Signal/Bygging/Togdeteksjon: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 3: | Linje 3: | ||
Kapittelet beskriver tekniske krav i forbindelse med bygging og innjustering av systemer for togdeteksjon. Med togdeteksjon menes system for deteksjon av posisjon til tog og skift. | Kapittelet beskriver tekniske krav i forbindelse med bygging og innjustering av systemer for togdeteksjon. Med togdeteksjon menes system for deteksjon av posisjon til tog og skift. | ||
[[Bilde:JD551 07 fig001.png]] | <figure id = "fig:Systemoversikt signalanlegg"> | ||
[[Bilde:JD551 07 fig001.png|thumb|center|350px|<caption>Systemoversikt signalanlegg</caption>]] | |||
</figure> | |||
Kapittelet omfatter følgende systemer for togdeteksjon: | Kapittelet omfatter følgende systemer for togdeteksjon: |
Sideversjonen fra 3. des. 2010 kl. 10:25
Hensikt og omfang
Kapittelet beskriver tekniske krav i forbindelse med bygging og innjustering av systemer for togdeteksjon. Med togdeteksjon menes system for deteksjon av posisjon til tog og skift.
<figure id = "fig:Systemoversikt signalanlegg">
</figure>
Kapittelet omfatter følgende systemer for togdeteksjon:
Sporfelt.
- Vekselstrømssporfelt - 95/105 HzIsolert sporfelt som kan benyttes på stasjon og linjen.
- LikestrømssporfeltIsolert sporfelt som kan benyttes på stasjon og linjen på ikke elektrifiserte strekninger.
- Vekselstrømssporfelt - 10/50 kHzSkjøteløse korte frekvensfelter som benyttes som kan benyttes ved veisikringsanlegg, rasvarslingsanlegg, sidespor på linjen og lignende.
- FTG SAudiofrekvent sporfelt som kan benyttes på stasjon og linjen.
- TI21Audiofrekvent sporfelt som kan benyttes på stasjon og linjen.
Akseltellere.
Systemdefinisjon
Systemdefinisjon for togdeteksjon er gitt i kapittel 7 [JD 550].
Bygging av sporavsnitt for togdeteksjon
Dette avsnittet angir generelle regler for bygging og justering av sporavsnitt.
Generelt
a) Togdeteksjon skal være prosjektert i henhold til regler for prosjektering, se kapittel 7 [JD 550]
b) I de tilfeller sporfelt benyttes og skinneskjøter ikke er sveiset skal de forbindes med skinneforbinder.
c) Når skinneforbinder benyttes bør den være av samme utførelse som skinneforbindere i returstrømkretsens returskinne.
Vekselstrømssporfelt 95/105 Hz
a) Vekselstrømssporfelt - 95/105 Hz skal bygges og justeres som beskrevet i vedlegg a.
b) Dobbeltisolert midtmatet sporfelt for linjen (Type 4) skal ikke lenger bygges.
Likestrømssporfelt
a) Likestrømssporfelt skal bygges og justeres som beskrevet i vedlegg b.
Vekselstrømssporfelt 10/50 kHz
a) 10/50 kHz innkoblingsfelt med relé type JRS skal bygges og justeres som beskrevet i vedlegg c.
b) 10/50 kHz innkoblingsfelt med 3 i ett relé skal bygges og justeres som beskrevet i vedlegg d.
c) 50 kHz utløsningsfelt skal bygges og justeres som beskrevet i vedlegg e.
d) 10/50 kHz utløsningsfelt skal bygges og justeres som beskrevet i vedlegg f.
e) 10 kHz sporfelt skal bygges og justeres som beskrevet i vedlegg g.
f) 50 kHz sporfelt skal bygges og justeres som beskrevet i vedlegg h.
g) Likestrøm utløsningsfelt skal bygges og justeres som beskrevet i vedlegg i.
h) Likestrøm innkoblingsfelter skal bygges og justeres som beskrevet i vedlegg j.
FTG S
a) FTG S skal bygges og justeres som beskrevet i vedlegg k og i henhold til leverandørens systemdokumentasjon.
TI21
a) TI21 skal bygges og justeres som beskrevet i vedlegg l og i henhold til leverandørens systemdokumentasjon.
Akselteller
a) Akseltellere skal bygges og justeres i henhold til leverandørens systemdokumentasjon.