540 2023 Endringsartikkel 3412: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Opprettet 540 2023 Endringsartikkel 3412)
 
(→‎Innstilling fra fagansvarlig: Lagt inn underkapittel for nytt krav)
Linje 52: Linje 52:
== Høringskommentarer ==
== Høringskommentarer ==
= Innstilling fra fagansvarlig =
= Innstilling fra fagansvarlig =
== Nytt krav ==
= Behandling i godkjenningsrådet =
= Behandling i godkjenningsrådet =
== Trafikk ==
== Trafikk ==

Sideversjonen fra 24. jan. 2023 kl. 11:31

Endringsinformasjon

EndringsID 3412
Forslagsdato 14.09.2022
Forslagsstiller Anders Back
Klassifisering Nytt krav
Bok 540 Kontaktledning, prosjektering og bygging
Kapittel 5
Avsnitt 3
Forslagstekst Innføre beskrivelse av sikring av tunellportal, kulvert o.l, samt systemtegninger.

Krav må ta hensyn til krefter ved høyhastighetsbaner. Vedlegget viser løsning for Gardermobanen.

Referansedokumenter

Sikring av kulverter GMB.pdf

Systemdefinisjon

Hjelpetekst: Definisjon av systemet regelendringen gjelder, hvilke funksjoner systemet har som berøres av endringen, hvordan disse funksjonene påvirker og påvirkes av systemets omgivelser, og hvilke betingelser som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd. Systemet er objektet reglene er assosiert med, det være seg et teknisk system, en konstruksjon, en profil, skilting, naturinngrep, utstyr, en prosess, en fremgangsmåte, en måte å organisere noe på, etc. Systemets funksjoner er de eksterne egenskapene systemet har som gir den ønskede virkning på omgivelsene, bestemt ut fra systemets formål og hensikt.

Vurdering av endringen

Hjelpetekst: For hver RAMSLØK-parameter gis en selvstendig vurdering, underbygget med argumentasjon, av hvordan endringen vil påvirke aspektene listet nedenfor for den aktuelle parameteren, sammen med eventuelle antakelser, forutsetninger eller kompenserende tiltak.

R - pålitelighet

Hjelpetekst: Systemets evne til å fungere som påkrevd, betingelsene som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd, og måtene systemet kan svikte på.

A - tilgjengelighet

Hjelpetekst: Hvor stor del av tiden systemet vil fungere som påkrevd.

M - vedlikeholdbarhet

Hjelpetekst: Vedlikeholdet som må utføres for at systemet skal kunne opprettholde og gjenopprette sin evne til å fungere som påkrevd.

S - sikkerhet

Hjelpetekst: Systemets evne til å kontrollere farer på overordnet jernbanesystemnivå.

Hjelpetekst: Muligheten for at farer kan oppstå dersom systemet svikter.

L - levetid og kapasitet

Hjelpetekst: Systemets forventede levetid.

Hjelpetekst: Relevante kapasitetsfaktorer (antall tog/skift, hastighet, hastighetsprofil, bremsekurver, kryssingstid, punktlighet, toglengde, plattformadkomst, aksellast, sportilgang, fleksibilitet, hensetting, strømforsyning, databehandling, kommunikasjon, kabelføringsveier, menneskelige faktorer, belastningsmotstand, robusthet, arbeid i og ved spor, etc.).

Ø - økonomi

Hjelpetekst: Systemets livsløpskostnader.

K - klima og miljø

Hjelpetekst: Betingelsene knyttet til klimatiske forhold.

Hjelpetekst: Miljøbelastninger.

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Nytt krav

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

Prosjekter

Infrastruktureier

Teknologi

Konklusjon

Endringen gjennomføres/forkastes

Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!