TRV:08539

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Sideversjon per 3. feb. 2025 kl. 08:55 av Sagtri (diskusjon | bidrag) (Det manglet en "onlyinclude" på slutten så all kravtekst var ikke med.)

ID TRV:08539
Bok 521
Kapittel 7
Vedlegg
Kravtype Utformingskrav
Kravtekst [[Kravtekst::Lufthastighet i tunnelens lengderetning: Lufthastighet i lengderetningen Udim er gitt i Figur: Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel. Den gjelder når de tekniske installasjonene ikke står nærmere enn 0,5 m fra minste tverrsnitt, jf. Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt. For utstyr montert nærmere enn 0,5 m fra minste tverrsnitt øker vindhastigheten i togretningen lineært opp til toghastigheten.
Figur: Maksimal lufthastighet i enkelt- og dobbeltsporet tunnel

Blokkeringsgraden, β, er gitt som arealforholdet mellom tog og tunnel: Atog/Atun

For dobbeltsporet tunnel er blokkeringsgraden, β, gitt som: (Atog1 + Atog2)/Atun

Vindhastigheten skifter retning for hver togpassering. Vindhastigheten mot togretningen skal ikke økes.

Antall lastvekslinger er gitt i Tabell: Lastvekslinger for vindlast på tekniske installasjoner. Tabellen gjelder både for enkelt- og dobbeltsporet tunnel.


Tabell: Lastvekslinger for vindlast på tekniske installasjoner
Togtetthet. Antall tog pr. døgn. Antall lastvekslinger
Inntil 50 2 . 106
50 – 150 5 . 106
Over 150 1 . 107
]]
Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt
Relatert krav
Opprettet 2011-01-01
Referanse
Status Gjeldende
Banedataobjekt Tunnel
Kravlokasjon Tunneler/Prosjektering og bygging/Laster#Tekniske installasjoner, vindlast på frittstående utstyr