520 2019 Endringsartikkel 2427: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Linje 45: Linje 45:


For beregning av frostmengde benyttes informasjon gitt i Vedlegg 1 i Statens Vegvesens håndbok N200 (revisjon 2018), hvor frostmengden i timegrader er gitt i tabeller og i form av et frostsonekart. Begge deler kan benyttes. [http://www.vegvesen.no/kart/visning/frostsonekart Frostsonekart (N200)]
For beregning av frostmengde benyttes informasjon gitt i Vedlegg 1 i Statens Vegvesens håndbok N200 (revisjon 2018), hvor frostmengden i timegrader er gitt i tabeller og i form av et frostsonekart. Begge deler kan benyttes. [http://www.vegvesen.no/kart/visning/frostsonekart Frostsonekart (N200)]
 
 
 


== R - pålitelighet ==
== R - pålitelighet ==
Auka pålitelighet pga bruk av oppdaterte data for frostmengde
== A - tilgjengelighet ==
== A - tilgjengelighet ==
Ingen relevans
== M - vedlikeholdbarhet ==
== M - vedlikeholdbarhet ==
Ingen relevans
== S - sikkerhet ==
== S - sikkerhet ==
Ingen relevans
== L - levetid og kapasitet ==
== L - levetid og kapasitet ==
Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar
== Ø - økonomi ==
== Ø - økonomi ==
Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar
== K - klima og miljø ==
== K - klima og miljø ==
Gunstig for miljø og klima i den grad betre data i design git mindre risiko for periodar med nedsett hastigheit eller brudd for reparasjon.
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen ==
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen ==
== Høringskommentarer ==
== Høringskommentarer ==

Sideversjonen fra 2. sep. 2019 kl. 08:04

Endringsinformasjon

EndringsID 2427
Forslagsdato 30.08.2019
Forslagsstiller Geir Svanø
Klassifisering Kravendring
Bok 520 Underbygning, prosjektering og bygging
Kapittel 9 Frost
Avsnitt 2.2
Forslagstekst "Figur 2: Maksimale frostmengder for Norge" er ikkje lenger korrekt referanse

Den skal erstattast med følgande lenke:

www.vegvesen.no/kart/visning/frostsonekart

som er utikla isamarbeid mellom Vegvesen og Meteorologisk Institutt og som blir vedlikehalde av desse organisasjonane

Referansedokumenter

Vurdering av endringen

2019-09-02 svagei: Bok 520 Kap 9 avsnitt 2.2 ser slik ut i dag:

== Dimensjonerende frostmengde ==Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frost­mengd­ene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper. I figur 2 er kart over maksimale frostmengder (F100) vist for hele Norge. I figur 3, 4 og 5 er dimensjonerings­kurver for frostsikringslag vist. Figur 2 bør bare benyttes ved forprosjektering. For detaljprosjektering bør vurdering av lokale temperaturforhold langs traseen gjennomføres. Frostmengder angitt i Statens vegvesens håndbok N200 Vegbygging kan benyttes.

<figure id="fig:Maksimale frostmengder for Norge">

Maksimale frostmengder for Norge

</figure>

Informasjonen i kartet er forelda. Statens vegvesen i samarbeid med Meteorologisk Institutt)har utarbeidd eit interaktivt kart og frostmengde som vi i staden bør bruke. Kartet bør brukast i samanheng med SVVs N200.


Forslag til nytt avsnitt 2.2:

Dimensjonerende frostmengde

Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frost­mengd­ene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper.

For beregning av frostmengde benyttes informasjon gitt i Vedlegg 1 i Statens Vegvesens håndbok N200 (revisjon 2018), hvor frostmengden i timegrader er gitt i tabeller og i form av et frostsonekart. Begge deler kan benyttes. Frostsonekart (N200)  

R - pålitelighet

Auka pålitelighet pga bruk av oppdaterte data for frostmengde

A - tilgjengelighet

Ingen relevans

M - vedlikeholdbarhet

Ingen relevans

S - sikkerhet

Ingen relevans

L - levetid og kapasitet

Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar

Ø - økonomi

Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar

K - klima og miljø

Gunstig for miljø og klima i den grad betre data i design git mindre risiko for periodar med nedsett hastigheit eller brudd for reparasjon.

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

Prosjekter

Infrastruktureier

Teknologi

Konklusjon

Endringen gjennomføres/forkastes

-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --