520 2024 Endringsartikkel 4147: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Ny side: = Endringsinformasjon = {| class="wikitable" |- | EndringsID || 4147 |- | Forslagsdato || 09.08.2024 |- | Forslagsstiller || Geir Svanø |- | Klassifisering || Kravendring |- | Bok || 52…)
 
Linje 57: Linje 57:
== Høringskommentarer ==
== Høringskommentarer ==
= Innstilling fra fagansvarlig =
= Innstilling fra fagansvarlig =
Det er lagt inn forslag til presiseringer som tydelingere skiller fyllinger i Underbygningsboka fra laster mot konstruksjoner i bok 525. Fagansvarlig innstiller på endringer, slik at kapittel 4 Dimensjonerende laster blir slik:
Under overskrift:
'''''TRV:00002'''''
'''Standard for laster:''' NS-EN 1991-2 Eurokode 1: Laster på konstruksjoner, Del 2: Trafikklast på bruer skal benyttes for spor mellom konstruksjoner og tunneler. Det legges spesiell vekt på avsnitt 6.3.6.4 "Equivalent vertical loading for earthworks and earth pressure effects".
'''''TRV:00003'''''
'''Dimensjonerende trafikklast:''' Nye baner skal dimensjoneres etter lastmodell 71 hvor vertikale laster multipliseres med en faktor α som angitt i [[Bruer og konstruksjoner/Prosjektering og bygging/Laster#Lastmodell 71|Bruer og konstruksjoner/Prosjektering og bygging/Laster]]
'''''TRV:00004'''''
'''Karakteristisk linjelast for enkeltspor:''' Siden bruk av Lastmodell 71 krever 3D-analyse ved geotekniske beregninger av  jernbanefyllingens stabilitet og bæreevne, kan lastmodellen forenkles til en karakteristisk uendelig linjelast lik 110 kN/m spor, der α faktor skal anvendes. Det vil som regel gi resultat på konservativ side i forhold til full 3D-analyse med Lastmodell 71. Se Figur: [[FIGUR:Dimensjonerende Karakteristiske linjelast for enkeltsporet jernbane|Karakteristisk linjelast for enkeltsporet jernbane]].
{{:FIGUR:Dimensjonerende Karakteristiske linjelast for enkeltsporet jernbane}}
'''''TRV:00005'''''
'''Karakteristisk linjelast ved flere spor:''' Ved flere spor skal det beregnes med samtidig last i to spor. Flere enn to spor belastes ikke.
# Utførelse: Det ene sporet skal belastes med 110 kN/m og det andre sporet skal belastes med 90 kN/m, der ugunstigste belastningstilfelle benyttes. Se Figur: [[FIGUR:Dimensjonerende Karakteristiske linjelast ved dobbeltsporet jernbane|Karakteristisk linjelast ved dobbeltsporet jernbane]].
# Utførelse: Med lastkombinasjonen 110 kN/m og 90 kN/m skal ikke ytterligere kombinasjonsfaktor benyttes på lasten 90 kN/m, det er inkludert siden den er ca 80% av 110 kN/m
{{:FIGUR:Dimensjonerende Karakteristiske linjelast ved dobbeltsporet jernbane}}
= Behandling i godkjenningsrådet =
= Behandling i godkjenningsrådet =
== Trafikk ==
== Trafikk ==

Sideversjonen fra 12. aug. 2024 kl. 10:33

Endringsinformasjon

EndringsID 4147
Forslagsdato 09.08.2024
Forslagsstiller Geir Svanø
Klassifisering Kravendring
Bok 520 Underbygning, prosjektering og bygging
Kapittel 4
Avsnitt 4.1/ TRV:00003; TRV:00004; t.o.m TRV:00008
Forslagstekst Denne regelendringa lesast i samanheng med 525_2024_Endringsartikkel 4120

Bakgrunn: Lastmodell LM71 er utgangspunktet for toglast på bruer og konstruksjonar for jordlast mot støttekonstruksjonar, men gjeld også som utgangspunkt for last på fyllingar. Lastmodell SW/2 skal også gjelde for alle bruer og må derfor også gjelde for generelle jarnbanefyllingar på strekningane mellom bruer. Kravet om last frå SW/2 er ikkje tydeleg nok kommunisert i bok 520 slik at lasta som regel ikkje blir tatt med i stabilitetsberekningar.

Vidare er lastene for Ofotbanen oppgradert til 400 kN aksellast og meterlast 160 kN/m for nye konstruksjonar i samsvar med Endringsartikkel #4120. Fyllingar inn til desse må dermed også bere 400 kN aksellast og meterlast 160 kN/m .

TRV:00003 - TRV:00008 må derfor endrast.

400 kN aksellast er eit langsiktig mål for Ofotbanen slik at eksisterande fyllingar skal bere 325 kN aksellast og skal ikkje oppgraderast til 400 kN aksellast i overskueleg framtid

Referansedokumenter

Systemdefinisjon

Hjelpetekst: Definisjon av systemet regelendringen gjelder, hvilke funksjoner systemet har som berøres av endringen, hvordan disse funksjonene påvirker og påvirkes av systemets omgivelser, og hvilke betingelser som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd. Systemet er objektet reglene er assosiert med, det være seg et teknisk system, en konstruksjon, en profil, skilting, naturinngrep, utstyr, en prosess, en fremgangsmåte, en måte å organisere noe på, etc. Systemets funksjoner er de eksterne egenskapene systemet har som gir den ønskede virkning på omgivelsene, bestemt ut fra systemets formål og hensikt.

Vurdering av endringen

Hjelpetekst: For hver RAMSLØK-parameter gis en selvstendig vurdering, underbygget med argumentasjon, av hvordan endringen vil påvirke aspektene listet nedenfor for den aktuelle parameteren, sammen med eventuelle antakelser, forutsetninger eller kompenserende tiltak.

R - pålitelighet

Hjelpetekst: Systemets evne til å fungere som påkrevd, betingelsene som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd, og måtene systemet kan svikte på.

A - tilgjengelighet

Hjelpetekst: Hvor stor del av tiden systemet vil fungere som påkrevd.

M - vedlikeholdbarhet

Hjelpetekst: Vedlikeholdet som må utføres for at systemet skal kunne opprettholde og gjenopprette sin evne til å fungere som påkrevd.

S - sikkerhet

Hjelpetekst: Systemets evne til å kontrollere farer på overordnet jernbanesystemnivå.

Hjelpetekst: Muligheten for at farer kan oppstå dersom systemet svikter.

L - levetid og kapasitet

Hjelpetekst: Systemets forventede levetid.

Hjelpetekst: Relevante kapasitetsfaktorer (antall tog/skift, hastighet, hastighetsprofil, bremsekurver, kryssingstid, punktlighet, toglengde, plattformadkomst, aksellast, sportilgang, fleksibilitet, hensetting, strømforsyning, databehandling, kommunikasjon, kabelføringsveier, menneskelige faktorer, belastningsmotstand, robusthet, arbeid i og ved spor, etc.).

Ø - økonomi

Hjelpetekst: Systemets livsløpskostnader.

K - klima og miljø

Hjelpetekst: Betingelsene knyttet til klimatiske forhold.

Hjelpetekst: Miljøbelastninger.

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Det er lagt inn forslag til presiseringer som tydelingere skiller fyllinger i Underbygningsboka fra laster mot konstruksjoner i bok 525. Fagansvarlig innstiller på endringer, slik at kapittel 4 Dimensjonerende laster blir slik:

Under overskrift:

TRV:00002 Standard for laster: NS-EN 1991-2 Eurokode 1: Laster på konstruksjoner, Del 2: Trafikklast på bruer skal benyttes for spor mellom konstruksjoner og tunneler. Det legges spesiell vekt på avsnitt 6.3.6.4 "Equivalent vertical loading for earthworks and earth pressure effects".

TRV:00003 Dimensjonerende trafikklast: Nye baner skal dimensjoneres etter lastmodell 71 hvor vertikale laster multipliseres med en faktor α som angitt i Bruer og konstruksjoner/Prosjektering og bygging/Laster

TRV:00004 Karakteristisk linjelast for enkeltspor: Siden bruk av Lastmodell 71 krever 3D-analyse ved geotekniske beregninger av jernbanefyllingens stabilitet og bæreevne, kan lastmodellen forenkles til en karakteristisk uendelig linjelast lik 110 kN/m spor, der α faktor skal anvendes. Det vil som regel gi resultat på konservativ side i forhold til full 3D-analyse med Lastmodell 71. Se Figur: Karakteristisk linjelast for enkeltsporet jernbane.

Figur: Karakteristisk linjelast for enkeltsporet jernbane

TRV:00005 Karakteristisk linjelast ved flere spor: Ved flere spor skal det beregnes med samtidig last i to spor. Flere enn to spor belastes ikke.

  1. Utførelse: Det ene sporet skal belastes med 110 kN/m og det andre sporet skal belastes med 90 kN/m, der ugunstigste belastningstilfelle benyttes. Se Figur: Karakteristisk linjelast ved dobbeltsporet jernbane.
  2. Utførelse: Med lastkombinasjonen 110 kN/m og 90 kN/m skal ikke ytterligere kombinasjonsfaktor benyttes på lasten 90 kN/m, det er inkludert siden den er ca 80% av 110 kN/m
Figur: Karakteristisk linjelast ved dobbeltsporet jernbane

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

Prosjekter

Infrastruktureier

Teknologi

Konklusjon

Endringen gjennomføres/forkastes

Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!