510 2023 Endringsartikkel 3680: Forskjell mellom sideversjoner
(Opprettet) |
|||
Linje 16: | Linje 16: | ||
| Avsnitt || 02951 | | Avsnitt || 02951 | ||
|- | |- | ||
| Forslagstekst || I omformerstasjoner og koblingsanlegget er det vanlig praksis å etablere en overspenningsavleder og jorde direkte kabelskjermen inne i omformerstasjonen/koblingsanlegget uavhengig av kabellengden. | | Forslagstekst || I omformerstasjoner og koblingsanlegget er det vanlig praksis å etablere en overspenningsavleder og jorde direkte kabelskjermen inne i omformerstasjonen/koblingsanlegget uavhengig av kabellengden. Simoan(20.06.2023): Etter prat med Samson er forståelsen følgende: Det etableres i dag avledere, tilknyttet senterleder, i hver ende på kabler som går ut/inn av omformerstasjonen. Kabelskjermen direktejordes inne i stasjonen og man setter opp avleder tilknyttet kabelskjermen ute i KL-mast. Det er ønskelig at dagens praksis gjenspeiles i TRV. Kostnaden for en ekstra avleder ved kabler under 70 meter ansees som en billig ekstra forsikring mot overspenninger inn mot alle dyre komponenter inne i omformerstasjonene. | ||
|- | |- | ||
| Referansedokumenter || | | Referansedokumenter || |
Sideversjonen fra 21. jun. 2023 kl. 12:31
Endringsinformasjon
EndringsID | 3680 |
Forslagsdato | 15.06.2023 |
Forslagsstiller | Samson Yared |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 510 Felles elektro |
Kapittel | 3.2.3 |
Avsnitt | 02951 |
Forslagstekst | I omformerstasjoner og koblingsanlegget er det vanlig praksis å etablere en overspenningsavleder og jorde direkte kabelskjermen inne i omformerstasjonen/koblingsanlegget uavhengig av kabellengden. Simoan(20.06.2023): Etter prat med Samson er forståelsen følgende: Det etableres i dag avledere, tilknyttet senterleder, i hver ende på kabler som går ut/inn av omformerstasjonen. Kabelskjermen direktejordes inne i stasjonen og man setter opp avleder tilknyttet kabelskjermen ute i KL-mast. Det er ønskelig at dagens praksis gjenspeiles i TRV. Kostnaden for en ekstra avleder ved kabler under 70 meter ansees som en billig ekstra forsikring mot overspenninger inn mot alle dyre komponenter inne i omformerstasjonene. |
Referansedokumenter |
Systemdefinisjon
Hjelpetekst: Definisjon av systemet regelendringen gjelder, hvilke funksjoner systemet har som berøres av endringen, hvordan disse funksjonene påvirker og påvirkes av systemets omgivelser, og hvilke betingelser som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd. Systemet er objektet reglene er assosiert med, det være seg et teknisk system, en konstruksjon, en profil, skilting, naturinngrep, utstyr, en prosess, en fremgangsmåte, en måte å organisere noe på, etc. Systemets funksjoner er de eksterne egenskapene systemet har som gir den ønskede virkning på omgivelsene, bestemt ut fra systemets formål og hensikt.
Vurdering av endringen
Hjelpetekst: For hver RAMSLØK-parameter gis en selvstendig vurdering, underbygget med argumentasjon, av hvordan endringen vil påvirke aspektene listet nedenfor for den aktuelle parameteren, sammen med eventuelle antakelser, forutsetninger eller kompenserende tiltak.
R - pålitelighet
Hjelpetekst: Systemets evne til å fungere som påkrevd, betingelsene som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd, og måtene systemet kan svikte på.
A - tilgjengelighet
Hjelpetekst: Hvor stor del av tiden systemet vil fungere som påkrevd.
M - vedlikeholdbarhet
Hjelpetekst: Vedlikeholdet som må utføres for at systemet skal kunne opprettholde og gjenopprette sin evne til å fungere som påkrevd.
S - sikkerhet
Hjelpetekst: Systemets evne til å kontrollere farer på overordnet jernbanesystemnivå.
Hjelpetekst: Muligheten for at farer kan oppstå dersom systemet svikter.
L - levetid og kapasitet
Hjelpetekst: Systemets forventede levetid.
Hjelpetekst: Relevante kapasitetsfaktorer (antall tog/skift, hastighet, hastighetsprofil, bremsekurver, kryssingstid, punktlighet, toglengde, plattformadkomst, aksellast, sportilgang, fleksibilitet, hensetting, strømforsyning, databehandling, kommunikasjon, kabelføringsveier, menneskelige faktorer, belastningsmotstand, robusthet, arbeid i og ved spor, etc.).
Ø - økonomi
Hjelpetekst: Systemets livsløpskostnader.
K - klima og miljø
Hjelpetekst: Betingelsene knyttet til klimatiske forhold.
Hjelpetekst: Miljøbelastninger.
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
Høringskommentarer
Innstilling fra fagansvarlig
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
Prosjekter
Infrastruktureier
Teknologi
Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!