Signal/Prosjektering/Lyssignal/Merking av lyssignal: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Ny side: = Hensikt og omfang = Hensikten med dette vedlegget er å beskrive regler for nummerering og merking av signal. {{lærebokstoff|I de tilfeller det bygges et nytt sikringsanlegg på en st...)
 
Ingen redigeringsforklaring
 
(17 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 15: Linje 15:
# Høyt skiftesignal (frittstående)
# Høyt skiftesignal (frittstående)
# Dvergsignal (frittstående)
# Dvergsignal (frittstående)
# Planovergangsignal (se kapittel 9)
# Planovergangsignal (se [[Signal/Prosjektering/Veisikringsanlegg]])
# Enkelt innkjørsignal (se kapittel 12)
# Enkelt innkjørsignal (se [[Signal/Prosjektering/Andre anlegg]])
# Rasvarslingssignal (se kapittel 12)
# Rasvarslingssignal (se [[Signal/Prosjektering/Andre anlegg]])
# Tunnelportsignal (se kapittel 12)
# Tunnelportsignal (se [[Signal/Prosjektering/Andre anlegg]])
# Midlertidig innkjørsignal (se TJN, kapittel 8, 8.17)
# Midlertidig utkjørsignal (Se TJN, kapittel 8, 8.18)


== Hovedsignal ==
== Hovedsignal ==
Linje 24: Linje 26:
# Først siffer (første og andre siffer ved femsifret) er et strekningsnummer.
# Først siffer (første og andre siffer ved femsifret) er et strekningsnummer.
# Andre og tredje siffer (tredje og fjerde ved femsifret) angir stasjonens nummer.  
# Andre og tredje siffer (tredje og fjerde ved femsifret) angir stasjonens nummer.  
# Fjerde siffer (siste siffer ved femsifret) indikerer signaltypen, se tabell 6.a.1.
# Fjerde siffer (siste siffer ved femsifret) indikerer signaltypen, se tabell 1.


b) Hovedsignalets nummer skal være unikt.
b) Hovedsignalets nummer skal være unikt.
Linje 32: Linje 34:
c) Hovedsignal skal være merket med stasjonens stedskode.
c) Hovedsignal skal være merket med stasjonens stedskode.


d) Innkjørhovedsignal, utkjørhovedsignal og blokksignal skal merkes med bokstav som beskrevet i tabell 6.a.1.
d) Innkjørhovedsignal, utkjørhovedsignal og blokksignal skal merkes med bokstav som beskrevet i tabell 1.


e) De bokstavene som er tillatt å benytte for de forskjellige signaltypene skal prioriteres i stigende alfabetisk rekkefølge.
e) De bokstavene som er tillatt å benytte for de forskjellige signaltypene skal prioriteres i stigende alfabetisk rekkefølge.
Linje 44: Linje 46:
h) Indre hovedsignal som står i avhengighet til utkjørhovedsignal kan ha bokstav i tillegg til nummer.
h) Indre hovedsignal som står i avhengighet til utkjørhovedsignal kan ha bokstav i tillegg til nummer.


i) Hovedsignal skal gis bokstav og tredje og fjerde siffer som vist i tabell 6.a.1.
i) Hovedsignal skal gis bokstav og tredje og fjerde siffer som vist i tabell 1.


{{lærebokstoff|For femsifret nummer gjelder tabellen fjerde og femte siffer}}
{{lærebokstoff|For femsifret nummer gjelder tabellen fjerde og femte siffer}}


<figtable id = "tab:Nummerering av hovedsignal">
<!-- <figtable id = "tab:Nummerering av hovedsignal"> -->
{|class = "wikitable"
{|class = "wikitable"
|+<caption>Nummerering av hovedsignal</caption>
|+<caption>Nummerering av hovedsignal</caption>
|-
|-
!Signal !! Km. retn.<sup>1</sup> !! Spor<sup>3</sup> !!Tredje siffer<sup>3</sup> !! Fjerde siffer !! Bokstav !! Alternativ bokstav
!Signal !! Km. retn.<sup>1</sup> !! Spor<sup>2</sup> !!Tredje siffer<sup>3</sup> !! Fjerde siffer !! Bokstav !! Alternativ bokstav
|-
|-
! rowspan = "6"| Innkjørhovedsignal
! rowspan = "6"| Innkjørhovedsignal
Linje 66: Linje 68:
| Ø || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 1 || UA
| Ø || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 1 || UA
|-
|-
| A || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 2 || B| |D, F, H, J  
| A || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 2 || B
|rowspan="2"|D, F, H, J  


