TABELL:Nasjonale verdier
Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Denne tabellen omhandler nasjonalt gjeldende verdier for ulike ETCS-variabler
Nasjonale verdier | |||
---|---|---|---|
Variabel | Verdi | Enhet | Forklaring |
NID_C(k) | 520 to 529 | - | ID-nummer for land/region |
Q_NVDRIVER_ADHES | Tillatt | - | Justering av adhesjonsverdi |
V_NVSHUNT | 40 | km/h | Maksimal hastighet under skifting (SH–mode) |
V_NVSTFF | 40 | km/h | Maksimal hastighet i SR–mode. |
V_NVONSIGHT | 40 | km/h | Maksimal hastighet i OS – mode. |
V_NVUNFIT | 130 | km/h | Maksimal tillatt hastighet på område som ikke har togovervåkingssystem. |
V_NVREL | 0 | 0 km/h | Overvåkingsgrense frislippshastighet. |
D_NVROLL | 5 | meter | Maksimal avstand for rullevakt, bakking og stillstandsovervåking. |
Q_NVSRBKTRG | 0 | binær | Bruk av driftsbrems mot målpunkt (Under utredning, se Q_NVSBTSMPERM). |
Q_NVEMRRLS | 0 (kun ved stillestående) | binær | Tillatelse til å annulere nødbrems kommando enten når tillatt hastighetsgrense ikke lenger er overskredet, eller når toget står stille (for overvåking av takhastighet og målhastighet). |
V_NVALLOWOVTRP | 5 | km/h | Maksimal hastighet når fører tillates å aktivere ombordsystemets overstyringsfunksjon. Passering av EoA tillates innkoplet. Medfører at ETCS ombord skifter til SR-mode. |
V_NVSUPOVTRP | 40 | km/h | Maksimal hastighet når passering av EoA er innkoplet. |
D_NVOVTRP | 200 | meter | Maksimal kjørelengde når passering av EoA er aktivert. |
T_NVOVTRP | 90 | sekunder | Maksimal tid for kjøring når passering av EoA er aktivert. |
M_NVDERUN | 1 | binær | Endring av fører-ID under kjøring. |
M_NVCONTACT | Driftsbrems | - | Systemreaksjon ved brudd i radiokontakt. |
T_NVCONTACT | 90 | sekunder | Maksimal tid for brudd i radiokontakt. |
D_NVPOTRP | 5 | meter | Tillatt distanse for bakking etter utløst systemnødbrems («Trip»). |
D_NVSTFF | ∞ | meter | Maksimal kjøredistanse i SR–mode. |
V_NVLIMSUPERV | 0 | km/h | ETCS-LS (Limited Supervision) hastighetsgrense. |
Q_NVSBTSMPERM | 0 | binær | Nei (under utredning), Tillatelse til å bruke driftsbrems for å overholde hastighet mot målpunkt. |
Q_NVGUIPERM | 1 | binær | Tillatelse til å vise veiledningskurve i stedet for tillatt hastighet. Veiledningskurve ligger foran av tillatt hastighet. |
Q_NVSBFBPERM | 1 | binær | Tillatelse til å bruke driftsbrems tilbakemelding. Tilbakemeldingen medfører at bremsekraftutviklingstiden kan reduseres. |
Q_NVINHSMICPERM | 1 | binær | Tillatelse til å undertrykke kompensering av unøyaktighet i hastighetsmåling under beregning av bremsekurver. |
A_NVMAXREDADH1 | 0,65 | m/s2 | Maksimal retardasjon ved forhold som gir redusert adhesjon (1). |
A_NVMAXREDADH2 | 0,65 | m/s2 | Maksimal retardasjon ved forhold som gir redusert adhesjon (2) |
A_NVMAXREDADH3 | 0,4 | m/s2 | Maksimal retardasjon ved forhold som gir redusert adhesjon (3) |
Q_NVLOCACC | 12 | meter | Basis nøyaktighet av baliselokasjon. |
M_NVAVADH | 1,00 | faktor | Vektingsfaktor tilgjengelig adhesjon mellom hjul og skinne (reduksjon av adhesjon for gamma tog). |
M_NVEBCL | 8 | intervall | Konfidensnivå sikker nødbremsretardasjon ved tørre skinner. Definert for gamma-tog. (8=99,999999%) |
Q_NVKINT | 1 | binær | Aktiverer sett av nasjonale verdier knyttet til bremsekurver. |
Q_NVKVINTSET | 00/01 | 800 | Angir togtyper som skal bruke faktor Kv. 00=godstog, 01=passasjertog |
A_NVP12 | - | m/s2 | Nedre retardasjonsgrense innen bruk av Kv. Ikke i bruk. |
A_NVP23 | - | m/s2 | Øvre retardasjonsgrense innen bruk av Kv. Ikke i bruk. |
V_NVKVINT | v1 | km/h | Hastighetstrinn for hastighetsavhengig korreksjonsfaktor for lambda-tog (v1=60km/h).) |
M_NVKVINT | kv0=0,82, Kv1=0,94 | faktor | Hastighetsavhengig korreksjonsfaktor for lambda-tog. |
L_NVKRINT | - | 1..31 | Trinnvis toglengde avhengig av korreksjonsfaktor for lambda-tog. Ikke i bruk. |
M_NVKRINT | 1 | faktor | Toglengdeavhengig korreksjonsfaktor for lambda-tog. |
M_NVKTINT | 1,3 | faktor | Tidsavhengig korreksjonsfaktor for lambda-tog. |