520 2019 Endringsartikkel 2427: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Ny side: = Endringsinformasjon = {| class="wikitable" |- | EndringsID || 2427 |- | Forslagsdato || 30.08.2019 |- | Forslagsstiller || Geir Svanø |- | Klassifisering || Kravendring |- | Bok || 52…)
 
 
(31 mellomliggende versjoner av 7 brukere er ikke vist)
Linje 26: Linje 26:
|}
|}
= Vurdering av endringen =
= Vurdering av endringen =
'''2019-09-02 svagei:'''
Bok 520 Kap 9 avsnitt 2.2 ser slik ut i dag:
== Dimensjonerende frostmengde ==
Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frost­mengd­ene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper. I figur 2 er kart over maksimale frostmengder (F<sub>100</sub>) vist for hele Norge. I figur 3, 4 og 5 er dimensjonerings­kurver for frostsikringslag vist.
Figur 2 bør bare benyttes ved forprosjektering. For detaljprosjektering bør vurdering av lokale temperaturforhold langs traseen gjennomføres. Frostmengder angitt i [http://www.vegvesen.no/_attachment/188382/binary/980128?fast_title=H%C3%A5ndbok+N200+Vegbygging+%2821+MB%29.pdf Statens vegvesens håndbok N200 Vegbygging] kan benyttes.
<figure id="fig:Maksimale frostmengder for Norge">[[Bilde:JD520 09 fig002.png|thumb|center|800px|<caption>Maksimale frostmengder for Norge</caption>]]</figure>
'''Informasjonen i kartet er forelda.''' Statens vegvesen i samarbeid med Meteorologisk Institutt) har utarbeidd eit interaktivt kart og frostmengde som vi i staden bør bruke. Kartet bør brukast i samanheng med SVVs N200.<br>
Samtale med K.Skoglund i SVV viste at kartet kan gje misvisande data i sterkt kupert terreng, f.eks langs Rauma, forsi kartet midlar over 1000m x 1000m ruter. fagansvarleg meinar at vi derfor også bør vise til tabellen i Vedlegg 1 i N200
'''Forslag til nytt avsnitt 2.2:'''
== Dimensjonerende frostmengde ==
Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frost­mengd­ene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper.
For beregning av frostmengde benyttes informasjon gitt i Vedlegg 1 i Statens Vegvesens håndbok N200 (revisjon 2018), hvor frostmengden i timegrader er gitt i tabeller og i form av et frostsonekart. Begge deler kan benyttes. [http://www.vegvesen.no/kart/visning/frostsonekart Frostsonekart (N200)]
{{lærebokstoff|Verdiene i tabellen i Vedlegg 1 til N200 er knyttet til kommunesenteret. Innen de enkelte kommunene kan det være meget store lokale variasjoner i klima (kyst/innland, høyde over havet). Ved bruk av tabellen må man ta hensyn til dette.<br>
Ved bruk av frostonekartet bør man være oppmerksom på at kartet gir gjennomsnitt frostmengde innenfor 1000m x 1000m ruter, slik at kartet bør brukes med skjønn der det er store høydeforskjeller innenfor en rute.
}}
 
== R - pålitelighet ==
== R - pålitelighet ==
Auka pålitelighet pga bruk av oppdaterte data for frostmengde
== A - tilgjengelighet ==
== A - tilgjengelighet ==
Ingen relevans
== M - vedlikeholdbarhet ==
== M - vedlikeholdbarhet ==
Ingen relevans
== S - sikkerhet ==
== S - sikkerhet ==
Ingen relevans
== L - levetid og kapasitet ==
== L - levetid og kapasitet ==
Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar
== Ø - økonomi ==
== Ø - økonomi ==
Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar
== K - klima og miljø ==
== K - klima og miljø ==
Gunstig for miljø og klima i den grad betre data i design gir mindre risiko for periodar med nedsett hastigheit eller brudd for reparasjon.
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen ==
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen ==
== Høringskommentarer ==
== Høringskommentarer ==
--[[Bruker:Barjua|Barjua]] ([[Brukerdiskusjon:Barjua|diskusjon]]) 2. sep. 2019 kl. 10:51 (CEST) Tabell i Vedlegg 1 (V1.1) skal benyttes som utgangspunkt for å bestemme frostmengder . Vi bør tydeliggjøre at for strekninger med meget store lokale variasjoner i klima (kyst/innland, høyde over havet), skal man, i tillegg, benytte webbaserte kart som en supplement til tabellen for å kunne avgjøre den riktige korreksjonsfaktoren for å fastsette den riktige frostmengden.
= Innstilling fra fagansvarlig =
= Innstilling fra fagansvarlig =
<br>
<br>
'''svagei 2019-09-02: Anbefaling etter innspel frå barjua 2019-09-02'''
== Dimensjonerende frostmengde ==
Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frost­mengd­ene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper.
For beregning av frostmengde skal det benyttes informasjon gitt i Vedlegg 1 i Statens Vegvesens håndbok N200 (revisjon 2018), hvor frostmengden i timegrader er gitt i tabeller og i form av et frostsonekart. Begge deler kan benyttes. [http://www.vegvesen.no/kart/visning/frostsonekart Frostsonekart (N200)]
{{lærebokstoff|Verdiene i tabellen i Vedlegg 1 til N200 er knyttet til kommunesenteret. Innen de enkelte kommunene kan det være meget store lokale variasjoner i klima (kyst/innland, høyde over havet). Ved bruk av tabellen må man ta hensyn til dette.<br>Ved bruk av frostonekartet bør man være oppmerksom på at kartet gir gjennomsnitt frostmengde innenfor 1000m x 1000m ruter, slik at kartet bør brukes med skjønn der det er store høydeforskjeller innenfor ei rute.<br>
For prosjektering over store avstander med store lokale variasjoner i klima bør det WEB-baserte kartet benyttes i tillegg til tabellen for å fastsette riktig frostmengde}}
= Behandling i godkjenningsrådet =
= Behandling i godkjenningsrådet =
== Trafikk ==
== Trafikk ==
ok--[[Bruker:Boer|Erik Borgersen]] ([[Brukerdiskusjon:Boer|diskusjon]]) 4. sep. 2019 kl. 12:08 (CEST)
== Prosjekter ==
== Prosjekter ==
Bør ikke referer til en bestemt revisjon. Ble litt usikker på om kommentaren om WEB basert kart skal resultere i at kravet er at WEB kart ''kan'' benyttes eller ''skal'' benyttes.--[[Bruker:Magheg|Magheg]] ([[Brukerdiskusjon:Magheg|diskusjon]]) 3. sep. 2019 kl. 16:23 (CEST)
OK--[[Bruker:Jse|Jse]] ([[Brukerdiskusjon:Jse|diskusjon]]) 4. sep. 2019 kl. 21:02 (CEST)
== Infrastruktureier ==
== Infrastruktureier ==
ok --[[Bruker:Nerbre|Nerbre]] ([[Brukerdiskusjon:Nerbre|diskusjon]]) 4. sep. 2019 kl. 07:48 (CEST)
== Teknologi ==
== Teknologi ==
ok --[[Bruker:Jcs|Christopher Schive]] ([[Brukerdiskusjon:Jcs|diskusjon]]) 4. sep. 2019 kl. 23:09 (CEST)
== Konklusjon ==
== Konklusjon ==
Endringen gjennomføres/forkastes
Endringen gjennomføres
[[Kategori:Endringsartikler]]
[[Kategori:Behandlede endringsartikler]]


-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --

Siste sideversjon per 9. sep. 2019 kl. 07:49

Endringsinformasjon

EndringsID 2427
Forslagsdato 30.08.2019
Forslagsstiller Geir Svanø
Klassifisering Kravendring
Bok 520 Underbygning, prosjektering og bygging
Kapittel 9 Frost
Avsnitt 2.2
Forslagstekst "Figur 2: Maksimale frostmengder for Norge" er ikkje lenger korrekt referanse

Den skal erstattast med følgande lenke:

www.vegvesen.no/kart/visning/frostsonekart

som er utikla isamarbeid mellom Vegvesen og Meteorologisk Institutt og som blir vedlikehalde av desse organisasjonane

Referansedokumenter

Vurdering av endringen

2019-09-02 svagei: Bok 520 Kap 9 avsnitt 2.2 ser slik ut i dag:

Dimensjonerende frostmengde

Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frost­mengd­ene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper. I figur 2 er kart over maksimale frostmengder (F100) vist for hele Norge. I figur 3, 4 og 5 er dimensjonerings­kurver for frostsikringslag vist. Figur 2 bør bare benyttes ved forprosjektering. For detaljprosjektering bør vurdering av lokale temperaturforhold langs traseen gjennomføres. Frostmengder angitt i Statens vegvesens håndbok N200 Vegbygging kan benyttes.

<figure id="fig:Maksimale frostmengder for Norge">

Maksimale frostmengder for Norge

</figure>

Informasjonen i kartet er forelda. Statens vegvesen i samarbeid med Meteorologisk Institutt) har utarbeidd eit interaktivt kart og frostmengde som vi i staden bør bruke. Kartet bør brukast i samanheng med SVVs N200.

Samtale med K.Skoglund i SVV viste at kartet kan gje misvisande data i sterkt kupert terreng, f.eks langs Rauma, forsi kartet midlar over 1000m x 1000m ruter. fagansvarleg meinar at vi derfor også bør vise til tabellen i Vedlegg 1 i N200


Forslag til nytt avsnitt 2.2:

Dimensjonerende frostmengde

Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frost­mengd­ene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper.

For beregning av frostmengde benyttes informasjon gitt i Vedlegg 1 i Statens Vegvesens håndbok N200 (revisjon 2018), hvor frostmengden i timegrader er gitt i tabeller og i form av et frostsonekart. Begge deler kan benyttes. Frostsonekart (N200)


Verdiene i tabellen i Vedlegg 1 til N200 er knyttet til kommunesenteret. Innen de enkelte kommunene kan det være meget store lokale variasjoner i klima (kyst/innland, høyde over havet). Ved bruk av tabellen må man ta hensyn til dette.

Ved bruk av frostonekartet bør man være oppmerksom på at kartet gir gjennomsnitt frostmengde innenfor 1000m x 1000m ruter, slik at kartet bør brukes med skjønn der det er store høydeforskjeller innenfor en rute.

 

R - pålitelighet

Auka pålitelighet pga bruk av oppdaterte data for frostmengde

A - tilgjengelighet

Ingen relevans

M - vedlikeholdbarhet

Ingen relevans

S - sikkerhet

Ingen relevans

L - levetid og kapasitet

Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar

Ø - økonomi

Riktige data gir riktigare design som er gunstig for levetid og gir redusert risiko for nedsett hastigheit pga frostskadar

K - klima og miljø

Gunstig for miljø og klima i den grad betre data i design gir mindre risiko for periodar med nedsett hastigheit eller brudd for reparasjon.

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

--Barjua (diskusjon) 2. sep. 2019 kl. 10:51 (CEST) Tabell i Vedlegg 1 (V1.1) skal benyttes som utgangspunkt for å bestemme frostmengder . Vi bør tydeliggjøre at for strekninger med meget store lokale variasjoner i klima (kyst/innland, høyde over havet), skal man, i tillegg, benytte webbaserte kart som en supplement til tabellen for å kunne avgjøre den riktige korreksjonsfaktoren for å fastsette den riktige frostmengden.

Innstilling fra fagansvarlig




svagei 2019-09-02: Anbefaling etter innspel frå barjua 2019-09-02

Dimensjonerende frostmengde

Frostnedtrengningen i grunnen er avhengig av frost­mengd­ene uttrykt i h°C (timegrader) og grunnens egenskaper. For beregning av frostmengde skal det benyttes informasjon gitt i Vedlegg 1 i Statens Vegvesens håndbok N200 (revisjon 2018), hvor frostmengden i timegrader er gitt i tabeller og i form av et frostsonekart. Begge deler kan benyttes. Frostsonekart (N200)

Verdiene i tabellen i Vedlegg 1 til N200 er knyttet til kommunesenteret. Innen de enkelte kommunene kan det være meget store lokale variasjoner i klima (kyst/innland, høyde over havet). Ved bruk av tabellen må man ta hensyn til dette.
Ved bruk av frostonekartet bør man være oppmerksom på at kartet gir gjennomsnitt frostmengde innenfor 1000m x 1000m ruter, slik at kartet bør brukes med skjønn der det er store høydeforskjeller innenfor ei rute.
For prosjektering over store avstander med store lokale variasjoner i klima bør det WEB-baserte kartet benyttes i tillegg til tabellen for å fastsette riktig frostmengde

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

ok--Erik Borgersen (diskusjon) 4. sep. 2019 kl. 12:08 (CEST)

Prosjekter

Bør ikke referer til en bestemt revisjon. Ble litt usikker på om kommentaren om WEB basert kart skal resultere i at kravet er at WEB kart kan benyttes eller skal benyttes.--Magheg (diskusjon) 3. sep. 2019 kl. 16:23 (CEST) OK--Jse (diskusjon) 4. sep. 2019 kl. 21:02 (CEST)

Infrastruktureier

ok --Nerbre (diskusjon) 4. sep. 2019 kl. 07:48 (CEST)

Teknologi

ok --Christopher Schive (diskusjon) 4. sep. 2019 kl. 23:09 (CEST)

Konklusjon

Endringen gjennomføres

-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --