Signal/Prosjektering/Togdeteksjon/Akselteller: Forskjell mellom sideversjoner
(Ny side: = Innledning= == Hensikt og omfang == Dette vedlegget beskriver tekniske krav ved bruk av akselteller. == Systembeskrivelse == Figur 7.f.1 Systemoversikt akselteller Med akselteller men...) |
(Slettet kode som ikke lenger er i bruk) |
||
(12 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist) | |||
Linje 5: | Linje 5: | ||
== Systembeskrivelse == | == Systembeskrivelse == | ||
[[Bilde:JD550 07f fig001.png|thumb|center|650px|<caption>Systemoversikt akselteller</caption>]] | |||
Med akselteller menes et system for togdeteksjon som teller aksler inn og ut av det sporavsnittet som skal detekteres. Sporavsnitt detekteres som belagt eller fritt avhengig av om antallet aksler telt inn stemmer overens med aksler telt ut av sporavsnittet. Ved overskudd av aksler på et sporavsnitt er sporavsnittet detektert som belagt. | Med akselteller menes et system for togdeteksjon som teller aksler inn og ut av det sporavsnittet som skal detekteres. Sporavsnitt detekteres som belagt eller fritt avhengig av om antallet aksler telt inn stemmer overens med aksler telt ut av sporavsnittet. Ved overskudd av aksler på et sporavsnitt er sporavsnittet detektert som belagt. | ||
Akseltellersystem består av et tellepunkt i sporet og en evalueringsenhet. | |||
=== Tellepunkt === | === Tellepunkt === | ||
Et tellepunkt er | Et tellepunkt er grensen for ett deteksjonsavsnitt/sporavsnitt. Et tellepunkt består som regel av en hjuldetektor og en tilpasningsenhet. Et tellepunktet er normalt felles for to nabosporavsnitt. | ||
=== Evalueringsenhet === | === Evalueringsenhet === | ||
En evalueringsenhet plasseres i teknisk rom, vanligvis sammen med tilhørende forriglingsutrustning. Evalueringsenheten behandler informasjonen fra tellepunktet og avgjør om et sporavsnitt skal ha status som belagt eller fritt. Evalueringsenheten utgjør også grensesnittet mot sikringsanlegget, og sørger for strømforsyning til | En evalueringsenhet plasseres i teknisk rom, vanligvis sammen med tilhørende forriglingsutrustning. Evalueringsenheten behandler informasjonen fra tellepunktet og avgjør om et sporavsnitt skal ha status som belagt eller fritt. Evalueringsenheten utgjør også grensesnittet mot sikringsanlegget, og sørger for strømforsyning til hjuldetektor og eventuell tilpasningsenhet. | ||
=== Tilpasningsenhet === | === Tilpasningsenhet === | ||
En tilpasningsenhet benyttes i enkelte akseltellersystem mellom | En tilpasningsenhet benyttes i enkelte akseltellersystem mellom hjuldetektor og evalueringsenheten. Hensikten er å kunne justere nivåene på strømforsyningen til hjuldetektoren, og informasjonen fra denne til evalueringsenheten. | ||
I | === Hjuldetektor === | ||
En hjuldetektor kan detektere en ferromagnetisk masse, som for eksempel et hjul på et kjøretøy. Detektoren kan som regel også detektere eventuell bevegelse og retning på bevegelsen av den ferromagnetiske massen. Hjuldetektoren plasseres normalt i skinnelivet. | |||
I [[Signal/Prosjektering/Togdeteksjon/Akselteller#Referanser|referanser]] er leverandørens dokumentasjon listet opp. For videre informasjon henvises det til leverandørens dokumentasjon. | |||
== Referanser == | == Referanser == | ||
Referansene nedenfor viser til leverandørs dokumentasjon på originalspråket. Hele eller deler av overnevnte dokumentasjon kan | Referansene nedenfor viser til leverandørs dokumentasjon på originalspråket. Hele eller deler av overnevnte dokumentasjon kan foreligge på norsk. | ||
=== Alcatel Az LM === | === Alcatel Az LM === | ||
Linje 111: | Linje 114: | ||
