Signal/Prosjektering/Lyssignal/Merking av lyssignal: Forskjell mellom sideversjoner
(Ny side: = Hensikt og omfang = Hensikten med dette vedlegget er å beskrive regler for nummerering og merking av signal. {{lærebokstoff|I de tilfeller det bygges et nytt sikringsanlegg på en st...) |
Ingen redigeringsforklaring |
||
(17 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist) | |||
Linje 15: | Linje 15: | ||
# Høyt skiftesignal (frittstående) | # Høyt skiftesignal (frittstående) | ||
# Dvergsignal (frittstående) | # Dvergsignal (frittstående) | ||
# Planovergangsignal (se | # Planovergangsignal (se [[Signal/Prosjektering/Veisikringsanlegg]]) | ||
# Enkelt innkjørsignal (se | # Enkelt innkjørsignal (se [[Signal/Prosjektering/Andre anlegg]]) | ||
# Rasvarslingssignal (se | # Rasvarslingssignal (se [[Signal/Prosjektering/Andre anlegg]]) | ||
# Tunnelportsignal (se kapittel | # Tunnelportsignal (se [[Signal/Prosjektering/Andre anlegg]]) | ||
# Midlertidig innkjørsignal (se TJN, kapittel 8, 8.17) | |||
# Midlertidig utkjørsignal (Se TJN, kapittel 8, 8.18) | |||
== Hovedsignal == | == Hovedsignal == | ||
Linje 24: | Linje 26: | ||
# Først siffer (første og andre siffer ved femsifret) er et strekningsnummer. | # Først siffer (første og andre siffer ved femsifret) er et strekningsnummer. | ||
# Andre og tredje siffer (tredje og fjerde ved femsifret) angir stasjonens nummer. | # Andre og tredje siffer (tredje og fjerde ved femsifret) angir stasjonens nummer. | ||
# Fjerde siffer (siste siffer ved femsifret) indikerer signaltypen, se tabell | # Fjerde siffer (siste siffer ved femsifret) indikerer signaltypen, se tabell 1. | ||
b) Hovedsignalets nummer skal være unikt. | b) Hovedsignalets nummer skal være unikt. | ||
Linje 32: | Linje 34: | ||
c) Hovedsignal skal være merket med stasjonens stedskode. | c) Hovedsignal skal være merket med stasjonens stedskode. | ||
d) Innkjørhovedsignal, utkjørhovedsignal og blokksignal skal merkes med bokstav som beskrevet i tabell | d) Innkjørhovedsignal, utkjørhovedsignal og blokksignal skal merkes med bokstav som beskrevet i tabell 1. | ||
e) De bokstavene som er tillatt å benytte for de forskjellige signaltypene skal prioriteres i stigende alfabetisk rekkefølge. | e) De bokstavene som er tillatt å benytte for de forskjellige signaltypene skal prioriteres i stigende alfabetisk rekkefølge. | ||
Linje 44: | Linje 46: | ||
h) Indre hovedsignal som står i avhengighet til utkjørhovedsignal kan ha bokstav i tillegg til nummer. | h) Indre hovedsignal som står i avhengighet til utkjørhovedsignal kan ha bokstav i tillegg til nummer. | ||
i) Hovedsignal skal gis bokstav og tredje og fjerde siffer som vist i tabell | i) Hovedsignal skal gis bokstav og tredje og fjerde siffer som vist i tabell 1. | ||
{{lærebokstoff|For femsifret nummer gjelder tabellen fjerde og femte siffer}} | {{lærebokstoff|For femsifret nummer gjelder tabellen fjerde og femte siffer}} | ||
<figtable id = "tab:Nummerering av hovedsignal"> | <!-- <figtable id = "tab:Nummerering av hovedsignal"> --> | ||
{|class = "wikitable" | {|class = "wikitable" | ||
|+<caption>Nummerering av hovedsignal</caption> | |+<caption>Nummerering av hovedsignal</caption> | ||
|- | |- | ||
!Signal !! Km. retn.<sup>1</sup> !! Spor<sup> | !Signal !! Km. retn.<sup>1</sup> !! Spor<sup>2</sup> !!Tredje siffer<sup>3</sup> !! Fjerde siffer !! Bokstav !! Alternativ bokstav | ||
