TRV:00115: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Mer korrekt å angi 50 %)
(Feil - ufullstendig setning. Må være 50 % av noe.)
Linje 7: Linje 7:
|Kravtekst=<onlyinclude>'''Sprøytebetong:''' For krav til sprøytebetong til stabilitetssikring, se {{Statens vegvesen håndbok R761, Prosesskode - 1}} prosess 33.4.
|Kravtekst=<onlyinclude>'''Sprøytebetong:''' For krav til sprøytebetong til stabilitetssikring, se {{Statens vegvesen håndbok R761, Prosesskode - 1}} prosess 33.4.


# Unntak: I jernbanetunneler der det blir installert en endelig permanent kledning med kontaktstøpt betonghvelv med membran eller sprøytebetongbasert kledning, skal midlere utført sprøytebetongtykkelse være minst lik de nominelle sprøytebetongtykkelsene angitt i Figur: [[FIGUR:Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer|Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer]]. Minste målte sprøytebetongtykkelse skal være minst 50 %.
# Unntak: I jernbanetunneler der det blir installert en endelig permanent kledning med kontaktstøpt betonghvelv med membran eller sprøytebetongbasert kledning, skal midlere utført sprøytebetongtykkelse være minst lik de nominelle sprøytebetongtykkelsene angitt i Figur: [[FIGUR:Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer|Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer]]. Minste målte sprøytebetongtykkelse skal være minst 50 % av beskrevet midlere tykkelse.
# Unntak: Der lekkasjevann er saltvann, eller aggressivt av andre grunner, skal det benyttes en nominell sprøytebetongtykkelse på 10 cm.
# Unntak: Der lekkasjevann er saltvann, eller aggressivt av andre grunner, skal det benyttes en nominell sprøytebetongtykkelse på 10 cm.


Linje 16: Linje 16:
|Relatert krav=
|Relatert krav=
|Opprettet=
|Opprettet=
|Referanse=
|Referanse={{Statens vegvesen håndbok R761, Prosesskode - 1}} prosess 33.4.
|Status=Gjeldende
|Status=Gjeldende
|Banedataobjekt=
|Banedataobjekt=Tunnel
|Kravlokasjon=[[Tunneler/Prosjektering og bygging/Tunneldriving og stabilitetssikring#Stabilitetssikring]]
|Kravlokasjon=[[Tunneler/Prosjektering og bygging/Tunneldriving og stabilitetssikring#Stabilitetssikring]]
|Nyttige lenker=
|Nyttige lenker=
}}
}}

Sideversjonen fra 12. sep. 2022 kl. 14:01

ID TRV:00115
Bok 521
Kapittel 9
Vedlegg
Kravtype Utførelseskrav
Kravtekst Sprøytebetong: For krav til sprøytebetong til stabilitetssikring, se Statens vegvesen håndbok R761, Prosesskode - 1 prosess 33.4.
  1. Unntak: I jernbanetunneler der det blir installert en endelig permanent kledning med kontaktstøpt betonghvelv med membran eller sprøytebetongbasert kledning, skal midlere utført sprøytebetongtykkelse være minst lik de nominelle sprøytebetongtykkelsene angitt i Figur: Sikringskategorier og korreksjonsfaktorer. Minste målte sprøytebetongtykkelse skal være minst 50 % av beskrevet midlere tykkelse.
  2. Unntak: Der lekkasjevann er saltvann, eller aggressivt av andre grunner, skal det benyttes en nominell sprøytebetongtykkelse på 10 cm.
Før påføring av sprøytebetong bør prosjektering av jordingsanlegget kontrolleres i tilfelle det er noe som skal jordes.
Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt


Relatert krav
Opprettet
Referanse Statens vegvesen håndbok R761, Prosesskode - 1 prosess 33.4.
Status Gjeldende
Banedataobjekt Tunnel
Kravlokasjon Tunneler/Prosjektering og bygging/Tunneldriving og stabilitetssikring#Stabilitetssikring