(ev. med U foran)
(ev. med U foran)
Linje 72: Linje 75:
| A || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 2 || UB
| A || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 2 || UB
|-
|-
| rowspan = "6"|Utkjørhovedsignal
! rowspan = "6"|Utkjørhovedsignal
| Ø || Enkelt || Fortløpende fra 0 || 3 || L || -
| Ø || Enkelt || Fortløpende fra 0 || 3 || L || N, P, T, X, Ø
|-
|-
| A || Enkelt || Fortløpende fra 0 || 4 || M || -
| A || Enkelt || Fortløpende fra 0 || 4 || M || O, S, Y, Æ
|-
|-
| Ø || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 3 || L || rowspan = "2"|N, P, T, X, Ø
| Ø || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 3 || L  
|rowspan = "2"|N, P, T, X, Ø


(ev. med U foran)
(ev. med U foran)
|-
|-
| Ø || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 3 || UL
| Ø || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 3 || UL
|-A || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 4 || M || rowspan = "2"|O, S, Y, Æ
|-
|A || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 4 || M  
| rowspan = "2"|O, S, Y, Æ


(ev. med U foran)
(ev. med U foran)
|-
|-
|A || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 4 UM
|A || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 4 || UM
Indre hovedsignal Ø Enkelt Fortløpende fra 0 5 Ingen -
|-
A Enkelt Fortløpende fra 0 6 Ingen -
! rowspan = "6"| Indre hovedsignal<sup>4</sup>
Ø Dbl. H 0, 2, 4, 6, 8 5 Ingen -
| Ø || Enkelt || Fortløpende fra 0 || 5 || Ingen || -
Ø Dbl. V 1, 3, 5, 7, 9 5 Ingen -
|-
A Dbl. H 0, 2, 4, 6, 8 6 Ingen -
| A || Enkelt || Fortløpende fra 0 || 6 || Ingen || -
A Dbl. V 1, 3, 5, 7, 9 6 Ingen -
|-
Blokksignal Ø Enkelt Fortløpende fra 0 7 A -
| Ø || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 5 || Ingen || -
A Enkelt Fortløpende fra 0 8 B -
|-
Ø Dbl. H 0, 2, 4, 6, 8 7 A C, E, G, I, K
| Ø || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 5 || Ingen || -
|-
| A || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 6 || Ingen || -
|-
| A || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 6 || Ingen || -
|-
! rowspan = "6"|Blokksignal
| Ø || Enkelt || Fortløpende fra 0<sup>5</sup>|| 7 || A || -
|-
| A || Enkelt || Fortløpende fra 0 || 8 || B || -
|-
| Ø || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 7 || A ||rowspan ="2"| C, E, G, I, K
 
(ev. med U foran)
(ev. med U foran)
Ø Dbl. V 1, 3, 5, 7, 9 7 UA
|-
A Dbl. H 0, 2, 4, 6, 8 8 B D, F, H, J
| Ø || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 7 || UA
|-
| A || Dbl. H || 0, 2, 4, 6, 8 || 8 || B ||rowspan="2"| D, F, H, J
 
(ev. med U foran)
(ev. med U foran)
A Dbl. V 1, 3, 5, 7, 9 8 UB
|-
| A || Dbl. V || 1, 3, 5, 7, 9 || 8 || UB
|}
|}
</figtable>
<!-- </figtable> -->
 
<sup>1</sup>Ø = økende kilometer, A = avtagende kilometer
 
<sup>2</sup>Enkelt = enkeltsporet strekning, Dbl. H/V = Dobbeltsporet strekning, henholdsvis høyre eller venstre hovedspor
 
<sup>3</sup>Dersom signal med likt fjerde siffer er plassert på linje på tvers av sporene skal signalet lengst til høyre benytte det laveste sifferet. Dersom signalene gjelder for kjøring i eller fra togspor skal tredje siffer følge togspornummeret.
 
<sup>4</sup>Dersom indre hovedsignal står i avhengighet til utkjørhovedsignal <u>kan</u> det benyttes ledig bokstav i bokstavserien for utkjørhovedsignal.
 
<sup>5</sup>Lavest nummer nærmest den stasjonen som bestemmer de to første sifrene.
 
== Repetersignal ==
 
a) Repetersignal skal merkes med samme bokstav og/eller nummer og stedskode som tilhørende hovedsignal.
 
b) Repetersignalet skal merkes med ”Rep” foran bokstaven og/eller nummeret.
 
