Teknisk regelverk:Årsrapport 2019: Forskjell mellom sideversjoner
Linje 87: | Linje 87: | ||
===Lavspenning og 22 kV=== | ===Lavspenning og 22 kV=== | ||
For sporvekselvarme er det kravene til regulering justert, og det er nye krav til varmeelementer - også på sporkryss. | For sporvekselvarme er det kravene til regulering justert, og det er nye krav til varmeelementer - også på sporkryss. | ||
Det er også tatt inn endringer på anbefalt systemutforming for parallell forsyning med 22 kV. | Det er også tatt inn endringer på anbefalt systemutforming for parallell forsyning med 22 kV. | ||
Sideversjonen fra 17. feb. 2020 kl. 16:10
Regelverksarbeid
I året som har gått har Teknologi og regelverk forbedret krav og veiledninger i teknisk regelverk. Vi har lagt til klima og miljø som en eget vurdering når vi vurdere kravendringer. Dette for å øke fokus på både klima og miljø. Vi må ivareta begge deler.
Internasjonalt samarbeid, forskning og erfaringer fra drift og prosjekter er en svært viktig del av underlaget for endringer som gjøres i teknisk regelverk. Viktig er også den årlige gjennomgangen av alle innkomne dispensasjonssøknader. Statistikk som gir oss grunnlag for å vurdere om krav er uklart formulert, unødvendig.
Vi ser frem til å ytterligere å forbedre teknisk regelverkt i 2020. Vi ønsker å være med å bidra til at vi får "mer jernbane for pengene" samtidig som den er sikker, robust og miljøvennlig.
Organisering av arbeidet
Arbeidet med teknisk regelverk er organisert som et internt arbeid i Bane NOR, Infrastruktur, Teknisk avdeling, Teknologi og Regelverk, hvor leder Regelverk og godkjenning er ansvarlig utgiver av Teknisk regelverk. Det er oppnevnt fagansvarlige som har ansvar for det faglige arbeidet med sin respektive fagdel av regelverket. Arbeidet koordineres av regelverkskoordinator for Teknisk regelverk. Drift og vedlikehold av den tekniske plattformen til Teknisk regelverk administreres av systemansvarlig for Teknisk regelverk.
Teknisk regelverk organisasjon 2019
Godkjenner: Christopher Schive
Regelverkskoordinator: Helén Helland
Systemansvarlig: [[Bruker:|Daniel Wik Raknes]]
Møter
I 2019 ble det avholdt 7 oppfølgingsmøter møter med de fagansvarlige og ? møter med godkjenningsrådet.
Viktige aktiviteter i 2019
Felles bestemmelser
Felles elektro
Skilt
Overbygning
Regler for prosjektering og bygging:
Regelverk for vedlikehold:
Underbygning
Tunneler
Bruer og konstruksjoner
Kontaktledning
Lavspenning og 22 kV
For sporvekselvarme er det kravene til regulering justert, og det er nye krav til varmeelementer - også på sporkryss.
Det er også tatt inn endringer på anbefalt systemutforming for parallell forsyning med 22 kV.
Banestrømforsyning
Signal
Tele og KV-IKT systemer
Kabelanlegg: Krav for kabelanlegg som primært gjelder skjøting, avtapping og terminering av fiberkabel er endret. For banestrekninger som må re-etablere langlinjekabel midlertidig skal kost-nytte vurderes opp mot sikkerhet og funksjon. Kravendring styrer mot Bane NOR's strategiske mål om utfasing av Langlinjekabel.
Tunnelsikkerhet: Krav som skal dekke kommunikasjonsbehov som utløses av TSI SRT (tunnel) er oppdatert i forhold til bla. brannslokkingspunkter.
Vedlikehold:Generelle føringer for vedlikehold av KV-IKT systemer som ikke har Generiske Vedlikeholdsrutiner er lagt til med henvisning til ITIL prosesser og leverandørenes føringer for løpende og forebyggende vedlikehold. Et økende antall KV-IKT systemer har ikke tradisjonelle generiske vedlikeholdsrutiner. Det er lagt vekt på at disse skal innplasseres i Bane NOR sin sonemodell,følge retningslinjer for CyberSikkerhet og, dersom systemet innehar sikkerhetsrelaterte funksjoner, utføres en vurdering om EN50126 -1 Fase 11 – kommer til anvendelse.
Rolling stock
Endringer i Teknisk regelverk 2019
Behandling av endringer
Endringer i Teknisk regelverk behandles i henhold til gjeldende instruks i Bane NORs styringssystem.
Endringer godkjennes av et godkjenningsråd som består av dedikerte personer fra Digitalisering og teknologi, Utbygging, Infrastruktur og Trafikk og marked.
Godkjenningsrådet i 2019 har bestått av:
Godkjenningsrådet består av:
Avdelingsleder Regelverk: Christopher Schive
Avdelingsleder Baneteknikk: Juan Barrera
Avdelingsleder Elkraft: Tore Telstad
Avdelingsleder Rullende materiell: Bjørn Ukkestad
Prosjekter: Johan Seljås og Hege Magnussen
Infrastruktureier: Brede Nermoen
Trafikk: Erik Borgersen
Forslag til endringer
Gjennom forslagsapplikasjonen er det mottatt 316 forslag til endring av Teknisk regelverk hvorav ??? er ferdig behandlet. Av disse ble ?? forkastet. "Forkastede forslag" inneholder også forslag som er sendt tilbake til forslagsstiller med anmodning om mer informasjon/dokumentasjon. Tabellen viser de regelverksbøkene som har fått høyest antall innkomne endringsforslag:
Bok | Innkomne forslag |
---|---|
Bruer/Prosjektering og bygging | 42 |
Signal/Prosjektering | 31 |
Overbygning/Vedlikehold | 30 |
Overbygning/Prosjektering | 26 |
Felles elektro | 24 |
Underbygning/prosjektering og bygging | 20 |
Kontaktledning/prosjektering og bygging | 19 |
Tele/prosjektering og bygging | 19 |
Skilt | 18 |
Tele/prosjektering og bygging | 18 |
Hvor kommer forslagene fra
Tabellen under gir en oversikt over hvem som har sendt inn forslag til endring av Teknisk regelverk.
Bok | Interne forslag fra Teknologi og regelverk | Forslag fra andre i Bane NOR | Forslag fra eksterne konsulenter/entrepenører | Pålegg fra SJT | Endring av lov/forskrift |
---|---|---|---|---|---|
Felles bestemmelser | 22 | 11 | 1 | 1 | |
Felles elektro | 20 | 1 | 3 | ||
Skilt | 2 | 6 | |||
Underbygning, prosjektering og bygging | 8 | 1 | |||
Tunneler, prosjektering og bygging | 5 | ||||
Underbygning, vedlikehold | 1 | ||||
Tunneler, vedlikehold | 1 | ||||
Bruer og konstruksjoner, prosjektering og bygging | 7 | 1 | |||
Bruer og konstruksjoner, vedlikehold | 2 | ||||
Overbygning, prosjektering | 11 | 3 | 2 | 1 | |
Overbygning, bygging | 3 | 2 | 3 | ||
Overbygning, vedlikehold | 10 | 4 | 1 | ||
Kontaktledning, prosjektering og bygging | 13 | 3 | |||
Kontaktledning, vedlikehold | 1 | 1 | |||
Lavspenning og 22 kV, prosjektering | 5 | 1 | |||
Banestrømforsyning, prosjektering og bygging | 4 | 1 | |||
Banestrømforsyning, vedlikehold | 1 | ||||
Signal, prosjektering | 24 | 17 | 2 | ||
Signal, bygging | 3 | 2 | |||
Signal, vedlikehold | 3 | 1 | 3 | ||
Signal, kontroll | 7 | 8 | 1 | ||
Tele, prosjektering og bygging | 19 | ||||
Tele, vedlikehold | 1 |
Dispensasjoner fra krav i teknisk regelverk
Behandling av dispensasjonssøknader
Dispensasjonssøknader behandles i henhold til Instruks for søknad og behandling av dispensasjon fra Teknisk regelverk Dispensasjonssøknader behandles gjennom Teknisk regelverk, dispensasjonssøknader
Dispensasjonssøknader i 2019
I 2019 er det behandlet 235 dispensasjonssøknader. 30 av dispensasjonene ble avslått. Tabellen under gir oversikt over hvilke kravbøker som har flest dispensasjonssøknader:
Bok | Mottatte søknader |
---|---|
Signal/Prosjektering | 71 |
Overbygning/Prosjektering | 46 |
Kontaktledning/Prosjektering og bygging | 35 |
Felles elektro | 19 |
Overbygning/Bygging | 11 |
Underbygning/Prosjektering og bygging | 11 |
Øvrige bøker | 42 |
Krav det ofte søkes om dispensasjon fra
Noen krav i Teknisk regelverk blir det søkt om dispensasjon fra gjentatte ganger. Tabellen under viser hvilke regelverkskrav det oftest er søkt dispensasjon fra i 2019. Vi benytter disse tallene i vår vurdering av om kravet er godt nok formulert eller om kravet fortsatt er relevant.
Bok | Kapittel | Krav | Antall |
---|---|---|---|
Forbedringsorienterte kvalitetskontroller
For å kontrollere etterlevelse av teknisk regelverk, og få tilbakemeldinger om hvordan krav oppfattes utføres det forbedringsorienterte kvalitetskontroller. Det ble utført ? forbedringsorienterte kvalitetskontroller i 2019.
Prosjekt/Bane | Tema / del av regelverk | Rapport |
---|---|---|