520 2019 Endringsartikkel 2427: Forskjell mellom sideversjoner
(Ny side: = Endringsinformasjon = {| class="wikitable" |- | EndringsID || 2427 |- | Forslagsdato || 30.08.2019 |- | Forslagsstiller || Geir Svanø |- | Klassifisering || Kravendring |- | Bok || 52…) |
|||
(31 mellomliggende versjoner av 7 brukere er ikke vist) | |||
Linje 26: | Linje 26: | ||
|} | |} | ||
= Vurdering av endringen = | = Vurdering av endringen = | ||
'''2019-09-02 svagei:''' | |||
Bok 520 Kap 9 avsnitt 2.2 ser slik ut i dag: | |||
== Dimensjonerende frostmengde == | |||
Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frostmengdene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper. I figur 2 er kart over maksimale frostmengder (F<sub>100</sub>) vist for hele Norge. I figur 3, 4 og 5 er dimensjoneringskurver for frostsikringslag vist. | |||
Figur 2 bør bare benyttes ved forprosjektering. For detaljprosjektering bør vurdering av lokale temperaturforhold langs traseen gjennomføres. Frostmengder angitt i [http://www.vegvesen.no/_attachment/188382/binary/980128?fast_title=H%C3%A5ndbok+N200+Vegbygging+%2821+MB%29.pdf Statens vegvesens håndbok N200 Vegbygging] kan benyttes. | |||
<figure id="fig:Maksimale frostmengder for Norge">[[Bilde:JD520 09 fig002.png|thumb|center|800px|<caption>Maksimale frostmengder for Norge</caption>]]</figure> | |||
'''Informasjonen i kartet er forelda.''' Statens vegvesen i samarbeid med Meteorologisk Institutt) har utarbeidd eit interaktivt kart og frostmengde som vi i staden bør bruke. Kartet bør brukast i samanheng med SVVs N200.<br> | |||
Samtale med K.Skoglund i SVV viste at kartet kan gje misvisande data i sterkt kupert terreng, f.eks langs Rauma, forsi kartet midlar over 1000m x 1000m ruter. fagansvarleg meinar at vi derfor også bør vise til tabellen i Vedlegg 1 i N200 | |||
'''Forslag til nytt avsnitt 2.2:''' | |||
== Dimensjonerende frostmengde == | |||
Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frostmengdene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper. | |||
For beregning av frostmengde benyttes informasjon gitt i Vedlegg 1 i Statens Vegvesens håndbok N200 (revisjon 2018), hvor frostmengden i timegrader er gitt i tabeller og i form av et frostsonekart. Begge deler kan benyttes. [http://www.vegvesen.no/kart/visning/frostsonekart Frostsonekart (N200)] | |||
{{lærebokstoff|Verdiene i tabellen i Vedlegg 1 til N200 er knyttet til kommunesenteret. Innen de enkelte kommunene kan det være meget store lokale variasjoner i klima (kyst/innland, høyde over havet). Ved bruk av tabellen må man ta hensyn til dette.<br> | |||
Ved bruk av frostonekartet bør man være oppmerksom på at kartet gir gjennomsnitt frostmengde innenfor 1000m x 1000m ruter, slik at kartet bør brukes med skjønn der det er store høydeforskjeller innenfor en rute. | |||
}} | |||
== R - pålitelighet == | == R - pålitelighet == | ||
Auka pålitelighet pga bruk av oppdaterte data for frostmengde | |||
== A - tilgjengelighet == | == A - tilgjengelighet == | ||
Ingen relevans | |||
== M - vedlikeholdbarhet == | == M - vedlikeholdbarhet == | ||
Ingen relevans | |||
== S - sikkerhet == | == S - sikkerhet == | ||
Ingen relevans | |||
== L - levetid og kapasitet == | == L - levetid og kapasitet == | ||
Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar | |||
== Ø - økonomi == | == Ø - økonomi == | ||
Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar | |||
== K - klima og miljø == | == K - klima og miljø == | ||
Gunstig for miljø og klima i den grad betre data i design gir mindre risiko for periodar med nedsett hastigheit eller brudd for reparasjon. | |||
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | == Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | ||
== Høringskommentarer == | == Høringskommentarer == | ||
