TRV:02499: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Lagt inn eksisterende krav)
(Korrigering - satt inn igjen formel som tidligere ble fjernet ved en feil - ref. endring#4255)
 
(9 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 4: Linje 4:
|Kapittel=5
|Kapittel=5
|Vedlegg=
|Vedlegg=
|Kravtekst=<onlyinclude>b) '''Hastighet i overgangskurver:''' Hastigheten i en overgangskurve skal ikke være større enn den minste av hastighetene gitt av rampestignings­hastighet (formel 6) og rykk (formel 7):
|Kravtekst=<onlyinclude>'''Hastighet i overgangskurver:''' Hastigheten i en overgangskurve skal ikke være større enn den minste av hastighetene gitt av rampestigningshastighet (formel 6) og rykk (formel 7):


Største hastighet av hensyn til rampestigningshastighet:
Største hastighet av hensyn til rampestigningshastighet:
Linje 14: Linje 14:
<center>
<center>
<math>V =\frac{\left(\frac{{\text{d}I}}{\text{d}t}\right)_{\text{maks}}\cdot 3,6\cdot L}{I_2-I_1}</math>&nbsp; [km/h], &nbsp;&nbsp;(7)
<math>V =\frac{\left(\frac{{\text{d}I}}{\text{d}t}\right)_{\text{maks}}\cdot 3,6\cdot L}{I_2-I_1}</math>&nbsp; [km/h], &nbsp;&nbsp;(7)
</center>
</center></onlyinclude>
 
der L er overgangskurvens lengde [meter], h<sub>1</sub> og h<sub>2</sub> er overhøydene [mm] og I<sub>1</sub> og I<sub>2</sub> er opptredende manglende overhøyde [mm] i sirkelkurvene. Indeks 2 viser alltid til sirkelkurven med minst radius.</onlyinclude>
|Grafikkvisning=
|Grafikkvisning=
|Kravhensikt=Detter kravet skal sikre at tog kan trafikkeres i overgangskurver med komfort og uten fare for avsporing. Herunder er rampestigningshastigheten settes av hensynet til komfort og sikkerhet mot avsporing og av komforthensyn settes en øvre grense for rykk.
|Endringsartikler=
|Relatert krav=
|Relatert krav=
|Opprettet=
|Opprettet=
|Referanse=
|Referanse=
|Status=Gjeldende
|Status=
|Banedataobjekt=
|Banedataobjekt=
|Kravlokasjon=[{{fullurl:530/5|#:~:text=TRV:02499}} Kravlokasjon]
|Kravlokasjon=[[Overbygning/Prosjektering/Sporets trasé#Største hastighet på grunn av sporets geometri]]
|Nyttige lenker=
}}
}}

Siste sideversjon per 11. des. 2024 kl. 08:05

ID TRV:02499
Bok 530
Kapittel 5
Vedlegg
Kravtype
Kravtekst Hastighet i overgangskurver: Hastigheten i en overgangskurve skal ikke være større enn den minste av hastighetene gitt av rampestigningshastighet (formel 6) og rykk (formel 7):

Største hastighet av hensyn til rampestigningshastighet:

'"`UNIQ--math-00000000-QINU`"'  [km/h]   (6)

Største hastighet av hensyn til rykk:

'"`UNIQ--math-00000001-QINU`"'  [km/h],   (7)

Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt Detter kravet skal sikre at tog kan trafikkeres i overgangskurver med komfort og uten fare for avsporing. Herunder er rampestigningshastigheten settes av hensynet til komfort og sikkerhet mot avsporing og av komforthensyn settes en øvre grense for rykk.


Relatert krav
Opprettet
Referanse
Status
Banedataobjekt
Kravlokasjon Overbygning/Prosjektering/Sporets trasé#Største hastighet på grunn av sporets geometri