Teknisk regelverk:Årsrapport 2020: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Linje 241: Linje 241:


==Krav det ofte søkes om dispensasjon fra==
==Krav det ofte søkes om dispensasjon fra==
Noen krav i Teknisk regelverk blir det søkt om dispensasjon fra gjentatte ganger. Tabellen under viser hvilke regelverkskrav det oftest er søkt dispensasjon fra i 2019. Vi benytter disse tallene i vår vurdering av om kravet er godt nok formulert eller om kravet fortsatt er relevant.  
Noen krav i Teknisk regelverk blir det søkt om dispensasjon fra gjentatte ganger. Tabellen under viser hvilke regelverkskrav det oftest er søkt dispensasjon fra i 2020. Vi benytter disse tallene i vår vurdering av om kravet er godt nok formulert eller om kravet fortsatt er relevant.  


{| class="wikitable sortable"
{| class="wikitable sortable"

Sideversjonen fra 9. mar. 2021 kl. 14:18

Regelverksarbeid

I året som har gått har Teknologi og regelverk forbedret krav og veiledninger i teknisk regelverk. Vi har lagt til klima og miljø som en eget vurdering når vi vurdere kravendringer. Dette for å øke fokus på både klima og miljø. Vi må ivareta begge deler.

Internasjonalt samarbeid, forskning og erfaringer fra drift og prosjekter er en svært viktig del av underlaget for endringer som gjøres i teknisk regelverk. Viktig er også den årlige gjennomgangen av alle innkomne dispensasjonssøknader. Statistikk som gir oss grunnlag for å vurdere om krav er uklart formulert, unødvendig.

Vi ser frem til å ytterligere å forbedre teknisk regelverkt i 2021. Vi ønsker å være med å bidra til at vi får "mer jernbane for pengene" samtidig som den er sikker, robust og miljøvennlig.


Organisering av arbeidet

Arbeidet med teknisk regelverk er organisert som et internt arbeid i Bane NOR, Infrastruktur, Teknisk avdeling, Teknologi og Regelverk, hvor leder Regelverk og godkjenning er ansvarlig utgiver av Teknisk regelverk. Det er oppnevnt fagansvarlige som har ansvar for det faglige arbeidet med sin respektive fagdel av regelverket. Arbeidet koordineres av regelverkskoordinator for Teknisk regelverk. Drift og vedlikehold av den tekniske plattformen til Teknisk regelverk administreres av systemansvarlig for Teknisk regelverk.

Teknisk regelverk organisasjon 2020

Godkjenner: Christopher Schive

Regelverkskoordinator: Helén Helland

Systemansvarlig: Daniel Wik Raknes


Møter

I 2020 ble det avholdt x oppfølgingsmøter møter med de fagansvarlige og ? møter med godkjenningsrådet.

Viktige aktiviteter i 2020

Felles bestemmelser

Felles elektro

Skilt

Overbygning

Regler for prosjektering:


Regelverk for vedlikehold:

Underbygning

Tunneler

Bruer og konstruksjoner

Kontaktledning

Lavspenning og 22 kV

Banestrømforsyning

Signal

Tele og KV-IKT systemer

Rolling stock

Endringer i Teknisk regelverk 2020

Behandling av endringer

Endringer i Teknisk regelverk behandles i henhold til gjeldende instruks i Bane NORs styringssystem.

Endringer godkjennes av et godkjenningsråd som består av dedikerte personer fra Drift og teknologi og Utbygging.

Godkjenningsrådet i 2020 har bestått av:

Redaktør Teknisk regelverk: Christopher Schive

Leder Over- og underbygning: Frode Teigen

Leder Elkraft: Tore Telstad

Leder Rullende materiell: Bjørn Ukkestad

Prosjekter: Johan Seljås og Hege Magnussen

Bane: Thor Brækkan

Fremføringssikkerhet: Erik Borgersen

Forslag til endringer

Gjennom forslagsapplikasjonen er det mottatt 358 forslag til endring av Teknisk regelverk hvorav 227 er ferdig behandlet. Av disse ble 22 forkastet. "Forkastede forslag" inneholder også forslag som er sendt tilbake til forslagsstiller med anmodning om mer informasjon/dokumentasjon. Tabellen viser de regelverksbøkene som har fått høyest antall innkomne endringsforslag:

Bok Innkomne forslag
501 Felles bestemmelser 20
510 Felles elektro 28
515 Skilt 13
520 Underbygning, prosjektering og bygging 42
521 Tunneler, prosjektering og bygging 7
522 Underbygning, vedlikehold 2
523 Tunneler, vedlikehold 3
525 Bruer, prosjektering og bygging 15
530 Overbygning, prosjektering 40
531 Overbygning, bygging 7
532 Overbygning, vedlikehold 20
540 Kontaktledning, prosjektering og bygging 20
542 Kontaktledning, vedlikehold 1
543 Lavspenning og 22 kV, prosjektering 7
544 Lavspenning og 22 kV, bygging 2
545 Lavspenning og 22 kV, vedlikehold 2
546 Banestrømforsyning, prosjektering og bygging 5
547 Banestrømforsyning, bygging 1
548 Banestrømforsyning, vedlikehold 6
550 Signal, prosjektering 30
551 Signal, bygging 3
552 Signal, vedlikehold 14
553 Signal, kontroll 9
560 Tele, prosjektering og bygging 44
562 Tele, vedlikehold 16
590 Rolling stock 1

Dispensasjoner fra krav i teknisk regelverk

Behandling av dispensasjonssøknader

Dispensasjonssøknader behandles i henhold til intern Instruks for søknad og behandling av dispensasjon fra Teknisk regelverk Dispensasjonssøknader behandles gjennom Teknisk regelverk, dispensasjonssøknader

Dispensasjonssøknader i 2020

I 2020 er det behandlet 370 dispensasjonssøknader. 24 av dispensasjonene ble avslått. Tabellen under gir oversikt over hvilke kravbøker som har flest dispensasjonssøknader:

Bok Mottatte søknader
Signal/Prosjektering 107
Overbygning/Prosjektering 107
Kontaktledning/Prosjektering og bygging 39
Felles elektro 24
Overbygning/Bygging 16
Underbygning/Prosjektering og bygging 39
Øvrige bøker 38

Krav det ofte søkes om dispensasjon fra

Noen krav i Teknisk regelverk blir det søkt om dispensasjon fra gjentatte ganger. Tabellen under viser hvilke regelverkskrav det oftest er søkt dispensasjon fra i 2020. Vi benytter disse tallene i vår vurdering av om kravet er godt nok formulert eller om kravet fortsatt er relevant.

Bok Kapittel Avsnitt Krav Antall


Forbedringsorienterte kvalitetskontroller

For å kontrollere etterlevelse av teknisk regelverk, og få tilbakemeldinger om hvordan krav oppfattes utføres det forbedringsorienterte kvalitetskontroller. Det ble utført x forbedringsorienterte kvalitetskontroller i 2020.

Prosjekt/Bane Tema / del av regelverk Rapport