520 2019 Endringsartikkel 2427: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Linje 27: Linje 27:
= Vurdering av endringen =
= Vurdering av endringen =


Bok 520 Kap 9 absnitt 2.2 ser slik ut i dag:
'''2019-09-02 svagei:'''
Bok 520 Kap 9 avsnitt 2.2 ser slik ut i dag:


== Dimensjonerende frostmengde ==Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frost­mengd­ene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper. I figur 2 er kart over maksimale frostmengder (F<sub>100</sub>) vist for hele Norge. I figur 3, 4 og 5 er dimensjonerings­kurver for frostsikringslag vist.
== Dimensjonerende frostmengde ==Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frost­mengd­ene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper. I figur 2 er kart over maksimale frostmengder (F<sub>100</sub>) vist for hele Norge. I figur 3, 4 og 5 er dimensjonerings­kurver for frostsikringslag vist.
Linje 33: Linje 34:
<figure id="fig:Maksimale frostmengder for Norge">[[Bilde:JD520 09 fig002.png|thumb|center|800px|<caption>Maksimale frostmengder for Norge</caption>]]</figure>
<figure id="fig:Maksimale frostmengder for Norge">[[Bilde:JD520 09 fig002.png|thumb|center|800px|<caption>Maksimale frostmengder for Norge</caption>]]</figure>


Informasjonen i kartet er forelda.  
'''Informasjonen i kartet er forelda.''' Statens vegvesen i samarbeid med Meteorologisk Institutt)har utarbeidd eit interaktivt kart og frostmengde som vi i staden bør bruke. Kartet bør brukast i samanheng med SVVs N200.
 
'''Forslag til nytt avsnitt 2.2:'''
 
== Dimensjonerende frostmengde ==
 
Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frost­mengd­ene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper.
 
 
 
 
 
 
 
 
 


== R - pålitelighet ==
== R - pålitelighet ==

Sideversjonen fra 2. sep. 2019 kl. 07:46

Endringsinformasjon

EndringsID 2427
Forslagsdato 30.08.2019
Forslagsstiller Geir Svanø
Klassifisering Kravendring
Bok 520 Underbygning, prosjektering og bygging
Kapittel 9 Frost
Avsnitt 2.2
Forslagstekst "Figur 2: Maksimale frostmengder for Norge" er ikkje lenger korrekt referanse

Den skal erstattast med følgande lenke:

www.vegvesen.no/kart/visning/frostsonekart

som er utikla isamarbeid mellom Vegvesen og Meteorologisk Institutt og som blir vedlikehalde av desse organisasjonane

Referansedokumenter

Vurdering av endringen

2019-09-02 svagei: Bok 520 Kap 9 avsnitt 2.2 ser slik ut i dag:

== Dimensjonerende frostmengde ==Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frost­mengd­ene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper. I figur 2 er kart over maksimale frostmengder (F100) vist for hele Norge. I figur 3, 4 og 5 er dimensjonerings­kurver for frostsikringslag vist. Figur 2 bør bare benyttes ved forprosjektering. For detaljprosjektering bør vurdering av lokale temperaturforhold langs traseen gjennomføres. Frostmengder angitt i Statens vegvesens håndbok N200 Vegbygging kan benyttes.

<figure id="fig:Maksimale frostmengder for Norge">

Maksimale frostmengder for Norge

</figure>

Informasjonen i kartet er forelda. Statens vegvesen i samarbeid med Meteorologisk Institutt)har utarbeidd eit interaktivt kart og frostmengde som vi i staden bør bruke. Kartet bør brukast i samanheng med SVVs N200.

Forslag til nytt avsnitt 2.2:

Dimensjonerende frostmengde

Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frost­mengd­ene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper.



 


 

R - pålitelighet

A - tilgjengelighet

M - vedlikeholdbarhet

S - sikkerhet

L - levetid og kapasitet

Ø - økonomi

K - klima og miljø

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

Prosjekter

Infrastruktureier

Teknologi

Konklusjon

Endringen gjennomføres/forkastes

-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --