540 2023 Endringsartikkel 3412: Forskjell mellom sideversjoner
(Lagt endringsartikkel til kontroll) |
|||
Linje 74: | Linje 74: | ||
== Konklusjon == | == Konklusjon == | ||
Endringen gjennomføres/forkastes | Endringen gjennomføres/forkastes | ||
[[Kategori:Endringsartikler til | [[Kategori:Endringsartikler til godkjenning]] | ||
''Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!'' | ''Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!'' |
Sideversjonen fra 30. jan. 2023 kl. 10:25
Endringsinformasjon
EndringsID | 3412 |
Forslagsdato | 14.09.2022 |
Forslagsstiller | Anders Back |
Klassifisering | Nytt krav |
Bok | 540 Kontaktledning, prosjektering og bygging |
Kapittel | 5 Elektrisk utforming |
Avsnitt | 3 Beskyttelse mot direkte berøring av spenningsførende deler |
Forslagstekst | Innføre beskrivelse av sikring av tunellportal, kulvert o.l, samt systemtegninger.
Krav må ta hensyn til krefter ved høyhastighetsbaner. Vedlegget viser løsning for Gardermobanen. |
Referansedokumenter |
Sikring av kulverter GMB.pdf |
Systemdefinisjon
Hjelpetekst: Definisjon av systemet regelendringen gjelder, hvilke funksjoner systemet har som berøres av endringen, hvordan disse funksjonene påvirker og påvirkes av systemets omgivelser, og hvilke betingelser som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd. Systemet er objektet reglene er assosiert med, det være seg et teknisk system, en konstruksjon, en profil, skilting, naturinngrep, utstyr, en prosess, en fremgangsmåte, en måte å organisere noe på, etc. Systemets funksjoner er de eksterne egenskapene systemet har som gir den ønskede virkning på omgivelsene, bestemt ut fra systemets formål og hensikt.
Vurdering av endringen
Hjelpetekst: For hver RAMSLØK-parameter gis en selvstendig vurdering, underbygget med argumentasjon, av hvordan endringen vil påvirke aspektene listet nedenfor for den aktuelle parameteren, sammen med eventuelle antakelser, forutsetninger eller kompenserende tiltak.
R - pålitelighet
Påliteligheten økes ved innføring av kravet da det blir ensartet utforming av skjermen samt at utformingen tar hensyn til togtrafikkens sug og trykk krefter.
A - tilgjengelighet
Tilgjengeligheten økes marginalt da utformingen skal hindre at tette plater løsner grunnet sug og trykk krefter. Dette fordi kravene til utforming fjerner tette plater og erstatter dette med flettverk.
M - vedlikeholdbarhet
Vedlikeholdbarheten økes da behovet for å feste løsnede tette plater fjernes i og med at utformingen beskriver kun flettverk i skjermen. Vil da kun trenge samme vedlikehodsintervall som vanlige flettverksgjerder.
S - sikkerhet
Dette kravet har ingen innvirkning på farer knyttet til overordnet jernbanesystemnivå, da det er knyttet til skjerming av tunnelportaler slik at personer ikke ufrivillig faller ned i spor.
Dersom skjermingen skulle svikte kan det være fare for at personer kan komme for langt ut på kanten av tunnelportalen og falle ned i spor.
L - levetid og kapasitet
Systemets levetid er svakt forbedret ved at tette plater er fjernet og utformingen heller gjennomføres med flettverk i hele høyde og utstrekning.
Da dette dreier seg om avskjerming for å hindre at personer kan falle ned har dette ingen innvirkning på kapasitetsfaktorer.
Ø - økonomi
Livstidskostnaden til skjermen er noe redusert da det antas mindre behov til vedlikehold da en fjerner behov for tette plater som kan løsne grunnet sug og trykkrefter.
K - klima og miljø
Det er ingen endringer i klimatiske forhold knyttet til denne endringen, det vil fortsatt være avskjerming av tunnelportaler, men selve utførelsen er endret fra kombinasjon av flettverk og tette plater til kun flettverk.
Miljøbelastningen vil være den samme, da det fortsatt vil være avskjerming av tunnelportaler. Selve utførelsen er endret fra kombinasjon av flettverk og tette plater til kun flettverk.
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
Høringskommentarer
Innstilling fra fagansvarlig
Anbefaler at denne endringen gjennomføres. --Bjørn Ivar Olsen (diskusjon) 24. jan. 2023 kl. 15:51 (CET)
Nytt krav
TRV:XXXXX
Tunnelportal: Tunnelportaler skal utstyres med skjerm slik at personer hindres i å falle ned i sporet.
- Utførelse: Beskyttelsesskjermer ved tunnelportaler skal utformes med en høyde på 1,8 m, bestående av flettverk med maksimal maskestørrelse på 1200 mm².
- Utførelse: Skjermen skal utføres med en elektrisk ledende overkant eller ytterkant utjevnet til returkretsen som tråder eller wire som kastes over skjermen vil komme i kontakt med.
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
Prosjekter
Infrastruktureier
Teknologi
Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!