b) Grensesnittet mot annen type togdeteksjon skal utføres på en slik måte at minimum ett av sporavsnittene detekterer det rullende materiellet. | b) Grensesnittet mot annen type togdeteksjon skal utføres på en slik måte at minimum ett av sporavsnittene detekterer det rullende materiellet. | ||
c) Grensesnittet mot sporfelt som system for togdeteksjon, skal plasseres ved et innkjørhovedsignal og skal være utført som vist i figur | c) Grensesnittet mot sporfelt som system for togdeteksjon, skal plasseres ved et innkjørhovedsignal og skal være utført som vist i figur 2 eller 3. | ||
{{lærebokstoff|Skjøtene som er inntegnet i figurene er enten isolerte skjøter, eller det punktet hvor et sporavsnitt hvor skjøteløs overgangssone benyttes sikkert er belagt.}} | {{lærebokstoff|Skjøtene som er inntegnet i figurene er enten isolerte skjøter, eller det punktet hvor et sporavsnitt hvor skjøteløs overgangssone benyttes sikkert er belagt.}} | ||
[[Bilde:JD550 07f fig002.png|thumb|center|650px|<caption>Grensesnitt mellom sporfelt (på blokkstrekningen) og akselteller (på stasjonen)</caption>]] | |||
[[Bilde:JD550 07f fig003.png|thumb|center|650px|<caption>Grensesnitt mellom akselteller (på blokkstrekningen) og sporfelt (på stasjonen)</caption>]] | |||
== Plassering av | == Plassering av hjuldetektor == | ||
a) Avstanden mellom tilkoblingskabel for vekselstrømsporfelt (95/105 Hz og 10/50 kHz) og likestrømssporfelt, og | a) Avstanden mellom tilkoblingskabel for vekselstrømsporfelt (95/105 Hz og 10/50 kHz) og likestrømssporfelt, og en hjuldetektor skal være ≥ 1 meter. | ||
b) Avstand mellom en | b) Avstand mellom en skinneskjøt og en hjuldetektor skal oppfylle leverandørens krav. | ||
c) Avstand mellom den skinnen hjuldetektor er festet på og en annen skinne skal oppfylle leverandørens krav. | |||
d) Avstand mellom en ledeskinne og en hjuldetektor skal oppfylle leverandørens krav. | |||
e) En hjuldetektor skal aldri plasseres inne i en skinneforbinder (audiofrekvent sporfelt FTG S), og avstanden til forbinderens ytterste kabler skal være ≥ 1 meter, se eksempel i figur 4. | |||
[[Bilde:JD550 07f fig006.png|thumb|center|650px|<caption>Avstand fra forbinder (FTG S) til tellepunkt</caption>]] | |||
f) En hjuldetektor skal aldri plasseres inne i en overgangssone for skjøteløse sporfelt (audiofrekvent sporfelt TI21), og avstanden til tilkoblingskablene skal være ≥ 1 meter, se eksempel i figur. | |||
[[Bilde:JD550 07f fig007.png|thumb|center|650px|<caption>Avstand fra skjøteløs overgangssone (TI21) til tellepunkt</caption>]] | |||
= Prosjektering av akseltellersporavsnitt = | = Prosjektering av akseltellersporavsnitt = | ||
Linje 149: | Linje 147: | ||
a) Tellepunkt ved hovedsignal og dvergsignalskal plasseres rett ut for signalet. Plassering inntil 1 meter foran signalet eller inntil 2 meter bak signalet kan aksepteres. | a) Tellepunkt ved hovedsignal og dvergsignalskal plasseres rett ut for signalet. Plassering inntil 1 meter foran signalet eller inntil 2 meter bak signalet kan aksepteres. | ||
Unntak: | Unntak: | ||
# Gjelder ikke ved plassering av tellepunkt ved innkjørhovedsignal når det samtidig er grensesnitt mellom akselteller og sporfelt, se | # Gjelder ikke ved plassering av tellepunkt ved innkjørhovedsignal når det samtidig er grensesnitt mellom akselteller og sporfelt, se [[Signal/Prosjektering/Togdeteksjon/Akselteller#Generelt|generelt]]. | ||
[[Bilde:JD550 07f fig008.png|thumb|center|650px|<caption>Hovedsignal eller dvergsignal ved isolert skjøt</caption>]] | |||
== Sporavsnitt i sporveksel == | == Sporavsnitt i sporveksel == | ||
[[Bilde:JD550 07f fig009.svg|thumb|center|650px|<caption>Sporavsnitt i sporveksel</caption>]] | |||
== Sporavsnitt ved | == Sporavsnitt ved sporsløyfe == | ||
=== | === Sporsløyfe med eget sporavsnitt === | ||
[[Bilde:JD550 07f fig010.png|thumb|center|650px|<caption>Sporsløyfe med eget sporavsnitt</caption>]] | |||
=== | === Sporsløyfe uten eget sporavsnitt === | ||
[[Bilde:JD550 07f fig011.png|thumb|center|650px|<caption>Sporsløyfe uten eget sporavsnitt</caption>]] | |||
== Sporavsnitt i kryssveksel/sporkryss == | == Sporavsnitt i kryssveksel/sporkryss == | ||
[[Bilde:JD550 07f fig012.png|thumb|center|650px|<caption>Sporavsnitt i kryssveksel/sporkryss</caption>]] | |||
[[Bilde:JD550 07f fig013.png|thumb|center|650px|<caption>Sporavsnitt i sporsløyfe med sporkryss</caption>]] | |||
[[Bilde:JD550 07f fig014.png|thumb|center|650px|<caption>Sporavsnitt i sporsløyfe med eget sporavsnitt i sporkrysset</caption>]] | |||
= Prosjektering av grensesnitt mot forriglingsutrustning = | = Prosjektering av grensesnitt mot forriglingsutrustning = | ||
Dette avsnittet angir eksempler på | Dette avsnittet angir eksempler på grensesnitt mellom et akseltellersystem og forskjellige forriglingsutrustninger. | ||
== Relebaserte sikringsanlegg == | == Relebaserte sikringsanlegg == | ||
a) Grensesnittet mellom et akseltellersystem og et relebasert sikringsanlegg skal utføres som vist i figur | a) Grensesnittet mellom et akseltellersystem og et relebasert sikringsanlegg skal utføres som vist i figur 15, 16 eller 17. | ||
[[Bilde:JD550 07f fig015.png|thumb|center|650px|<caption>Grensesnitt mellom akselteller og relebasert sikringsanlegg (m/repeterrele)</caption>]] | |||
[[Bilde:JD550 07f fig016.png|thumb|center|650px|<caption>Grensesnitt mellom akselteller og relebasert sikringsanlegg (styring av opprinnelig sporfeltrele (JRV))</caption>]] | |||
[[Bilde:JD550 07f fig017.png|thumb|center|650px|<caption>Grensesnitt mellom akselteller og relebasert sikringsanlegg (styring av opprinnelig sporfeltrele (JRK))</caption>]] | |||
== Sikringsanlegg SIMIS C == | == Sikringsanlegg SIMIS C == | ||
a) Grensesnittet mellom et system for akselteller og sikringsanlegg SIMIS-C skal utføres som vist i figur | a) Grensesnittet mellom et system for akselteller og sikringsanlegg SIMIS-C skal utføres som vist i figur 18. | ||
[[Bilde:JD550 07f fig018.png|thumb|center|650px|<caption>Grensesnitt mellom akselteller og sikringsanlegg SIMIS-C</caption>]] | |||
== Sikringsanlegg Ebilock 850 og Ebilock 950 == | == Sikringsanlegg Ebilock 850 og Ebilock 950 == | ||
a) Grensesnittet mellom et system for akselteller og sikringsanlegg Ebilock 850 eller Ebilock 950 skal utføres som vist i figur | a) Grensesnittet mellom et system for akselteller og sikringsanlegg Ebilock 850 eller Ebilock 950 skal utføres som vist i figur 19. | ||
[[Bilde:JD550 07f fig019.png|thumb|center|650px|<caption>Grensesnitt mellom akselteller og sikringsanlegg Ebilock 850 og Ebilock 950</caption>]] | |||
== Sikringsanlegg NSB-94 og Merkur == | == Sikringsanlegg NSB-94 og Merkur == | ||
a) Grensesnittet mellom et system for akselteller og sikringsanlegg NSB-94 eller Merkur skal utføres som vist i figur | a) Grensesnittet mellom et system for akselteller og sikringsanlegg NSB-94 eller Merkur skal utføres som vist i figur 20. | ||
[[Bilde:JD550 07f fig020.png|thumb|center|650px|<caption>Grensesnitt mellom akselteller og sikringsanlegg NSB-94 og Merkur</caption>]] | |||
== Betjeningsanlegg == | == Betjeningsanlegg == |
Siste sideversjon per 6. mar. 2025 kl. 11:43
Innledning
Hensikt og omfang
Dette vedlegget beskriver tekniske krav ved bruk av akselteller.
Systembeskrivelse
Med akselteller menes et system for togdeteksjon som teller aksler inn og ut av det sporavsnittet som skal detekteres. Sporavsnitt detekteres som belagt eller fritt avhengig av om antallet aksler telt inn stemmer overens med aksler telt ut av sporavsnittet. Ved overskudd av aksler på et sporavsnitt er sporavsnittet detektert som belagt.
Akseltellersystem består av et tellepunkt i sporet og en evalueringsenhet.
Tellepunkt
Et tellepunkt er grensen for ett deteksjonsavsnitt/sporavsnitt. Et tellepunkt består som regel av en hjuldetektor og en tilpasningsenhet. Et tellepunktet er normalt felles for to nabosporavsnitt.
Evalueringsenhet
En evalueringsenhet plasseres i teknisk rom, vanligvis sammen med tilhørende forriglingsutrustning. Evalueringsenheten behandler informasjonen fra tellepunktet og avgjør om et sporavsnitt skal ha status som belagt eller fritt. Evalueringsenheten utgjør også grensesnittet mot sikringsanlegget, og sørger for strømforsyning til hjuldetektor og eventuell tilpasningsenhet.
Tilpasningsenhet
En tilpasningsenhet benyttes i enkelte akseltellersystem mellom hjuldetektor og evalueringsenheten. Hensikten er å kunne justere nivåene på strømforsyningen til hjuldetektoren, og informasjonen fra denne til evalueringsenheten.
Hjuldetektor
En hjuldetektor kan detektere en ferromagnetisk masse, som for eksempel et hjul på et kjøretøy. Detektoren kan som regel også detektere eventuell bevegelse og retning på bevegelsen av den ferromagnetiske massen. Hjuldetektoren plasseres normalt i skinnelivet.
I referanser er leverandørens dokumentasjon listet opp. For videre informasjon henvises det til leverandørens dokumentasjon.
Referanser
Referansene nedenfor viser til leverandørs dokumentasjon på originalspråket. Hele eller deler av overnevnte dokumentasjon kan foreligge på norsk.
Alcatel Az LM
<figtable id="Alcatel Az LM">
Ref. | Tittel | Versjon/dato |
---|---|---|
[1] | Az LM: Product Description | 3CR 01800 AGAA DEAFQ, Ed.1,
Dato: 12.05.05 |
[2] | Az LM: Engineering | 3CR 01800 AGAA GAAFQ, Ed.2
Dato: 12.05.05 |
[3] | Az LM: Installation and Commissioning | 3CR 01800 ACAA RJAFQ, Ed.3,
dato 12.01.05 |
[4] | Az LM: Maintenance Guide | 3CR 01800 ACAA REAFQ, Ed.4
Dato 11.03.05 |
[5] | Az LM: Operating Instructions | 3CR 01800 AGAA PCAFQ, Ed.5
Dato 02.02.05 |
[6] | Zp30H: Installation Guideline | 3CR 01820 ADAA RJAFQ, Ed.4
Dato 28.08.06 |
[7] | ACE/AZA: Detailed Description | 3CR 01818 ACAA DEAFQ, Ed.3
Dato 12.01.05 |
</figtable>
Siemens Az S 350 U
<figtable id="Siemens Az S 350 U">
Ref. | Tittel | Versjon/dato |
---|---|---|
[1] | System Description Az S 350 U | A25552-C605-U1-2-7629
Dato: 2004-09-30 |
[2] | Maintenance Instructions Az S 350 U | A25552-C605-U1-4-7620
Dato 2005-08-30 |
[3] | General Installation Document
Az S 350 U |
A25552-C605-U1-5-7632
Dato: 2005-08-08 |
[3] | SAR-O for German Federal Railways /
DB AG, Az S 350 U |
A25552-C605-U1-8-7685
Dato: 2005-12-13 |
[5] | Operating and Service Manual
ZP 43 V |
A25063-B216-H21-4-76N9,
Dato: 2005-07-25 |
</figtable>
Prosjekteringsregler
Generelt
a) Prosjektering av akseltellersystemet skal gjennomføres i henhold til leverandørens systemdokumentasjon.
b) Grensesnittet mot annen type togdeteksjon skal utføres på en slik måte at minimum ett av sporavsnittene detekterer det rullende materiellet.
c) Grensesnittet mot sporfelt som system for togdeteksjon, skal plasseres ved et innkjørhovedsignal og skal være utført som vist i figur 2 eller 3.
Plassering av hjuldetektor
a) Avstanden mellom tilkoblingskabel for vekselstrømsporfelt (95/105 Hz og 10/50 kHz) og likestrømssporfelt, og en hjuldetektor skal være ≥ 1 meter.
b) Avstand mellom en skinneskjøt og en hjuldetektor skal oppfylle leverandørens krav.
c) Avstand mellom den skinnen hjuldetektor er festet på og en annen skinne skal oppfylle leverandørens krav.
d) Avstand mellom en ledeskinne og en hjuldetektor skal oppfylle leverandørens krav.
e) En hjuldetektor skal aldri plasseres inne i en skinneforbinder (audiofrekvent sporfelt FTG S), og avstanden til forbinderens ytterste kabler skal være ≥ 1 meter, se eksempel i figur 4.
f) En hjuldetektor skal aldri plasseres inne i en overgangssone for skjøteløse sporfelt (audiofrekvent sporfelt TI21), og avstanden til tilkoblingskablene skal være ≥ 1 meter, se eksempel i figur.
Prosjektering av akseltellersporavsnitt
Dette avsnittet angir eksempler på hvordan sporavsnitt med akselteller skal prosjekteres.
Sporavsnitt ved hovedsignal og dvergsignal
a) Tellepunkt ved hovedsignal og dvergsignalskal plasseres rett ut for signalet. Plassering inntil 1 meter foran signalet eller inntil 2 meter bak signalet kan aksepteres. Unntak:
- Gjelder ikke ved plassering av tellepunkt ved innkjørhovedsignal når det samtidig er grensesnitt mellom akselteller og sporfelt, se generelt.
Sporavsnitt i sporveksel
Sporavsnitt ved sporsløyfe
Sporsløyfe med eget sporavsnitt
Sporsløyfe uten eget sporavsnitt
Sporavsnitt i kryssveksel/sporkryss
Prosjektering av grensesnitt mot forriglingsutrustning
Dette avsnittet angir eksempler på grensesnitt mellom et akseltellersystem og forskjellige forriglingsutrustninger.
Relebaserte sikringsanlegg
a) Grensesnittet mellom et akseltellersystem og et relebasert sikringsanlegg skal utføres som vist i figur 15, 16 eller 17.
Sikringsanlegg SIMIS C
a) Grensesnittet mellom et system for akselteller og sikringsanlegg SIMIS-C skal utføres som vist i figur 18.
Sikringsanlegg Ebilock 850 og Ebilock 950
a) Grensesnittet mellom et system for akselteller og sikringsanlegg Ebilock 850 eller Ebilock 950 skal utføres som vist i figur 19.
Sikringsanlegg NSB-94 og Merkur
a) Grensesnittet mellom et system for akselteller og sikringsanlegg NSB-94 eller Merkur skal utføres som vist i figur 20.
Betjeningsanlegg
a) Grensesnitt mellom akseltellersystemet og betjeningsanlegget skal være utført slik at følgende statusinformasjon fra akseltellersystemer kan overføres til betjeningsanlegget i tillegg til belagt og fritt sporavsnitt:
- Feil
- Forberedende resett aktivert
b) Grensesnitt mellom akseltellersystemet og betjeningsanlegget skal være utført slik at følgende ordre kan overføres:
- Forberedende resett
c) Ordren om forberedende resett skal utføres med to separate ordre på følgende måte:
- Ved skjermbasert anlegg skal to forskjellige ordre benyttes med følgende formål:
- a. Aktiver forberedende resett (aktiv i 10 sekunder)
- b. Iverksett forberedende resett
- Ved stillerapparat skal to forskjellige ordre benyttes med følgende formål:
- a. Aktiver forberedende resett (fjærende trykknapp, felles for alle sporavsnitt)
- b. Iverksett forberedende resett (fjærende trykknapp for hvert enkelt sporavsnitt)