Overbygning/Bygging/Generelle tekniske krav: Forskjell mellom sideversjoner
Linje 195: | Linje 195: | ||
<figtable id="tab:Kvalitetsklasser"> | <figtable id="tab:Kvalitetsklasser"> | ||
{| | {| class="wikitable" | ||
|+ <caption>Kvalitetsklasser</caption> | |+ <caption>Kvalitetsklasser</caption> | ||
! Kvalitetsklasse | ! Kvalitetsklasse |
Sideversjonen fra 26. jan. 2011 kl. 22:07
__NUMBEREDHEADINGS__
Omfang
Med hovedspor menes her
- spor på fri linje
- togspor på stasjoner
- andre spor som er sterkt trafikkerte
Overbygningsklasser
Sporets overbygningsklasse angir sporets konstruksjon med hensyn til skinneprofil og svilleavstand. Innenfor en bestemt overbygningsklasse stilles det forskjellige krav til sporets konstruksjon.
Overbygningsklassen er en av flere bestemmende faktorer for hvilken trafikk som kan tillates på sporet. For hver overbygningsklasse er det fastsatt største tillatte hastigheter i hovedspor med tilhørende øvre grense for de tillatte aksellaster for persontog, motorvognsett og godsvogner (<xr id="tab:Tillatt hastighet og maksimal aksellast for overbygningsklasser" />). Merk at det er flere faktorer enn overbygningsklasse som begrenser hastigheten i sporet, bl.a. sporets horisontalgeometri. Krav til aksellaster og metervekter pga. bruenes bæreevne (Infrastrukturens egenskaper, vedlegg 3.d) kan begrense aksellaster utover verdiene i <xr id="tab:Tillatt hastighet og maksimal aksellast for overbygningsklasser" />.
<figtable id="tab:Tillatt hastighet og maksimal aksellast for overbygningsklasser">
Over- bygnings- klasse |
Vogner i persontog | Motorvognsett | Godstog/arbeidsmaskiner | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Nominell aksellast (tonn) |
Maks hastighet (km/h) |
Nominell aksellast (tonn) |
Maks hastighet (km/h) |
Nominell aksellast (tonn) |
Maks hastighet (km/h) | |
a | 16 | 90 | 16 | 90 | 22,5 16,5 |
30 70 |
b | 18 | 100 | 18 | 100 | 22,5 20,5 18 |
30 70 80 |
c | 18 | 160 | 20,5 18 |
130 160 |
22,5 20,5 18 |
80 90 100 |
c+ | 18 | 160 | 20,5 | 160 | 241 22,5 18 |
50 90 110 |
d | 18 | 230 | 20,5 20 18 17 |
160 200 250 300 |
25 22,5 18 |
70 100 110 |
Ofot- banen |
18 | 130 | 20,5 | 130 | 30 22,5 |
50 702 |
</figtable>
1) Gjelder bare Nordlandsbanen mellom Guldsmedvik (km 499,517) og Ørtfjell (km 534,630)
2) Maksimal hastighet for tomme malmvogner er 60 km/h
<xr id="tab:Tillatt hastighet og maksimal aksellast for overbygningsklasser" /> bygger på følgende forutsetninger:
- maks aksellast for lokomotiv i persontog er 22,5 tonn.
- den dynamiske hjullasten skal ikke overstige verdiene gitt i Infrastrukturens egenskaper/Spor og profil
- den maksimale aksellasten for enkeltaksler skal ikke overstige nominell aksellast x 1,04
- for nærtrafikktog tillates aksellast for enkeltlaster å bli overskredet med mellom 4 og10 % i opp til 2 % av trafikktilfellene
- den totale massen av toget skal ikke overstige maks. nominell aksellast x antall aksler x 1,02 (lokomotiv i persontog holdes utenfor i denne beregning.)
For blandede godstog og containerekspresser tillates kombinasjonen 22,5 tonn aksellast og hastighet 90 km/h i overbygningsklasse c under forutsetning av at andel av togstammen med 22,5 tonn aksellast ikke overstiger 25%.
I <xr id="tab:Skinneprofil med tilhørende største svilleavstand for overbygningsklasser" /> er det angitt skinneprofiler som tillates benyttet i de forskjellige overbygningsklasser med tilhørende største tillatte svilleavstand.
<figtable id="tab:Skinneprofil med tilhørende største svilleavstand for overbygningsklasser">
Overbygningsklasse | Skinneprofil | Største svilleavstand |
---|---|---|
a | 35 km | 730 mm |
S41 | 750 mm | |
49E1 (S49) | 750 mm | |
b | 35 km | 610 mm |
NSB40 | 610 mm | |
S41 | 660 mm | |
c | 49E1 (S49) | 660 mm |
54E3 (S54) | 660 mm | |
54E2 (UIC54E) | 650 mm | |
54E1 (UIC54) | 670 mm | |
S64 | 750 mm | |
c+ | 49E1 (S49) | 600 mm |
54E3 (S54) | 600 mm | |
54E1 (UIC54) | 600 mm | |
54E2 (UIC54E) | 600 mm | |
d | 60E1 (UIC60) | 600 mm |
Ofotbanen | 54E1 (S54) | 520 mm |
60E1 (UIC60) | 520 mm |
</figtable>
Kvalitetsklasser
Sporet er delt inn i kvalitetsklasser med hensyn til strekningshastighet (<xr id="tab:Kvalitetsklasser" />). Innenfor hver kvalitetsklasse stilles det krav til sporgeometri, sporets beliggenhet samt utforming av geodetisk fastmerkenett. Parametrene det stilles krav til er:
- sporvidde
- høydebeliggenhet (relativ og absolutt)
- ujevnheter i overhøyde
- sidebeliggenhet (pilhøydefeil og absolutt beliggenhet)
- vindskjevhet
- kvalitetstall
- utforming av fastmerkenett
Krav til vedlikehold av sporets geometri og beliggenhet er gitt i Overbygning/Vedlikehold/Sporjustering og stabilisering. Krav til prosjektering og bygging av geodetisk fastmerkenett og utfesting av sporet er gitt i Overbygning/Prosjektering/Utfesting og fastmerkenett.
<figtable id="tab:Kvalitetsklasser">
Kvalitetsklasse | Hastighet (km/h) |
---|---|
K0 | 145 - |
K1 | 125 - 140 |
K2 | 105 - 120 |
K3 | 75 - 100 |
K4 | 45 - 70 |
K5 | - 40 |
</figtable>
Sluttdokumentasjon - krav til innhold
Sporplaner, oversikt plan og profil
Følgende skal utarbeides og legges ved:
- Skjematisk sporplan
- Oversiktsplan i målestokk 1:5000 – 1:50 000
- Plan og profil i målestokk 1:1000
- Linjekart i målestokk 1:1000
Trasédata
Følgende skal utarbeides og legges ved:
- Linjeberegninger - både horisontalt og vertikalt
- Sporets faktiske beliggenhet dokumenteres ved målinger, jf. kapittel 13 (JD530).
- VUL-data dokumenteres som beskrevet i kapittel 13 (JD530): Rapportering på lokalt nivå
- GVUL dokumenteres som beskrevet i kap. kapittel 13 (JD530): Rapportering på lokalt nivå.
- Skiltplaner - både skjematisk og tabell
- Data fra måling av sporgeometri
- Data fra profilmåling
For all dokumentasjon som er stedfestet med kilometer/profil skal det benyttes endelig kilometer, ikke lokal kilometerprofil.
Geodetisk fastmerkenett
Etablert fastmerkenett skal dokumenteres jf. krav i kapittel 13 (JD530). Herunder skal følgende elementer beskrives:
- fysisk etablering: utforming, merking og plassering
- geodetisk referanse
- geodetisk kvalitet
- observasjoner/målearbeide
- beregninger
Kartdata
Alle endringer av terreng, eiendommer, infrastruktur osv. skal kartlegges iht til SOSI-standarden. Det skal særlig vektlegges terrengform, vann/vassdrag, eiendomsgrenser, bygninger/byggetekniske anlegg, gjerder, veger, jernbane og ledningsanlegg. Som grunnlag for etablering av kartdata kan ”som bygget”-dokumentasjon benyttes.
Ballast
Følgende skal beskrives og dokumenteres:
- Pukkvalitet
- Pukkleverandør
- Ballastprofilets tykkelse og bredde
- Pukkontroll (sertifikat)
Skinner
Følgende skal beskrives
- Skinneprofil
- Skinnekvalitet
- Leverandør (valseverk)
- Valseår
Sviller
Følgende skal beskrives:
- Typebetegnelse (eks. JBV97)
- Produsent
- Produksjonsår
- Befestigelsestype (eks. Pandrol Fastclip)
Isolerte skjøter
Følgende skal beskrives:
- Type
- Produsent
- Produksjonsår
Sporveksler / sporkryss
Følgende skal leveres / beskrives:
- Hovedtegningsnummer (Sk nr.)
- Produsent
- Produksjonsår
- Radius hovedspor/radius avvik – som bygget
- Byggetegning
- Data fra kontrollmålinger iht kapittel 7, avsnitt 4
Glideskjøter
Følgende skal beskrives:
- Hovedtegningsnummer (Sk nr.)
- Produsent
- Produksjonsår
Sveiste skinneskjøter
Følgende skal leveres:
- Rapport for sluttsveis – vedlegg 6.b
- Kontrollrapport sveisekontroll – vedlegg 6.k
- Sveisemetode / leverandør av sveisemateriell
Planoverganger (publikumsovergang på stasjoner)
Følgende skal leveres/beskrives:
- Generell oppbygning (tre, asfalt, gummi, annet)
- Byggetegning
Sporstopper
Sporstoppere dokumenteres med typetegning
Manglende oppfyllelse av teknisk regelverk
I tillegg til anleggsbeskrivelsen skal det her redegjøres for manglende oppfyllelse av teknisk regelverk. Alle dispensasjoner og dokumentasjon for dette skal fremkomme under dette punktet. Eventuell forskjell fra standard utførelse skal beskrives og dokumenteres ved hjelp av beregninger/tegninger.