Overbygning/Vedlikehold/Skinner
Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
< Overbygning | Vedlikehold
__NUMBEREDHEADINGS__
Omfang
Kapitlet beskriver utløsende krav for skinner for følgende feilmoder:
- skinneslitasje
- utmatting
- rifler og bølger
- skinnebrudd og andre skinnefeil
- korrosjon på kjøreflaten
Med utløsende krav menes krav for når vedlikeholdstiltak skal iverksettes.
Skinneslitasje
<figure id="fig:Grenseverdier for skinneslitasje">
</figure>
Toppslitasje er den loddrette høydereduksjonen på skinnehodet målt i det opprinnelige skinneprofilets midtlinje.
Sideslitasje er profilavviket på skinnens kjørekantside. Sideslitasjen måles på en linje 15 mm under skjæringspunktet mellom slitasjeprofilet og skinnens vertikalakse. Dobbeltsidig sideslitasje kan forekomme på skinner som er gjeninnlagt.
a) Skinner i hovedspor skal byttes dersom den totale slitasje t har nådd grensen tmaks som er angitt i <xr id="tab:Største tillatte skinneslitasje, avhengig av skinneprofil, svilleavstand og overbygningsklasse" />. Utbedring skal skje snarest, innen neste profilmåling finner sted1.
1) Utføres normalt med målevogn samtidig med at sporets geometri kontrolleres.
<figtable id="tab:KStørste tillatte skinneslitasje, avhengig av skinneprofil, svilleavstand og overbygningsklasse">
Overbygnings- klasse |
Skinneprofil | Største svilleavstand |
Grense for total slitasje tmaks |
---|---|---|---|
a | 35 kg | 730 mm | 10 mm |
S41 | 750 mm | 14 mm | |
49E1 (S49) | 750 mm | 19 mm |
</figtable>