== Forsignal ==
 
a) Frittstående forsignal skal merkes med samme bokstav og/eller nummer og stedskode som tilhørende hovedsignal.


b) Forsignal som er plassert på samme mast som foregående hovedsignal skal ikke merkes.


== Forsiktig kjøring ==


{{lærebokstoff|Forsiktig kjøring skal ikke merkes med bokstav eller tall.}}


2.3 Repetersignal
== Linjesignal ==
a) Repetersignal skal merkes med samme bokstav og/eller nummer og stedskode som tilhørende hovedsignal.
b) Repetersignalet skal merkes med ”Rep” foran bokstaven og/eller nummeret.


2.4 Forsignal
{{lærebokstoff|Linjesignal skal ikke merkes med bokstav eller tall.}}
a) Frittstående forsignal skal merkes med samme bokstav og/eller nummer og stedskode som tilhørende hovedsignal.
b) Forsignal som er plassert på samme mast som foregående hovedsignal skal ikke merkes.


2.5 Forsiktig kjøring
== Togsporsignal ==
Forsiktig kjøring skal ikke merkes med bokstav eller tall.


2.6 Linjesignal
a) Togsporsignal skal merkes med samme bokstav og/eller nummer som tilhørende hovedsignal.  
Linjesignal skal ikke merkes med bokstav eller tall.


2.7 Togsporsignal
b) Når togsporsignalet er merket med bokstav skal det også merkes med nummer foran bokstaven som viser hvilke togspor signalet gjelder for.
a) Togsporsignal skal merkes med samme bokstav og/eller nummer som tilhørende hovedsignal.
{{lærebokstoff|Er togsporsignalet merket bare med nummer skal spornummeret angis foran tallet med bindestrek imellom.}}
b) Når togsporsignalet er merket med bokstav skal det også merkes med nummer foran bokstaven som viser hvilke togspor signalet gjelder for.
Er togsporsignalet merket bare med nummer skal spornummeret angis foran tallet med bindestrek imellom.


2.8 Høyt skiftesignal
== Høyt skiftesignal ==
a) Frittstående høyt skiftesignal skal merkes med bokstaven ”Z”, og en bokstav eller et nummer som viser hvilke område skiftesignalet gjelder for.
 
b) Når bokstav benyttes i tillegg til ”Z” skal:
a) Frittstående høyt skiftesignal skal merkes med bokstaven ”Z”, og en bokstav eller et nummer som viser hvilke område skiftesignalet gjelder for.
1) ”L”, ”N”, ”P”, ”T” eller ”X” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med høyest kilometer.
 
2) ”M”, ”O”, ”S”, ”Y” eller ”Æ” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med lavest kilometer.
b) Når bokstav benyttes i tillegg til ”Z” skal:
c) Når nummer benyttes i tillegg til Z skal:
# ”L”, ”N”, ”P”, ”T” eller ”X” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med høyest kilometer.
1) ”0”, ”2”, ”4”, ”6” eller ”8” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med høyest kilometer (eventuelt som siste siffer i et nummer).
# ”M”, ”O”, ”S”, ”Y” eller ”Æ” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med lavest kilometer.
2) ”1”, ”3”, ”5”, ”7” eller ”9” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med lavest kilometer (eventuelt som siste siffer i et nummer).
 
c) Når nummer benyttes i tillegg til Z skal:
# ”0”, ”2”, ”4”, ”6” eller ”8” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med høyest kilometer (eventuelt som siste siffer i et nummer).
# ”1”, ”3”, ”5”, ”7” eller ”9” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med lavest kilometer (eventuelt som siste siffer i et nummer).
 
== Dvergsignal ==
 
a) Frittstående dvergsignal skal merkes på en av følgende måter:
: Firesifret tallkode.
: Bokstaven ”R” og et nummer fortløpende fra 1 og oppover.
 
b) Ved bruk av firesifret tallkode har sifrene følgende betydning:
# Første og andre siffer angir stasjonens nummer.
# Tredje og fjerde siffer angir signalets plassering i lengderetning på stasjon med oddetall i kilometerretning og partall mot kilometerretning.


2.9 Dvergsignal
{{lærebokstoff|Ved signalplassering på linje på tvers av sporene skal signalet lengst til høyre benytte det laveste nummeret.}}
a) Frittstående dvergsignal skal merkes på en av følgende måter:
Firesifret tallkode.
Bokstaven ”R” og et nummer fortløpende fra 1 og oppover.
b) Ved bruk av firesifret tallkode har sifrene følgende betydning:
1. Første og andre siffer angir stasjonens nummer.
2. Tredje og fjerde siffer angir signalets plassering i lengderetning på stasjon med oddetall i kilometerretning og partall mot kilometerretning.
Ved signalplassering på linje på tvers av sporene skal signalet lengst til høyre benytte det laveste nummeret.
c) Ved bruk av bokstaven R og et tall angir tallet signalets plassering i lengderetning på stasjon med oddetall i kilometerretning og partall mot kilometerretning.
Ved signalplassering på linje på tvers av sporene skal signalet lengst til høyre benytte det laveste nummeret.
d) Når dvergsignal er plassert på samme mast som hovedsignal skal det ikke merkes med bokstav eller tall.


2.10 Avvikende kjørehastighet
c) Ved bruk av bokstaven R og et tall angir tallet signalets plassering i lengderetning på stasjon med oddetall i kilometerretning og partall mot kilometerretning.  
Avvikende kjørehastighet skal ikke merkes med bokstav eller tall.


2.11 Sporvekselsignal
{{lærebokstoff|Ved signalplassering på linje på tvers av sporene skal signalet lengst til høyre benytte det laveste nummeret.}}
Sporvekselsignal skal ikke merkes med bokstav eller tall.


2.12 Sporsperresignal
d) Når dvergsignal er plassert på samme mast som hovedsignal skal det ikke merkes med bokstav eller tall.
Sporsperresignal skal ikke merkes med bokstav eller tall.


2.13 Midlertidig lyssignalanlegg
== Avvikende kjørehastighet ==
Midlertidig lyssignalanlegg skal ikke merkes med bokstav eller tall.


2.14 Avsporingslampe
{{lærebokstoff|Avvikende kjørehastighet skal ikke merkes med bokstav eller tall.}}
Avsporingslampe skal ikke merkes med bokstav eller tall.


2.15 Middelkontrollampe
== Sporvekselsignal ==
Middelkontrollampe skal ikke merkes med bokstav eller tall.


{{lærebokstoff|Sporvekselsignal skal ikke merkes med bokstav eller tall.}}
== Sporsperresignal ==
{{lærebokstoff|Sporsperresignal skal ikke merkes med bokstav eller tall.}}
== Midlertidig lyssignalanlegg ==
{{lærebokstoff|Midlertidig lyssignalanlegg merkes i henhold til TJN, kapittel 8.}}
== Avsporingssignal ==
{{lærebokstoff|Avsporingssignal skal ikke merkes med bokstav eller tall.}}
== Middelkontrollampe ==
{{lærebokstoff|Middelkontrollampe skal ikke merkes med bokstav eller tall.}}
= Merkenes utforming =


3 MERKENES UTFORMING
Avsnittet gir en oversikt over forskjellige merker, dimensjoner, tall- og bokstavstørrelse, detaljtegning og F-nummer.
Avsnittet gir en oversikt over forskjellige merker, dimensjoner, tall- og bokstavstørrelse, detaljtegning og F-nummer.
Tabell 6.a.2 Oversikt over merkeskilt
 
Navn
<!-- <figtable id = "fig:Oversikt over merkeskilt"> -->
{|class = "wikitable"
|+<caption>Oversikt over litra på signal 101 "Identifikasjonsskilt"</caption>
|-
!rowspan = "2" width = "25%"|Bruksområde/navn
 
Tegningsnr.
Tegningsnr.
Bilde
!rowspan = "2" width = "10%"|Bilde
Dimensjoner Størrelse og F-nummer Skilt m/tekst
!rowspan = "2" width = "15%"|Dimensjoner
!colspan ="3"|Størrelse og F-nummer
!rowspan = "2" width = "12.5%"|Skilt m/tekst
 
F.nr.
F.nr.
Bokstav Tall Indeks
|-
Hoved- og forsignal, enkelt innkjørsignal og repeter¬signal for hoved¬signal, alt. 1.
!width = "12.5%"|Bokstav
!width = "12.5%"|Tall
!width = "12.5%"|Indeks
|-
!Hoved- og forsignal, enkelt innkjørsignal og repetersignal for hovedsignal, alt. 1./Identifikasjonsskilt
S.800205
S.800205
|[[Image:JD550_6a2_01.png]]
800 x 455 mm
| 800 x 455 mm
F.nr. 24.248.940 H140 H140
 
Hoved- og forsignal, enkelt innkjørsignal og repeter¬signal for hovedsignal, alt. 2.  
F.nr. 824.248.940
| H140  
| H140  
|
|-
!Hoved- og forsignal, enkelt innkjørsignal og repetersignal for hovedsignal, alt. 2./Identifikasjonsskilt
S.800206
S.800206
| [[Image:JD550_6a2_02.png]]
| 800 x 325 mm


800 x 325 mm
F.nr. 824.248.950
F.nr. 24.248.950 H140 H140
| H140  
Hovedsignal og forsignal for blokkpost.
| H140  
|
|-
!Hovedsignal og forsignal for blokkpost/Identifikasjonsskilt
S.800207
S.800207
600 mmø
| [[Image:JD550_6a2_03.png]]
F.nr. 24.248.960 H140 H140
600 mm
Blokksignal
F.nr. 824.248.960
|H140  
| H140  
|
|-
!Blokksignal
S.41880 Bl.2
S.41880 Bl.2
300 mmø
| [[Image:JD550_6a2_04.png]]
u/tekst
300 mm u/tekst m/5” klammer
m/5” klammer
F.nr. 708.215.16
F.nr. 708.215.16 H140
|
| H140
824.250.11-
824.250.11-
824.250.20
824.250.20
Hovedsignal
|
|
|-
! Hovedsignal
S.41880 Bl.4
S.41880 Bl.4
200 x 300 mm
| [[Image:JD550_6a2_05.png]]
|200 x 300 mm
u/tekst
u/tekst
m/5” klammer
m/5” klammer
F.nr. 708.215.15 H210
F.nr. 708.215.15  
| H210
824.251.61-
824.251.61-
824.251.89
824.251.89
S.41880 Bl.5
|
|
|
200 x 300 mm
|-
!S.41880 Bl.5
| [[Image:JD550_6a2_06.png]]
|200 x 300 mm
u/tekst
u/tekst
m/5” klammer
m/5” klammer
F.nr. 708.215.15 H140
F.nr. 708.215.15
|
|H140
824.250.11-
824.250.11-
824.250.20
824.250.20
S.41880 Bl.6
|
|
240 x 300 mm
|-
!S.41880 Bl.6
| [[Image:JD550_6a2_07.png]]
|240 x 300 mm
u/tekst
u/tekst
m/5” klammer
m/5” klammer
F.nr. 708.215.17 H210
F.nr. 708.215.17  
| H210
824.251.61-
824.251.61-
824.251.89 H140
824.251.89  
|
| H140
824.251.31-
824.251.31-
824.251.59
824.251.59
Dvergsignal
|-
!Dvergsignal
S.41880 Bl.7
S.41880 Bl.7
100 x 180 mm
| [[Image:JD550_6a2_08.png]]
|100 x 180 mm
u/tekst
u/tekst
m/3” klammer
m/3” klammer
F.nr. 708.216.13 H70
F.nr. 708.216.13  
| H70
824.251.01-
824.251.01-
824.251.29 H70
824.251.29  
| H70
824.251.01-
824.251.01-
824.251.29
824.251.29  
Planovergangsskilt
|
|
|-
!Planovergangsskilt
S.38443
S.38443
360 x 400 mm
| [[Image:JD550_6a2_09.png]]
m/tekst H350
|360 x 400 mm
m/tekst  
|
|
|
|H350
824.216.51
824.216.51
Planover-
|-
gangssignal
!Planovergangssignal
S.41880 Bl.8
S.41880 Bl.8
| [[Image:JD550_6a2_10.png]]
200 x 300 mm
|200 x 300 mm
u/tekst
u/tekst
m/5” klammer
m/5” klammer
F.nr. 708.215.15 H140
F.nr. 708.215.15  
824.251.53
| H140
Rasvarslings-
824.251.53  
signal
|
|
|-
!Rasvarslingssignal
S.9395
S.9395
| [[Image:JD550_6a2_11.png]]
400 x 400 mm
|400 x 400 mm
m/tekst 824.248.77
m/tekst  
Repetersignal
|
|
|
| 824.248.77
|-
! Repetersignal
S.41880 Bl.9
S.41880 Bl.9
100 x 180 mm
| [[Image:JD550_6a2_12.png]]
| 100 x 180 mm
u/tekst
u/tekst
m/3” klammer
m/3” klammer
F.nr. 708.216.13 H70
F.nr. 708.216.13
| H70
824.251.91
824.251.91
|
Skiftesignal
|
|
|-
!Skiftesignal
S.41880 Bl.10
S.41880 Bl.10
200 x 300 mm
| [[Image:JD550_6a2_13.png]]
| 200 x 300 mm
u/tekst
u/tekst
m/5” klammer
m/5” klammer
F.nr. 708.215.15 H140
F.nr. 708.215.15  
| H140
824.251.13-
824.251.13-
824.251.59 H70
824.251.59  
|
|H70
824.251.01-
824.251.01-
824.251.29
824.251.29  
Togveislutt-
|
signal
|-
!Togveisluttsignal
S.38443
S.38443
360 x 400 mm
| [[Image:JD550_6a2_14.png]]
m/tekst H350
| 360 x 400 mm
m/tekst  
|
|
|
|H350
824.216.50
824.216.50
Togspor-
|-
signal
!Togsporsignal
S.41880 Bl.11
S.41880 Bl.11
| [[Image:JD550_6a2_15.png]]
100 x 180 mm
|100 x 180 mm
u/tekst
u/tekst
m/3” klammer
m/3” klammer
F.nr. 708.216.13 H70
F.nr. 708.216.13  
| H70
824.251.01-
824.251.01-
824.251.29 H70
824.251.29  
| H70
824.250.01-
824.250.01-
824.250.10
824.250.10
|
|
|}
<!-- </figtable> -->