|- | |- | ||
! rowspan = "6"| Innkjørhovedsignal | ! rowspan = "6"| Innkjørhovedsignal | ||
Linje 66: | Linje 68: | ||
| Ø || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 1 || UA | | Ø || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 1 || UA | ||
|- | |- | ||
| A || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 2 || B| | | A || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 2 || B | ||
|rowspan="2"|D, F, H, J | |||
(ev. med U foran) | (ev. med U foran) | ||
Linje 72: | Linje 75: | ||
| A || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 2 || UB | | A || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 2 || UB | ||
|- | |- | ||
! rowspan = "6"|Utkjørhovedsignal | |||
| Ø || Enkelt || Fortløpende fra 0 || 3 || L || | | Ø || Enkelt || Fortløpende fra 0 || 3 || L || N, P, T, X, Ø | ||
|- | |- | ||
| A || Enkelt || Fortløpende fra 0 || 4 || M || | | A || Enkelt || Fortløpende fra 0 || 4 || M || O, S, Y, Æ | ||
|- | |- | ||
| Ø || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 3 || L | | Ø || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 3 || L | ||
|rowspan = "2"|N, P, T, X, Ø | |||
(ev. med U foran) | (ev. med U foran) | ||
|- | |- | ||
| Ø || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 3 || UL | | Ø || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 3 || UL | ||
|-A || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 4 || M | |- | ||
|A || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 4 || M | |||
| rowspan = "2"|O, S, Y, Æ | |||
(ev. med U foran) | (ev. med U foran) | ||
|- | |- | ||
|A || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 4 UM | |A || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 4 || UM | ||
Indre hovedsignal | |- | ||
! rowspan = "6"| Indre hovedsignal<sup>4</sup> | |||
| Ø || Enkelt || Fortløpende fra 0 || 5 || Ingen || - | |||
|- | |||
| A || Enkelt || Fortløpende fra 0 || 6 || Ingen || - | |||
|- | |||
Blokksignal Ø Enkelt Fortløpende fra 0 | | Ø || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 5 || Ingen || - | ||
|- | |||
| Ø || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 5 || Ingen || - | |||
|- | |||
| A || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 6 || Ingen || - | |||
|- | |||
| A || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 6 || Ingen || - | |||
|- | |||
! rowspan = "6"|Blokksignal | |||
| Ø || Enkelt || Fortløpende fra 0<sup>5</sup>|| 7 || A || - | |||
|- | |||
| A || Enkelt || Fortløpende fra 0 || 8 || B || - | |||
|- | |||
| Ø || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 7 || A ||rowspan ="2"| C, E, G, I, K | |||
(ev. med U foran) | (ev. med U foran) | ||
|- | |||
| Ø || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 7 || UA | |||
|- | |||
| A || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 8 || B ||rowspan="2"| D, F, H, J | |||
(ev. med U foran) | (ev. med U foran) | ||
|- | |||
| A || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 8 || UB | |||
|} | |} | ||
</figtable> | <!-- </figtable> --> | ||
<sup>1</sup>Ø = økende kilometer, A = avtagende kilometer | |||
<sup>2</sup>Enkelt = enkeltsporet strekning, Dbl. H/V = Dobbeltsporet strekning, henholdsvis høyre eller venstre hovedspor | |||
<sup>3</sup>Dersom signal med likt fjerde siffer er plassert på linje på tvers av sporene skal signalet lengst til høyre benytte det laveste sifferet. Dersom signalene gjelder for kjøring i eller fra togspor skal tredje siffer følge togspornummeret. | |||
<sup>4</sup>Dersom indre hovedsignal står i avhengighet til utkjørhovedsignal <u>kan</u> det benyttes ledig bokstav i bokstavserien for utkjørhovedsignal. | |||
<sup>5</sup>Lavest nummer nærmest den stasjonen som bestemmer de to første sifrene. | |||
== Repetersignal == | |||
a) Repetersignal skal merkes med samme bokstav og/eller nummer og stedskode som tilhørende hovedsignal. | |||
b) Repetersignalet skal merkes med ”Rep” foran bokstaven og/eller nummeret. | |||
== Forsignal == | |||
a) Frittstående forsignal skal merkes med samme bokstav og/eller nummer og stedskode som tilhørende hovedsignal. | |||
b) Forsignal som er plassert på samme mast som foregående hovedsignal skal ikke merkes. | |||
== Forsiktig kjøring == | |||
{{lærebokstoff|Forsiktig kjøring skal ikke merkes med bokstav eller tall.}} | |||
== Linjesignal == | |||
{{lærebokstoff|Linjesignal skal ikke merkes med bokstav eller tall.}} | |||
== Togsporsignal == | |||
a) Togsporsignal skal merkes med samme bokstav og/eller nummer som tilhørende hovedsignal. | |||
b) Når togsporsignalet er merket med bokstav skal det også merkes med nummer foran bokstaven som viser hvilke togspor signalet gjelder for. | |||
{{lærebokstoff|Er togsporsignalet merket bare med nummer skal spornummeret angis foran tallet med bindestrek imellom.}} | |||
Er togsporsignalet merket bare med nummer skal spornummeret angis foran tallet med bindestrek imellom. | |||
== Høyt skiftesignal == | |||
a) Frittstående høyt skiftesignal skal merkes med bokstaven ”Z”, og en bokstav eller et nummer som viser hvilke område skiftesignalet gjelder for. | |||
b) Når bokstav benyttes i tillegg til ”Z” skal: | |||
# ”L”, ”N”, ”P”, ”T” eller ”X” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med høyest kilometer. | |||
# ”M”, ”O”, ”S”, ”Y” eller ”Æ” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med lavest kilometer. | |||
c) Når nummer benyttes i tillegg til Z skal: | |||
# ”0”, ”2”, ”4”, ”6” eller ”8” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med høyest kilometer (eventuelt som siste siffer i et nummer). | |||
# ”1”, ”3”, ”5”, ”7” eller ”9” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med lavest kilometer (eventuelt som siste siffer i et nummer). | |||
== Dvergsignal == | |||
a) Frittstående dvergsignal skal merkes på en av følgende måter: | |||
: Firesifret tallkode. | |||
: Bokstaven ”R” og et nummer fortløpende fra 1 og oppover. | |||
b) Ved bruk av firesifret tallkode har sifrene følgende betydning: | |||
# Første og andre siffer angir stasjonens nummer. | |||
# Tredje og fjerde siffer angir signalets plassering i lengderetning på stasjon med oddetall i kilometerretning og partall mot kilometerretning. | |||
{{lærebokstoff|Ved signalplassering på linje på tvers av sporene skal signalet lengst til høyre benytte det laveste nummeret.}} | |||
Ved signalplassering på linje på tvers av sporene skal signalet lengst til høyre benytte det laveste nummeret. | |||
c) Ved bruk av bokstaven R og et tall angir tallet signalets plassering i lengderetning på stasjon med oddetall i kilometerretning og partall mot kilometerretning. | |||
{{lærebokstoff|Ved signalplassering på linje på tvers av sporene skal signalet lengst til høyre benytte det laveste nummeret.}} | |||
d) Når dvergsignal er plassert på samme mast som hovedsignal skal det ikke merkes med bokstav eller tall. | |||
== Avvikende kjørehastighet == | |||
{{lærebokstoff|Avvikende kjørehastighet skal ikke merkes med bokstav eller tall.}} | |||
== Sporvekselsignal == | |||
{{lærebokstoff|Sporvekselsignal skal ikke merkes med bokstav eller tall.}} | |||
== Sporsperresignal == | |||
{{lærebokstoff|Sporsperresignal skal ikke merkes med bokstav eller tall.}} | |||
== Midlertidig lyssignalanlegg == | |||
{{lærebokstoff|Midlertidig lyssignalanlegg merkes i henhold til TJN, kapittel 8.}} | |||
== Avsporingssignal == | |||
{{lærebokstoff|Avsporingssignal skal ikke merkes med bokstav eller tall.}} | |||
== Middelkontrollampe == | |||
{{lærebokstoff|Middelkontrollampe skal ikke merkes med bokstav eller tall.}} | |||
= Merkenes utforming = | |||
Avsnittet gir en oversikt over forskjellige merker, dimensjoner, tall- og bokstavstørrelse, detaljtegning og F-nummer. | Avsnittet gir en oversikt over forskjellige merker, dimensjoner, tall- og bokstavstørrelse, detaljtegning og F-nummer. | ||
<!-- <figtable id = "fig:Oversikt over merkeskilt"> --> | |||
{|class = "wikitable" | |||
|+<caption>Oversikt over litra på signal 101 "Identifikasjonsskilt"</caption> | |||
|- | |||
!rowspan = "2" width = "25%"|Bruksområde/navn | |||
Tegningsnr. | Tegningsnr. | ||
Bilde | !rowspan = "2" width = "10%"|Bilde | ||
Dimensjoner Størrelse og F-nummer Skilt m/tekst | !rowspan = "2" width = "15%"|Dimensjoner | ||
!colspan ="3"|Størrelse og F-nummer | |||
!rowspan = "2" width = "12.5%"|Skilt m/tekst | |||
F.nr. | F.nr. | ||
|- | |||
Hoved- og forsignal, enkelt innkjørsignal og | !width = "12.5%"|Bokstav | ||
!width = "12.5%"|Tall | |||
!width = "12.5%"|Indeks | |||
|- | |||
!Hoved- og forsignal, enkelt innkjørsignal og repetersignal for hovedsignal, alt. 1./Identifikasjonsskilt | |||
S.800205 | S.800205 | ||
|[[Image:JD550_6a2_01.png]] | |||
| 800 x 455 mm | |||
F.nr. | |||
Hoved- og forsignal, enkelt innkjørsignal og | F.nr. 824.248.940 | ||
| H140 | |||
| H140 | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
!Hoved- og forsignal, enkelt innkjørsignal og repetersignal for hovedsignal, alt. 2./Identifikasjonsskilt | |||
S.800206 | S.800206 | ||
| [[Image:JD550_6a2_02.png]] | |||
| 800 x 325 mm | |||
F.nr. 824.248.950 | |||
F.nr. | | H140 | ||
Hovedsignal og forsignal for blokkpost | | H140 | ||
| | |||
| | |||
|- | |||
!Hovedsignal og forsignal for blokkpost/Identifikasjonsskilt | |||
S.800207 | S.800207 | ||
| [[Image:JD550_6a2_03.png]] | |||
F.nr. | |Ø 600 mm | ||
Blokksignal | F.nr. 824.248.960 | ||
|H140 | |||
| H140 | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
!Blokksignal | |||
S.41880 Bl.2 | S.41880 Bl.2 | ||
| [[Image:JD550_6a2_04.png]] | |||
u/tekst | |Ø 300 mm u/tekst m/5” klammer | ||
m/5” klammer | F.nr. 708.215.16 | ||
F.nr. 708.215.16 | | | ||
| H140 | |||
824.250.11- | 824.250.11- | ||
824.250.20 | 824.250.20 | ||
Hovedsignal | | | ||
| | |||
|- | |||
! Hovedsignal | |||
S.41880 Bl.4 | S.41880 Bl.4 | ||
| [[Image:JD550_6a2_05.png]] | |||
|200 x 300 mm | |||
u/tekst | u/tekst | ||
m/5” klammer | m/5” klammer | ||
F.nr. 708.215.15 H210 | F.nr. 708.215.15 | ||
| H210 | |||
824.251.61- | 824.251.61- | ||
824.251.89 | 824.251.89 | ||
S.41880 Bl.5 | | | ||
| | |||
| | |||
|- | |||
!S.41880 Bl.5 | |||
| [[Image:JD550_6a2_06.png]] | |||
|200 x 300 mm | |||
u/tekst | u/tekst | ||
m/5” klammer | m/5” klammer | ||
F.nr. 708.215.15 | F.nr. 708.215.15 | ||
| | |||
|H140 | |||
824.250.11- | 824.250.11- | ||
824.250.20 | 824.250.20 | ||
S.41880 Bl.6 | | | ||
| | |||
|- | |||
!S.41880 Bl.6 | |||
| [[Image:JD550_6a2_07.png]] | |||
|240 x 300 mm | |||
u/tekst | u/tekst | ||
m/5” klammer | m/5” klammer | ||
F.nr. 708.215.17 H210 | F.nr. 708.215.17 | ||
| H210 | |||
824.251.61- | 824.251.61- | ||
824.251.89 | 824.251.89 | ||
| | |||
| H140 | |||
824.251.31- | 824.251.31- | ||
824.251.59 | 824.251.59 | ||
Dvergsignal | |- | ||
!Dvergsignal | |||
S.41880 Bl.7 | S.41880 Bl.7 | ||
| [[Image:JD550_6a2_08.png]] | |||
|100 x 180 mm | |||
u/tekst | u/tekst | ||
m/3” klammer | m/3” klammer | ||
F.nr. 708.216.13 H70 | F.nr. 708.216.13 | ||
| H70 | |||
824.251.01- | 824.251.01- | ||
824.251.29 H70 | 824.251.29 | ||
| H70 | |||
824.251.01- | 824.251.01- | ||
824.251.29 | 824.251.29 | ||
Planovergangsskilt | | | ||
| | |||
|- | |||
!Planovergangsskilt | |||
S.38443 | S.38443 | ||
| [[Image:JD550_6a2_09.png]] | |||
m/tekst | |360 x 400 mm | ||
m/tekst | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|H350 | |||
824.216.51 | 824.216.51 | ||
|- | |||
!Planovergangssignal | |||
S.41880 Bl.8 | S.41880 Bl.8 | ||
| [[Image:JD550_6a2_10.png]] | |||
|200 x 300 mm | |||
u/tekst | u/tekst | ||
m/5” klammer | m/5” klammer | ||
F.nr. 708.215.15 H140 | F.nr. 708.215.15 | ||
824.251.53 | | H140 | ||
824.251.53 | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
!Rasvarslingssignal | |||
S.9395 | S.9395 | ||
| [[Image:JD550_6a2_11.png]] | |||
|400 x 400 mm | |||
m/tekst | m/tekst | ||
Repetersignal | | | ||
| | |||
| | |||
| 824.248.77 | |||
|- | |||
! Repetersignal | |||
S.41880 Bl.9 | S.41880 Bl.9 | ||
| [[Image:JD550_6a2_12.png]] | |||
| 100 x 180 mm | |||
u/tekst | u/tekst | ||
m/3” klammer | m/3” klammer | ||
F.nr. 708.216.13 H70 | F.nr. 708.216.13 | ||
| H70 | |||
824.251.91 | 824.251.91 | ||
| | |||
Skiftesignal | | | ||
| | |||
|- | |||
!Skiftesignal | |||
S.41880 Bl.10 | S.41880 Bl.10 | ||
| [[Image:JD550_6a2_13.png]] | |||
| 200 x 300 mm | |||
u/tekst | u/tekst | ||
m/5” klammer | m/5” klammer | ||
F.nr. 708.215.15 H140 | F.nr. 708.215.15 | ||
| H140 | |||
824.251.13- | 824.251.13- | ||
824.251.59 | 824.251.59 | ||
| | |||
|H70 | |||
824.251.01- | 824.251.01- | ||
824.251.29 | 824.251.29 | ||
| | |||
|- | |||
!Togveisluttsignal | |||
S.38443 | S.38443 | ||
| [[Image:JD550_6a2_14.png]] | |||
m/tekst | | 360 x 400 mm | ||
m/tekst | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|H350 | |||
824.216.50 | 824.216.50 | ||
|- | |||
!Togsporsignal | |||
S.41880 Bl.11 | S.41880 Bl.11 | ||
| [[Image:JD550_6a2_15.png]] | |||
|100 x 180 mm | |||
u/tekst | u/tekst | ||
m/3” klammer | m/3” klammer | ||
F.nr. 708.216.13 H70 | F.nr. 708.216.13 | ||
| H70 | |||
824.251.01- | 824.251.01- | ||
824.251.29 H70 | 824.251.29 | ||
| H70 | |||
824.250.01- | 824.250.01- | ||
824.250.10 | 824.250.10 | ||
| | |||
| | |||
|} | |||
<!-- </figtable> --> |
Siste sideversjon per 25. feb. 2025 kl. 12:02
Hensikt og omfang
Hensikten med dette vedlegget er å beskrive regler for nummerering og merking av signal.
Merking av lyssignaler
Generelle regler
a) Følgende lyssignal skal ha merke i form av bokstav og/eller tall (arabiske):
- Hovedsignal
- Forsignal (frittstående)
- Repetersignal
- Togsporsignal
- Høyt skiftesignal (frittstående)
- Dvergsignal (frittstående)
- Planovergangsignal (se Signal/Prosjektering/Veisikringsanlegg)
- Enkelt innkjørsignal (se Signal/Prosjektering/Andre anlegg)
- Rasvarslingssignal (se Signal/Prosjektering/Andre anlegg)
- Tunnelportsignal (se Signal/Prosjektering/Andre anlegg)
- Midlertidig innkjørsignal (se TJN, kapittel 8, 8.17)
- Midlertidig utkjørsignal (Se TJN, kapittel 8, 8.18)
Hovedsignal
a) Hovedsignal skal merkes med nummer bestående av fire eller flere sifre, hvor sifrene har følgende betydning:
- Først siffer (første og andre siffer ved femsifret) er et strekningsnummer.
- Andre og tredje siffer (tredje og fjerde ved femsifret) angir stasjonens nummer.
- Fjerde siffer (siste siffer ved femsifret) indikerer signaltypen, se tabell 1.
b) Hovedsignalets nummer skal være unikt.
- Unntak:
- Utkjørhovedsignal på samme stasjon som kun kan vise signal til en og samme strekning kan ha samme nummer.
c) Hovedsignal skal være merket med stasjonens stedskode.
d) Innkjørhovedsignal, utkjørhovedsignal og blokksignal skal merkes med bokstav som beskrevet i tabell 1.
e) De bokstavene som er tillatt å benytte for de forskjellige signaltypene skal prioriteres i stigende alfabetisk rekkefølge.
f) De sifrene som er tillatt å benytte for de forskjellige signaltypene skal prioriteres i økende rekkefølge.
g) Hovedsignal på dobbeltsporet strekning som kun gjelder for kjøring på venstre spor i kjøreretningen skal ha den samme bokstav som hovedsignalet for kjøring på høyre spor i kjøreretningen med en ”U” foran bokstavmerket.
h) Indre hovedsignal som står i avhengighet til utkjørhovedsignal kan ha bokstav i tillegg til nummer.
i) Hovedsignal skal gis bokstav og tredje og fjerde siffer som vist i tabell 1.
Signal | Km. retn.1 | Spor2 | Tredje siffer3 | Fjerde siffer | Bokstav | Alternativ bokstav |
---|---|---|---|---|---|---|
Innkjørhovedsignal | Ø | Enkelt | Fortløpende fra 0 | 1 | A | - |
A | Enkelt | Fortløpende fra 0 | 2 | B | - | |
Ø | Dbl. H | 0, 2, 4, 6, 8 | 1 | A | C, E, G, I, K
(ev. med U foran) | |
Ø | Dbl. V | 1, 3, 5, 7, 9 | 1 | UA | ||
A | Dbl. H | 0, 2, 4, 6, 8 | 2 | B | D, F, H, J
(ev. med U foran) | |
A | Dbl. V | 1, 3, 5, 7, 9 | 2 | UB | ||
Utkjørhovedsignal | Ø | Enkelt | Fortløpende fra 0 | 3 | L | N, P, T, X, Ø |
A | Enkelt | Fortløpende fra 0 | 4 | M | O, S, Y, Æ | |
Ø | Dbl. H | 0, 2, 4, 6, 8 | 3 | L | N, P, T, X, Ø
(ev. med U foran) | |
Ø | Dbl. V | 1, 3, 5, 7, 9 | 3 | UL | ||
A | Dbl. H | 0, 2, 4, 6, 8 | 4 | M | O, S, Y, Æ
(ev. med U foran) | |
A | Dbl. V | 1, 3, 5, 7, 9 | 4 | UM | ||
Indre hovedsignal4 | Ø | Enkelt | Fortløpende fra 0 | 5 | Ingen | - |
A | Enkelt | Fortløpende fra 0 | 6 | Ingen | - | |
Ø | Dbl. H | 0, 2, 4, 6, 8 | 5 | Ingen | - | |
Ø | Dbl. V | 1, 3, 5, 7, 9 | 5 | Ingen | - | |
A | Dbl. H | 0, 2, 4, 6, 8 | 6 | Ingen | - | |
A | Dbl. V | 1, 3, 5, 7, 9 | 6 | Ingen | - | |
Blokksignal | Ø | Enkelt | Fortløpende fra 05 | 7 | A | - |
A | Enkelt | Fortløpende fra 0 | 8 | B | - | |
Ø | Dbl. H | 0, 2, 4, 6, 8 | 7 | A | C, E, G, I, K
(ev. med U foran) | |
Ø | Dbl. V | 1, 3, 5, 7, 9 | 7 | UA | ||
A | Dbl. H | 0, 2, 4, 6, 8 | 8 | B | D, F, H, J
(ev. med U foran) | |
A | Dbl. V | 1, 3, 5, 7, 9 | 8 | UB |
1Ø = økende kilometer, A = avtagende kilometer
2Enkelt = enkeltsporet strekning, Dbl. H/V = Dobbeltsporet strekning, henholdsvis høyre eller venstre hovedspor
3Dersom signal med likt fjerde siffer er plassert på linje på tvers av sporene skal signalet lengst til høyre benytte det laveste sifferet. Dersom signalene gjelder for kjøring i eller fra togspor skal tredje siffer følge togspornummeret.
4Dersom indre hovedsignal står i avhengighet til utkjørhovedsignal kan det benyttes ledig bokstav i bokstavserien for utkjørhovedsignal.
5Lavest nummer nærmest den stasjonen som bestemmer de to første sifrene.
Repetersignal
a) Repetersignal skal merkes med samme bokstav og/eller nummer og stedskode som tilhørende hovedsignal.
b) Repetersignalet skal merkes med ”Rep” foran bokstaven og/eller nummeret.
Forsignal
a) Frittstående forsignal skal merkes med samme bokstav og/eller nummer og stedskode som tilhørende hovedsignal.
b) Forsignal som er plassert på samme mast som foregående hovedsignal skal ikke merkes.
Forsiktig kjøring
Linjesignal
Togsporsignal
a) Togsporsignal skal merkes med samme bokstav og/eller nummer som tilhørende hovedsignal.
b) Når togsporsignalet er merket med bokstav skal det også merkes med nummer foran bokstaven som viser hvilke togspor signalet gjelder for.
Høyt skiftesignal
a) Frittstående høyt skiftesignal skal merkes med bokstaven ”Z”, og en bokstav eller et nummer som viser hvilke område skiftesignalet gjelder for.
b) Når bokstav benyttes i tillegg til ”Z” skal:
- ”L”, ”N”, ”P”, ”T” eller ”X” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med høyest kilometer.
- ”M”, ”O”, ”S”, ”Y” eller ”Æ” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med lavest kilometer.
c) Når nummer benyttes i tillegg til Z skal:
- ”0”, ”2”, ”4”, ”6” eller ”8” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med høyest kilometer (eventuelt som siste siffer i et nummer).
- ”1”, ”3”, ”5”, ”7” eller ”9” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med lavest kilometer (eventuelt som siste siffer i et nummer).
Dvergsignal
a) Frittstående dvergsignal skal merkes på en av følgende måter:
- Firesifret tallkode.
- Bokstaven ”R” og et nummer fortløpende fra 1 og oppover.
b) Ved bruk av firesifret tallkode har sifrene følgende betydning:
- Første og andre siffer angir stasjonens nummer.
- Tredje og fjerde siffer angir signalets plassering i lengderetning på stasjon med oddetall i kilometerretning og partall mot kilometerretning.
c) Ved bruk av bokstaven R og et tall angir tallet signalets plassering i lengderetning på stasjon med oddetall i kilometerretning og partall mot kilometerretning.
d) Når dvergsignal er plassert på samme mast som hovedsignal skal det ikke merkes med bokstav eller tall.
Avvikende kjørehastighet
Sporvekselsignal
Sporsperresignal
Midlertidig lyssignalanlegg
Avsporingssignal
Middelkontrollampe
Merkenes utforming
Avsnittet gir en oversikt over forskjellige merker, dimensjoner, tall- og bokstavstørrelse, detaljtegning og F-nummer.