540 2023 Endringsartikkel 3412: Forskjell mellom sideversjoner
(Opprettet 540 2023 Endringsartikkel 3412) |
(→Innstilling fra fagansvarlig: Lagt inn underkapittel for nytt krav) |
||
Linje 52: | Linje 52: | ||
== Høringskommentarer == | == Høringskommentarer == | ||
= Innstilling fra fagansvarlig = | = Innstilling fra fagansvarlig = | ||
== Nytt krav == | |||
= Behandling i godkjenningsrådet = | = Behandling i godkjenningsrådet = | ||
== Trafikk == | == Trafikk == |
Sideversjonen fra 24. jan. 2023 kl. 11:31
Endringsinformasjon
EndringsID | 3412 |
Forslagsdato | 14.09.2022 |
Forslagsstiller | Anders Back |
Klassifisering | Nytt krav |
Bok | 540 Kontaktledning, prosjektering og bygging |
Kapittel | 5 |
Avsnitt | 3 |
Forslagstekst | Innføre beskrivelse av sikring av tunellportal, kulvert o.l, samt systemtegninger.
Krav må ta hensyn til krefter ved høyhastighetsbaner. Vedlegget viser løsning for Gardermobanen. |
Referansedokumenter |
Sikring av kulverter GMB.pdf |
Systemdefinisjon
Hjelpetekst: Definisjon av systemet regelendringen gjelder, hvilke funksjoner systemet har som berøres av endringen, hvordan disse funksjonene påvirker og påvirkes av systemets omgivelser, og hvilke betingelser som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd. Systemet er objektet reglene er assosiert med, det være seg et teknisk system, en konstruksjon, en profil, skilting, naturinngrep, utstyr, en prosess, en fremgangsmåte, en måte å organisere noe på, etc. Systemets funksjoner er de eksterne egenskapene systemet har som gir den ønskede virkning på omgivelsene, bestemt ut fra systemets formål og hensikt.
Vurdering av endringen
Hjelpetekst: For hver RAMSLØK-parameter gis en selvstendig vurdering, underbygget med argumentasjon, av hvordan endringen vil påvirke aspektene listet nedenfor for den aktuelle parameteren, sammen med eventuelle antakelser, forutsetninger eller kompenserende tiltak.
R - pålitelighet
Hjelpetekst: Systemets evne til å fungere som påkrevd, betingelsene som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd, og måtene systemet kan svikte på.
A - tilgjengelighet
Hjelpetekst: Hvor stor del av tiden systemet vil fungere som påkrevd.
M - vedlikeholdbarhet
Hjelpetekst: Vedlikeholdet som må utføres for at systemet skal kunne opprettholde og gjenopprette sin evne til å fungere som påkrevd.
S - sikkerhet
Hjelpetekst: Systemets evne til å kontrollere farer på overordnet jernbanesystemnivå.
Hjelpetekst: Muligheten for at farer kan oppstå dersom systemet svikter.
L - levetid og kapasitet
Hjelpetekst: Systemets forventede levetid.
Hjelpetekst: Relevante kapasitetsfaktorer (antall tog/skift, hastighet, hastighetsprofil, bremsekurver, kryssingstid, punktlighet, toglengde, plattformadkomst, aksellast, sportilgang, fleksibilitet, hensetting, strømforsyning, databehandling, kommunikasjon, kabelføringsveier, menneskelige faktorer, belastningsmotstand, robusthet, arbeid i og ved spor, etc.).
Ø - økonomi
Hjelpetekst: Systemets livsløpskostnader.
K - klima og miljø
Hjelpetekst: Betingelsene knyttet til klimatiske forhold.
Hjelpetekst: Miljøbelastninger.
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
Høringskommentarer
Innstilling fra fagansvarlig
Nytt krav
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
Prosjekter
Infrastruktureier
Teknologi
Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!