Siste sideversjon per 25. feb. 2025 kl. 12:02

Hensikt og omfang

Hensikten med dette vedlegget er å beskrive regler for nummerering og merking av signal.

I de tilfeller det bygges et nytt sikringsanlegg på en strekning som opprinnelig har tre-talls merking og det finnes ledige nummer tillates det at lyssignal i det nye anlegget merkes på tilsvarende måte.

Merking av lyssignaler

Generelle regler

a) Følgende lyssignal skal ha merke i form av bokstav og/eller tall (arabiske):

  1. Hovedsignal
  2. Forsignal (frittstående)
  3. Repetersignal
  4. Togsporsignal
  5. Høyt skiftesignal (frittstående)
  6. Dvergsignal (frittstående)
  7. Planovergangsignal (se Signal/Prosjektering/Veisikringsanlegg)
  8. Enkelt innkjørsignal (se Signal/Prosjektering/Andre anlegg)
  9. Rasvarslingssignal (se Signal/Prosjektering/Andre anlegg)
  10. Tunnelportsignal (se Signal/Prosjektering/Andre anlegg)
  11. Midlertidig innkjørsignal (se TJN, kapittel 8, 8.17)
  12. Midlertidig utkjørsignal (Se TJN, kapittel 8, 8.18)

Hovedsignal

a) Hovedsignal skal merkes med nummer bestående av fire eller flere sifre, hvor sifrene har følgende betydning:

  1. Først siffer (første og andre siffer ved femsifret) er et strekningsnummer.
  2. Andre og tredje siffer (tredje og fjerde ved femsifret) angir stasjonens nummer.
  3. Fjerde siffer (siste siffer ved femsifret) indikerer signaltypen, se tabell 1.

b) Hovedsignalets nummer skal være unikt.

Unntak:
  1. Utkjørhovedsignal på samme stasjon som kun kan vise signal til en og samme strekning kan ha samme nummer.

c) Hovedsignal skal være merket med stasjonens stedskode.

d) Innkjørhovedsignal, utkjørhovedsignal og blokksignal skal merkes med bokstav som beskrevet i tabell 1.

e) De bokstavene som er tillatt å benytte for de forskjellige signaltypene skal prioriteres i stigende alfabetisk rekkefølge.

f) De sifrene som er tillatt å benytte for de forskjellige signaltypene skal prioriteres i økende rekkefølge.

g) Hovedsignal på dobbeltsporet strekning som kun gjelder for kjøring på venstre spor i kjøreretningen skal ha den samme bokstav som hovedsignalet for kjøring på høyre spor i kjøreretningen med en ”U” foran bokstavmerket.

Innkjørhovedsignal som gjelder for kjøring fra venstre hovedspor skal merkes ”U” foran bokstaven.

h) Indre hovedsignal som står i avhengighet til utkjørhovedsignal kan ha bokstav i tillegg til nummer.

i) Hovedsignal skal gis bokstav og tredje og fjerde siffer som vist i tabell 1.

For femsifret nummer gjelder tabellen fjerde og femte siffer
Nummerering av hovedsignal
Signal Km. retn.1 Spor2 Tredje siffer3 Fjerde siffer Bokstav Alternativ bokstav
Innkjørhovedsignal Ø Enkelt Fortløpende fra 0 1 A -
A Enkelt Fortløpende fra 0 2 B -
Ø Dbl. H 0, 2, 4, 6, 8 1 A C, E, G, I, K

(ev. med U foran)

Ø Dbl. V 1, 3, 5, 7, 9 1 UA
A Dbl. H 0, 2, 4, 6, 8 2 B D, F, H, J

(ev. med U foran)

A Dbl. V 1, 3, 5, 7, 9 2 UB
Utkjørhovedsignal Ø Enkelt Fortløpende fra 0 3 L N, P, T, X, Ø
A Enkelt Fortløpende fra 0 4 M O, S, Y, Æ
Ø Dbl. H 0, 2, 4, 6, 8 3 L N, P, T, X, Ø

(ev. med U foran)

Ø Dbl. V 1, 3, 5, 7, 9 3 UL
A Dbl. H 0, 2, 4, 6, 8 4 M O, S, Y, Æ

(ev. med U foran)

A Dbl. V 1, 3, 5, 7, 9 4 UM
Indre hovedsignal4 Ø Enkelt Fortløpende fra 0 5 Ingen -
A Enkelt Fortløpende fra 0 6 Ingen -
Ø Dbl. H 0, 2, 4, 6, 8 5 Ingen -
Ø Dbl. V 1, 3, 5, 7, 9 5 Ingen -
A Dbl. H 0, 2, 4, 6, 8 6 Ingen -
A Dbl. V 1, 3, 5, 7, 9 6 Ingen -
Blokksignal Ø Enkelt Fortløpende fra 05 7 A -
A Enkelt Fortløpende fra 0 8 B -
Ø Dbl. H 0, 2, 4, 6, 8 7 A C, E, G, I, K

(ev. med U foran)

Ø Dbl. V 1, 3, 5, 7, 9 7 UA
A Dbl. H 0, 2, 4, 6, 8 8 B D, F, H, J

(ev. med U foran)

A Dbl. V 1, 3, 5, 7, 9 8 UB

1Ø = økende kilometer, A = avtagende kilometer

2Enkelt = enkeltsporet strekning, Dbl. H/V = Dobbeltsporet strekning, henholdsvis høyre eller venstre hovedspor

3Dersom signal med likt fjerde siffer er plassert på linje på tvers av sporene skal signalet lengst til høyre benytte det laveste sifferet. Dersom signalene gjelder for kjøring i eller fra togspor skal tredje siffer følge togspornummeret.

4Dersom indre hovedsignal står i avhengighet til utkjørhovedsignal kan det benyttes ledig bokstav i bokstavserien for utkjørhovedsignal.

5Lavest nummer nærmest den stasjonen som bestemmer de to første sifrene.

Repetersignal

a) Repetersignal skal merkes med samme bokstav og/eller nummer og stedskode som tilhørende hovedsignal.

b) Repetersignalet skal merkes med ”Rep” foran bokstaven og/eller nummeret.

Forsignal

a) Frittstående forsignal skal merkes med samme bokstav og/eller nummer og stedskode som tilhørende hovedsignal.

b) Forsignal som er plassert på samme mast som foregående hovedsignal skal ikke merkes.

Forsiktig kjøring

Forsiktig kjøring skal ikke merkes med bokstav eller tall.

Linjesignal

Linjesignal skal ikke merkes med bokstav eller tall.

Togsporsignal

a) Togsporsignal skal merkes med samme bokstav og/eller nummer som tilhørende hovedsignal.

b) Når togsporsignalet er merket med bokstav skal det også merkes med nummer foran bokstaven som viser hvilke togspor signalet gjelder for.

Er togsporsignalet merket bare med nummer skal spornummeret angis foran tallet med bindestrek imellom.


Høyt skiftesignal

a) Frittstående høyt skiftesignal skal merkes med bokstaven ”Z”, og en bokstav eller et nummer som viser hvilke område skiftesignalet gjelder for.

b) Når bokstav benyttes i tillegg til ”Z” skal:

  1. ”L”, ”N”, ”P”, ”T” eller ”X” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med høyest kilometer.
  2. ”M”, ”O”, ”S”, ”Y” eller ”Æ” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med lavest kilometer.

c) Når nummer benyttes i tillegg til Z skal:

  1. ”0”, ”2”, ”4”, ”6” eller ”8” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med høyest kilometer (eventuelt som siste siffer i et nummer).
  2. ”1”, ”3”, ”5”, ”7” eller ”9” benyttes for skiftesignal i stasjonsenden med lavest kilometer (eventuelt som siste siffer i et nummer).

Dvergsignal

a) Frittstående dvergsignal skal merkes på en av følgende måter:

Firesifret tallkode.
Bokstaven ”R” og et nummer fortløpende fra 1 og oppover.

b) Ved bruk av firesifret tallkode har sifrene følgende betydning:

  1. Første og andre siffer angir stasjonens nummer.
  2. Tredje og fjerde siffer angir signalets plassering i lengderetning på stasjon med oddetall i kilometerretning og partall mot kilometerretning.
Ved signalplassering på linje på tvers av sporene skal signalet lengst til høyre benytte det laveste nummeret.

c) Ved bruk av bokstaven R og et tall angir tallet signalets plassering i lengderetning på stasjon med oddetall i kilometerretning og partall mot kilometerretning.

Ved signalplassering på linje på tvers av sporene skal signalet lengst til høyre benytte det laveste nummeret.

d) Når dvergsignal er plassert på samme mast som hovedsignal skal det ikke merkes med bokstav eller tall.

Avvikende kjørehastighet

Avvikende kjørehastighet skal ikke merkes med bokstav eller tall.

Sporvekselsignal

Sporvekselsignal skal ikke merkes med bokstav eller tall.

Sporsperresignal

Sporsperresignal skal ikke merkes med bokstav eller tall.

Midlertidig lyssignalanlegg

Midlertidig lyssignalanlegg merkes i henhold til TJN, kapittel 8.

Avsporingssignal

Avsporingssignal skal ikke merkes med bokstav eller tall.

Middelkontrollampe

Middelkontrollampe skal ikke merkes med bokstav eller tall.

Merkenes utforming

Avsnittet gir en oversikt over forskjellige merker, dimensjoner, tall- og bokstavstørrelse, detaljtegning og F-nummer.

Oversikt over litra på signal 101 "Identifikasjonsskilt"
Bruksområde/navn

Tegningsnr.

Bilde Dimensjoner Størrelse og F-nummer Skilt m/tekst

F.nr.

Bokstav Tall Indeks
Hoved- og forsignal, enkelt innkjørsignal og repetersignal for hovedsignal, alt. 1./Identifikasjonsskilt

S.800205

JD550 6a2 01.png 800 x 455 mm

F.nr. 824.248.940

H140 H140
Hoved- og forsignal, enkelt innkjørsignal og repetersignal for hovedsignal, alt. 2./Identifikasjonsskilt

S.800206

JD550 6a2 02.png 800 x 325 mm

F.nr. 824.248.950

H140 H140
Hovedsignal og forsignal for blokkpost/Identifikasjonsskilt

S.800207

JD550 6a2 03.png Ø 600 mm

F.nr. 824.248.960

H140 H140
Blokksignal

S.41880 Bl.2

JD550 6a2 04.png Ø 300 mm u/tekst m/5” klammer

F.nr. 708.215.16

H140

824.250.11- 824.250.20

Hovedsignal

S.41880 Bl.4

JD550 6a2 05.png 200 x 300 mm

u/tekst m/5” klammer F.nr. 708.215.15

H210

824.251.61- 824.251.89

S.41880 Bl.5 JD550 6a2 06.png 200 x 300 mm

u/tekst m/5” klammer F.nr. 708.215.15

H140

824.250.11- 824.250.20

S.41880 Bl.6 JD550 6a2 07.png 240 x 300 mm

u/tekst m/5” klammer F.nr. 708.215.17

H210

824.251.61- 824.251.89

H140

824.251.31- 824.251.59

Dvergsignal

S.41880 Bl.7

JD550 6a2 08.png 100 x 180 mm

u/tekst m/3” klammer F.nr. 708.216.13

H70

824.251.01- 824.251.29

H70

824.251.01- 824.251.29

Planovergangsskilt

S.38443

JD550 6a2 09.png 360 x 400 mm

m/tekst

H350

824.216.51

Planovergangssignal

S.41880 Bl.8

JD550 6a2 10.png 200 x 300 mm

u/tekst m/5” klammer F.nr. 708.215.15

H140

824.251.53

Rasvarslingssignal

S.9395

JD550 6a2 11.png 400 x 400 mm

m/tekst

824.248.77
Repetersignal

S.41880 Bl.9

JD550 6a2 12.png 100 x 180 mm

u/tekst m/3” klammer F.nr. 708.216.13

H70

824.251.91

Skiftesignal

S.41880 Bl.10

JD550 6a2 13.png 200 x 300 mm

u/tekst m/5” klammer F.nr. 708.215.15

H140

824.251.13- 824.251.59

H70

824.251.01- 824.251.29

Togveisluttsignal

S.38443

JD550 6a2 14.png 360 x 400 mm

m/tekst

H350

824.216.50

Togsporsignal

S.41880 Bl.11

JD550 6a2 15.png 100 x 180 mm

u/tekst m/3” klammer F.nr. 708.216.13

H70

824.251.01- 824.251.29

H70

824.250.01- 824.250.10