TRV:08257: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Lagt inn lenke til nyttig teknisk rapport fra NFF) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 4: | Linje 4: | ||
|Kapittel=8 | |Kapittel=8 | ||
|Vedlegg= | |Vedlegg= | ||
|kravtype=Utførelseskrav | |||
|Kravtekst=<onlyinclude>'''Tennsystem:''' Det skal benyttes elektroniske tennere.</onlyinclude> | |Kravtekst=<onlyinclude>'''Tennsystem:''' Det skal benyttes elektroniske tennere.</onlyinclude> | ||
|Grafikkvisning= | |Grafikkvisning= |
Siste sideversjon per 30. aug. 2023 kl. 10:47
ID | TRV:08257 |
---|---|
Bok | 521 |
Kapittel | 8 |
Vedlegg | |
Kravtype | Utførelseskrav |
Kravtekst | Tennsystem: Det skal benyttes elektroniske tennere. |
Grafikkvisning | |
Krav følger av | |
Kravhensikt | Elektroniske tennere gir jevnere tunnelkontur, reduserer uomsatt sprengstoff i røysa, reduserer plastavfall som flyter i sjø og gir bedre kontroll på vibrasjoner. |
Endringsartikler | Endringsartikkel 3344 |
Relatert krav | |
Opprettet | 2022/09/15 |
Referanse | |
Status | Gjeldende |
Banedataobjekt | Tunnel |
Kravlokasjon | Tunneler/Prosjektering og bygging/Tunneldriving og stabilitetssikring#Sprengning |
Nyttige lenker | NFF teknisk rapport nr. 19 Elektroniske tennere i tunnel |
Mange av fordelene med elektroniske tennere gjelder først og fremst store tunnelsalver. Ved strossing i en eksisterende tunneler får man ikke de samme mengdene plast og man får heller ikke lange salver som kan by på utfordringer med vibrasjoner, storblokk i røysa, gjenstående hull mm.