553 2024 Endringsartikkel 4129: Forskjell mellom sideversjoner
Linje 37: | Linje 37: | ||
{{lærebokstoff|Det er ikke tilstrekkelig å henvise til tidligere utført kontroll}} | {{lærebokstoff|Det er ikke tilstrekkelig å henvise til tidligere utført kontroll}} | ||
'''Utførelse:''' Dersom det | '''Utførelse:''' Dersom det skal gjennomføres sluttkontroll skal kontrollen gjøres av funksjonskontrollør signal og sluttkontrollør signal. | ||
'''Utførelse:''' Dersom endringen | '''Utførelse:''' Dersom det ikke skal gjennomføres sluttkontroll etter endringen skal kontrollen gjennomføres av installasjonskontrollør og funksjonskontrollør. | ||
'''Utførelse:''' Dette skal tas inn i prøveprotokollen ved prosjektering av denne. | '''Utførelse:''' Dette skal tas inn i prøveprotokollen ved prosjektering av denne. | ||
Endringen må | Endringen må også tas inn i de ulike prøveprotokollene (vedlegg). | ||
Det må | Det må presiseres i prøveprotokollene at kontrollen skal foretas to ganger, og at det ikke er tilstrekkelig å peke på tidligere gjennomført kontroll. | ||
For elektroniske anlegg er det ikke BaneNOR som eier prøveprotokollene. Det kan bli dyrt å få leverandøren til å endre disse, men kravet i TRV må uansett følges. Dette kan tas inn i forbindelse med opplæring. | For elektroniske anlegg er det ikke BaneNOR som eier prøveprotokollene. Det kan bli dyrt å få leverandøren til å endre disse, men kravet i TRV må uansett følges. Dette kan tas inn i forbindelse med opplæring. |
Sideversjonen fra 19. aug. 2024 kl. 08:42
Endringsinformasjon
EndringsID | 4129 |
Forslagsdato | 01.08.2024 |
Forslagsstiller | Safiye Dursun |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 553 Signal, kontroll |
Kapittel | 4 Generelle krav |
Avsnitt | Flere? |
Forslagstekst | Overført tiltak 2 fra Synergi #715565 etter uønsket hendelse på Grorud hvor sporveksel lå i feil stilling etter kontroll:
Vurdere om det er hensiktsmessig å ha to uavhengige kontroller av sporvekselstilling Kommentar / beskrivelse av gjennomført tiltak Det gjelder uavhengig av endringsomfanget eller ved større forriglingsendringer. Det bør hensynstas at ikke aller arbeider krever S-kontroll, samt faren for ansvarsdiffusjon |
Referansedokumenter |
Systemdefinisjon
Etter alle arbeider på sporveksel (inkludert kabel og manøversats) som kan berøre deteksjon av sporvekselens stilling er det nødvendig med kontroll. Hendelsen på Grorud (synergi 715565) og flere tidligere hendelser har vist at det er en svakhet at denne stillingen kun blir kontrollert av en person (Funksjonskontrollør) etter funksjonsendringer (dersom det er sluttkontroll).
Vurdering av endringen
Forslag til endring
Følgende legges inn i signal/Kontroll/Forriglingsutrustning:
Nytt krav
Kontroll av sporvekselens stilling skal alltid gjennomføres to ganger for alle anleggstyper.
Utførelse: Dersom det skal gjennomføres sluttkontroll skal kontrollen gjøres av funksjonskontrollør signal og sluttkontrollør signal.
Utførelse: Dersom det ikke skal gjennomføres sluttkontroll etter endringen skal kontrollen gjennomføres av installasjonskontrollør og funksjonskontrollør.
Utførelse: Dette skal tas inn i prøveprotokollen ved prosjektering av denne.
Endringen må også tas inn i de ulike prøveprotokollene (vedlegg).
Det må presiseres i prøveprotokollene at kontrollen skal foretas to ganger, og at det ikke er tilstrekkelig å peke på tidligere gjennomført kontroll.
For elektroniske anlegg er det ikke BaneNOR som eier prøveprotokollene. Det kan bli dyrt å få leverandøren til å endre disse, men kravet i TRV må uansett følges. Dette kan tas inn i forbindelse med opplæring.
R - pålitelighet
Ingen endring
A - tilgjengelighet
Ingen endring
M - vedlikeholdbarhet
Ingen endring
S - sikkerhet
Reduserer faren for feil stilling etter bygging eller endring av sporveksler.
L - levetid og kapasitet
Ingen endring.
Ø - økonomi
Ekstra kontroll medfører ubetydelig ekstra kostnader da det allerede er personer tilstede.
K - klima og miljø
Ingen endring
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
Høringskommentarer
Innstilling fra fagansvarlig
Endringen kommer som et resultat etter flere hendelser der sporvekselens stilling ikke har vært tilstrekkelig kontrollert før idriftsettelse. Endringen anbefales.
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
Prosjekter
Infrastruktureier
Teknologi
Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!