--[[Bruker:Barjua|Barjua]] ([[Brukerdiskusjon:Barjua|diskusjon]]) 2. sep. 2019 kl. 10:51 (CEST) Tabell i Vedlegg 1 (V1.1) skal benyttes som utgangspunkt for å bestemme frostmengder . Vi bør tydeliggjøre at for strekninger med meget store lokale variasjoner i klima (kyst/innland, høyde over havet), skal man, i tillegg, benytte webbaserte kart som en supplement til tabellen for å kunne avgjøre den riktige korreksjonsfaktoren for å fastsette den riktige frostmengden. | |||
= Innstilling fra fagansvarlig = | = Innstilling fra fagansvarlig = | ||
<br> | |||
<br> | |||
'''svagei 2019-09-02: Anbefaling etter innspel frå barjua 2019-09-02''' | |||
== Dimensjonerende frostmengde == | |||
Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frostmengdene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper. | |||
For beregning av frostmengde skal det benyttes informasjon gitt i Vedlegg 1 i Statens Vegvesens håndbok N200 (revisjon 2018), hvor frostmengden i timegrader er gitt i tabeller og i form av et frostsonekart. Begge deler kan benyttes. [http://www.vegvesen.no/kart/visning/frostsonekart Frostsonekart (N200)] | |||
{{lærebokstoff|Verdiene i tabellen i Vedlegg 1 til N200 er knyttet til kommunesenteret. Innen de enkelte kommunene kan det være meget store lokale variasjoner i klima (kyst/innland, høyde over havet). Ved bruk av tabellen må man ta hensyn til dette.<br>Ved bruk av frostonekartet bør man være oppmerksom på at kartet gir gjennomsnitt frostmengde innenfor 1000m x 1000m ruter, slik at kartet bør brukes med skjønn der det er store høydeforskjeller innenfor ei rute.<br> | |||
For prosjektering over store avstander med store lokale variasjoner i klima bør det WEB-baserte kartet benyttes i tillegg til tabellen for å fastsette riktig frostmengde}} | |||
= Behandling i godkjenningsrådet = | = Behandling i godkjenningsrådet = | ||
== Trafikk == | == Trafikk == | ||
ok--[[Bruker:Boer|Erik Borgersen]] ([[Brukerdiskusjon:Boer|diskusjon]]) 4. sep. 2019 kl. 12:08 (CEST) | |||
== Prosjekter == | == Prosjekter == | ||
Bør ikke referer til en bestemt revisjon. Ble litt usikker på om kommentaren om WEB basert kart skal resultere i at kravet er at WEB kart ''kan'' benyttes eller ''skal'' benyttes.--[[Bruker:Magheg|Magheg]] ([[Brukerdiskusjon:Magheg|diskusjon]]) 3. sep. 2019 kl. 16:23 (CEST) | |||
OK--[[Bruker:Jse|Jse]] ([[Brukerdiskusjon:Jse|diskusjon]]) 4. sep. 2019 kl. 21:02 (CEST) | |||
== Infrastruktureier == | == Infrastruktureier == | ||
ok --[[Bruker:Nerbre|Nerbre]] ([[Brukerdiskusjon:Nerbre|diskusjon]]) 4. sep. 2019 kl. 07:48 (CEST) | |||
== Teknologi == | == Teknologi == | ||
ok --[[Bruker:Jcs|Christopher Schive]] ([[Brukerdiskusjon:Jcs|diskusjon]]) 4. sep. 2019 kl. 23:09 (CEST) | |||
== Konklusjon == | == Konklusjon == | ||
Endringen gjennomføres | Endringen gjennomføres | ||
[[Kategori: | [[Kategori:Behandlede endringsartikler]] | ||
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! -- | -- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! -- |
Siste sideversjon per 9. sep. 2019 kl. 07:49
Endringsinformasjon
EndringsID | 2427 |
Forslagsdato | 30.08.2019 |
Forslagsstiller | Geir Svanø |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 520 Underbygning, prosjektering og bygging |
Kapittel | 9 Frost |
Avsnitt | 2.2 |
Forslagstekst | "Figur 2: Maksimale frostmengder for Norge" er ikkje lenger korrekt referanse
Den skal erstattast med følgande lenke: www.vegvesen.no/kart/visning/frostsonekart som er utikla isamarbeid mellom Vegvesen og Meteorologisk Institutt og som blir vedlikehalde av desse organisasjonane |
Referansedokumenter |
Vurdering av endringen
2019-09-02 svagei: Bok 520 Kap 9 avsnitt 2.2 ser slik ut i dag:
Dimensjonerende frostmengde
Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frostmengdene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper. I figur 2 er kart over maksimale frostmengder (F100) vist for hele Norge. I figur 3, 4 og 5 er dimensjoneringskurver for frostsikringslag vist. Figur 2 bør bare benyttes ved forprosjektering. For detaljprosjektering bør vurdering av lokale temperaturforhold langs traseen gjennomføres. Frostmengder angitt i Statens vegvesens håndbok N200 Vegbygging kan benyttes.
<figure id="fig:Maksimale frostmengder for Norge">
</figure>
Informasjonen i kartet er forelda. Statens vegvesen i samarbeid med Meteorologisk Institutt) har utarbeidd eit interaktivt kart og frostmengde som vi i staden bør bruke. Kartet bør brukast i samanheng med SVVs N200.
Samtale med K.Skoglund i SVV viste at kartet kan gje misvisande data i sterkt kupert terreng, f.eks langs Rauma, forsi kartet midlar over 1000m x 1000m ruter. fagansvarleg meinar at vi derfor også bør vise til tabellen i Vedlegg 1 i N200
Forslag til nytt avsnitt 2.2:
Dimensjonerende frostmengde
Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frostmengdene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper.
For beregning av frostmengde benyttes informasjon gitt i Vedlegg 1 i Statens Vegvesens håndbok N200 (revisjon 2018), hvor frostmengden i timegrader er gitt i tabeller og i form av et frostsonekart. Begge deler kan benyttes. Frostsonekart (N200)
Ved bruk av frostonekartet bør man være oppmerksom på at kartet gir gjennomsnitt frostmengde innenfor 1000m x 1000m ruter, slik at kartet bør brukes med skjønn der det er store høydeforskjeller innenfor en rute.
R - pålitelighet
Auka pålitelighet pga bruk av oppdaterte data for frostmengde
A - tilgjengelighet
Ingen relevans
M - vedlikeholdbarhet
Ingen relevans
S - sikkerhet
Ingen relevans
L - levetid og kapasitet
Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar
Ø - økonomi
Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar
K - klima og miljø
Gunstig for miljø og klima i den grad betre data i design gir mindre risiko for periodar med nedsett hastigheit eller brudd for reparasjon.
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
Høringskommentarer
--Barjua (diskusjon) 2. sep. 2019 kl. 10:51 (CEST) Tabell i Vedlegg 1 (V1.1) skal benyttes som utgangspunkt for å bestemme frostmengder . Vi bør tydeliggjøre at for strekninger med meget store lokale variasjoner i klima (kyst/innland, høyde over havet), skal man, i tillegg, benytte webbaserte kart som en supplement til tabellen for å kunne avgjøre den riktige korreksjonsfaktoren for å fastsette den riktige frostmengden.
Innstilling fra fagansvarlig
svagei 2019-09-02: Anbefaling etter innspel frå barjua 2019-09-02
Dimensjonerende frostmengde
Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frostmengdene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper. For beregning av frostmengde skal det benyttes informasjon gitt i Vedlegg 1 i Statens Vegvesens håndbok N200 (revisjon 2018), hvor frostmengden i timegrader er gitt i tabeller og i form av et frostsonekart. Begge deler kan benyttes. Frostsonekart (N200)
Ved bruk av frostonekartet bør man være oppmerksom på at kartet gir gjennomsnitt frostmengde innenfor 1000m x 1000m ruter, slik at kartet bør brukes med skjønn der det er store høydeforskjeller innenfor ei rute.
For prosjektering over store avstander med store lokale variasjoner i klima bør det WEB-baserte kartet benyttes i tillegg til tabellen for å fastsette riktig frostmengde
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
ok--Erik Borgersen (diskusjon) 4. sep. 2019 kl. 12:08 (CEST)
Prosjekter
Bør ikke referer til en bestemt revisjon. Ble litt usikker på om kommentaren om WEB basert kart skal resultere i at kravet er at WEB kart kan benyttes eller skal benyttes.--Magheg (diskusjon) 3. sep. 2019 kl. 16:23 (CEST) OK--Jse (diskusjon) 4. sep. 2019 kl. 21:02 (CEST)
Infrastruktureier
ok --Nerbre (diskusjon) 4. sep. 2019 kl. 07:48 (CEST)
Teknologi
ok --Christopher Schive (diskusjon) 4. sep. 2019 kl. 23:09 (CEST)
Konklusjon
Endringen gjennomføres
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --