520 2019 Endringsartikkel 2427: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Linje 60: Linje 60:
Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar
Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar
== K - klima og miljø ==
== K - klima og miljø ==
Gunstig for miljø og klima i den grad betre data i design git mindre risiko for periodar med nedsett hastigheit eller brudd for reparasjon.
Gunstig for miljø og klima i den grad betre data i design gir mindre risiko for periodar med nedsett hastigheit eller brudd for reparasjon.
 
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen ==
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen ==
== Høringskommentarer ==
== Høringskommentarer ==

Sideversjonen fra 2. sep. 2019 kl. 08:04

Endringsinformasjon

EndringsID 2427
Forslagsdato 30.08.2019
Forslagsstiller Geir Svanø
Klassifisering Kravendring
Bok 520 Underbygning, prosjektering og bygging
Kapittel 9 Frost
Avsnitt 2.2
Forslagstekst "Figur 2: Maksimale frostmengder for Norge" er ikkje lenger korrekt referanse

Den skal erstattast med følgande lenke:

www.vegvesen.no/kart/visning/frostsonekart

som er utikla isamarbeid mellom Vegvesen og Meteorologisk Institutt og som blir vedlikehalde av desse organisasjonane

Referansedokumenter

Vurdering av endringen

2019-09-02 svagei: Bok 520 Kap 9 avsnitt 2.2 ser slik ut i dag:

== Dimensjonerende frostmengde ==Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frost­mengd­ene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper. I figur 2 er kart over maksimale frostmengder (F100) vist for hele Norge. I figur 3, 4 og 5 er dimensjonerings­kurver for frostsikringslag vist. Figur 2 bør bare benyttes ved forprosjektering. For detaljprosjektering bør vurdering av lokale temperaturforhold langs traseen gjennomføres. Frostmengder angitt i Statens vegvesens håndbok N200 Vegbygging kan benyttes.

<figure id="fig:Maksimale frostmengder for Norge">

Maksimale frostmengder for Norge

</figure>

Informasjonen i kartet er forelda. Statens vegvesen i samarbeid med Meteorologisk Institutt)har utarbeidd eit interaktivt kart og frostmengde som vi i staden bør bruke. Kartet bør brukast i samanheng med SVVs N200.


Forslag til nytt avsnitt 2.2:

Dimensjonerende frostmengde

Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frost­mengd­ene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper.

For beregning av frostmengde benyttes informasjon gitt i Vedlegg 1 i Statens Vegvesens håndbok N200 (revisjon 2018), hvor frostmengden i timegrader er gitt i tabeller og i form av et frostsonekart. Begge deler kan benyttes. Frostsonekart (N200)  

R - pålitelighet

Auka pålitelighet pga bruk av oppdaterte data for frostmengde

A - tilgjengelighet

Ingen relevans

M - vedlikeholdbarhet

Ingen relevans

S - sikkerhet

Ingen relevans

L - levetid og kapasitet

Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar

Ø - økonomi

Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar

K - klima og miljø

Gunstig for miljø og klima i den grad betre data i design gir mindre risiko for periodar med nedsett hastigheit eller brudd for reparasjon.

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

Prosjekter

Infrastruktureier

Teknologi

Konklusjon

Endringen gjennomføres/forkastes

-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --