter riktig signal, og som sikrer at skifteleder for lok.området har full kontroll på området.

Med dagens krav vil det ved behov for å kjøre skift inn på et lok.område kunne foregå ved signal 46. Signal 44 eller 45 kan ikke benyttes da det krever kontroll på sporveksler i skifteveien. Når et skift møter signal 46 betyr dette at skiftet befinner seg i et lok.område. Det er da tillatt å bakke til første signal med restriktivt signalbilde. Det medfører en fare, som kan fjernes ved å implementere forslaget om å fjerne muligheten for å forlenge skiftevei med et lok.område.

Ved behov for å å få materiell (skift) ved lok.områdets grenser inn i lok.området må det uansett løses med operasjonelle bestemmelser som innebærer kommunikasjon mellom togleder og skifteleder i lok.området. Lok.området kan utvides til å inkludere området der skiftet befinner seg, eller lok.området kan oppheves og skift flyttes på skiftevei inn i området, som deretter frigis igjen.

R - pålitelighet

Ingen endring.

A - tilgjengelighet

Ingen endring.

M - vedlikeholdbarhet

Ingen endring.

S - sikkerhet

Kan forbedres noe ettersom det antas at funksjonalitet og signalering blir mer konsistent.

L - levetid og kapasitet

Ingen, under forutsetning av at det tas hensyn til funksjonalitet ved prosjektering av områder som kan frigis for lokal skifting.

Ø - økonomi

Ingen endring.

K - klima og miljø

Ingen endring.

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Muligheten for å forlenge en skiftevei med område frigitt for lokal skifting kan skape en fare. Etter som det i alle tilfeller må løses med operasjonelle bestemmelser hvordan materiell (skift) flyttes inn i et lok.område er det ikke noe ulemper med å fjerne dette kravet.

Kravendringen anbefales.

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

ok--Erik Borgersen (diskusjon) 4. sep. 2019 kl. 12:37 (CEST)

Prosjekter

OK--Jse (diskusjon) 2. sep. 2019 kl. 10:13 (CEST)

Kan ikke se at teksten i kap 4.4.4 a3 er i motstrid med teksten i kap 4.2.4 a3. Avhengighet mellom "togbevegelsesområder" (togveier, skifteveier, lokalområder) ble diskutert og innført tidlig på 2000 tallet så vidt vi kan erindre. Mange anlegg er bygget for mulighet for at skiftevei kan forlenges med lokalområder. I dag fungere anleggene slik: - kan stille skiftevei med signalbilde 44 inn i uforriglede områder - kan stille skiftevei med signalbilde 44 inn mot frigitt S-lås - kan stille skiftevei med signalbilde 44 mot lokalfrigitt område (dverg i grensen til lokalområde viser signalbilde 46) Om noe av dette bør endres må avklares med K&T. --Magheg (diskusjon) 3. sep. 2019 kl. 12:23 (CEST)

Det er feil referanse i avsnittet "vurdering av endringen". 4.4.4.a.3 skulle ha vært 4.4.2.c).

Her snakker vi om en prinsippforskjell. Forlengelse av en skiftevei med et område frigitt for lokal skifting betyr at skiftevei legges først, for så frigi området etter sluttpunktet for skifteveien for lokal skifting. Dvergsignal som dekker lok.området må vise signal 43 for å få frigitt lok.området (4.4.2.c).

Skiftevei inn i et område allerede frigitt for lokal skifting er en annen problemstilling. Område frigitt for lokal skifting skal ha dekningsgivende objekt og følgelig er det ikke tillatt å stille inn med signal 44 inn i området. Betingelsene for å kunne fastlegge en skiftevei innebærer at sentralstilte sporveksler som inngår i skifteveien være kontrollert i korrekt posisjon. Det er ikke oppfylt i et lok.område.

Det er riktig at det kan fastlegges skiftevei signalert med signal 44 inn i usikret område (unntak til 4.2.1.1.g), men da er eventuelle sentralstilte sporveksler som inngår i skifteveien kontrollert i korrekt posisjon.

Dersom det finnes anlegg hvor det er mulig å fastlegge skiftevei mot en frigitt s-lås er dette ikke i samsvar med krav i TRV, og heller ikke ønsket funksjonalitet.

Dersom det finnes anlegg hvor det er mulig å fastlegge skiftevei mot lok.område med signal 46 i grensen er dette ikke i samsvar med krav i TRV, og heller ikke ønsket funksjonalitet.

Hensikten med endringen er å sikre at de som er i et område frigitt for lokal skifting skal være dekket mot at det kommer uautoriserte bevegelser inn i lok.området. Det er dette som ønskes tydeliggjort med den foreslåtte endringen.--Ronald Hortman (diskusjon) 4. sep. 2019 kl. 10:41 (CEST)

Infrastruktureier

ok --Nerbre (diskusjon) 30. aug. 2019 kl. 16:40 (CEST)

Teknologi

Konklusjon

Endringen gjennomføres/forkastes

-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --