520 2019 Endringsartikkel 2427: Forskjell mellom sideversjoner
Linje 45: | Linje 45: | ||
For beregning av frostmengde benyttes informasjon gitt i Vedlegg 1 i Statens Vegvesens håndbok N200 (revisjon 2018), hvor frostmengden i timegrader er gitt i tabeller og i form av et frostsonekart. Begge deler kan benyttes. [http://www.vegvesen.no/kart/visning/frostsonekart Frostsonekart (N200)] | For beregning av frostmengde benyttes informasjon gitt i Vedlegg 1 i Statens Vegvesens håndbok N200 (revisjon 2018), hvor frostmengden i timegrader er gitt i tabeller og i form av et frostsonekart. Begge deler kan benyttes. [http://www.vegvesen.no/kart/visning/frostsonekart Frostsonekart (N200)] | ||
== R - pålitelighet == | == R - pålitelighet == | ||
Auka pålitelighet pga bruk av oppdaterte data for frostmengde | |||
== A - tilgjengelighet == | == A - tilgjengelighet == | ||
Ingen relevans | |||
== M - vedlikeholdbarhet == | == M - vedlikeholdbarhet == | ||
Ingen relevans | |||
== S - sikkerhet == | == S - sikkerhet == | ||
Ingen relevans | |||
== L - levetid og kapasitet == | == L - levetid og kapasitet == | ||
Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar | |||
== Ø - økonomi == | == Ø - økonomi == | ||
Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar | |||
== K - klima og miljø == | == K - klima og miljø == | ||
Gunstig for miljø og klima i den grad betre data i design git mindre risiko for periodar med nedsett hastigheit eller brudd for reparasjon. | |||
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | == Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | ||
== Høringskommentarer == | == Høringskommentarer == |
Sideversjonen fra 2. sep. 2019 kl. 08:04
Endringsinformasjon
EndringsID | 2427 |
Forslagsdato | 30.08.2019 |
Forslagsstiller | Geir Svanø |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 520 Underbygning, prosjektering og bygging |
Kapittel | 9 Frost |
Avsnitt | 2.2 |
Forslagstekst | "Figur 2: Maksimale frostmengder for Norge" er ikkje lenger korrekt referanse
Den skal erstattast med følgande lenke: www.vegvesen.no/kart/visning/frostsonekart som er utikla isamarbeid mellom Vegvesen og Meteorologisk Institutt og som blir vedlikehalde av desse organisasjonane |
Referansedokumenter |
Vurdering av endringen
2019-09-02 svagei: Bok 520 Kap 9 avsnitt 2.2 ser slik ut i dag:
== Dimensjonerende frostmengde ==Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frostmengdene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper. I figur 2 er kart over maksimale frostmengder (F100) vist for hele Norge. I figur 3, 4 og 5 er dimensjoneringskurver for frostsikringslag vist. Figur 2 bør bare benyttes ved forprosjektering. For detaljprosjektering bør vurdering av lokale temperaturforhold langs traseen gjennomføres. Frostmengder angitt i Statens vegvesens håndbok N200 Vegbygging kan benyttes.
<figure id="fig:Maksimale frostmengder for Norge">
</figure>
Informasjonen i kartet er forelda. Statens vegvesen i samarbeid med Meteorologisk Institutt)har utarbeidd eit interaktivt kart og frostmengde som vi i staden bør bruke. Kartet bør brukast i samanheng med SVVs N200.
Forslag til nytt avsnitt 2.2:
Dimensjonerende frostmengde
Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frostmengdene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper.
For beregning av frostmengde benyttes informasjon gitt i Vedlegg 1 i Statens Vegvesens håndbok N200 (revisjon 2018), hvor frostmengden i timegrader er gitt i tabeller og i form av et frostsonekart. Begge deler kan benyttes. Frostsonekart (N200)
R - pålitelighet
Auka pålitelighet pga bruk av oppdaterte data for frostmengde
A - tilgjengelighet
Ingen relevans
M - vedlikeholdbarhet
Ingen relevans
S - sikkerhet
Ingen relevans
L - levetid og kapasitet
Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar
Ø - økonomi
Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar
K - klima og miljø
Gunstig for miljø og klima i den grad betre data i design git mindre risiko for periodar med nedsett hastigheit eller brudd for reparasjon.
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
Høringskommentarer
Innstilling fra fagansvarlig
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
Prosjekter
Infrastruktureier
Teknologi
Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --