TRV:00773: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(lagt til fortekst) |
(Lagt inn læreboktekst som kravhensikt.) |
||
Linje 7: | Linje 7: | ||
|Kravtekst=<onlyinclude>'''Komfortkrav:''' Minimumskrav til komfort for ikke trykktette tog: | |Kravtekst=<onlyinclude>'''Komfortkrav:''' Minimumskrav til komfort for ikke trykktette tog: | ||
* 3 kPa/4s for enkeltsporstunnel | * 3 kPa/4s for enkeltsporstunnel | ||
* 4,5 kPa/4s for dobbeltsporstunnel.</onlyinclude> | * 4,5 kPa/4s for dobbeltsporstunnel | ||
{{lærebokstoff|TSI-helsekriterium: | |||
Den europeiske spesifikasjonen for samtrafikkevne for høyhastighetstog stiller krav til at trykkendringer ikke må overskride 10 kPa. Denne verdien gjelder selv for en fullstendig svikt i togets tetting (f.eks brutt vindu) og passering av to høyhastighetstog. En trykkendring på 10 kPa skjer kun ved svært høye hastigheter over 300 km/h, og spesielt uheldige superponeringer av trykkbølger. Helsekriteriet kan betraktes som en absolutt grenseverdi, og ikke en verdi man primært dimensjonerer etter. For lavere trykkendringer er komfortkriterier knyttet til individuell oppfatning.}}</onlyinclude> | |||
|Grafikkvisning= | |Grafikkvisning= | ||
|Kravhensikt= | |Kravhensikt=Idet et tog kjører inn gjennom en tunnelmunning skapes det en rask trykkendring. I tillegg til denne effekten av entringen, vil togets følgetrykk skape et undertrykk langs sidene av toget mens det går gjennom tunnelen. Slike trykkendringer kan påvirke komforten inne i togene. Store trykkendringer på innsiden av en vogn kan føre til ubehag, og i ekstreme tilfeller skader på passasjerer og ansatte. Man kan treffe ulike tiltak for å tilfredsstille komfortkravet. Det kan være tiltak på rullende materiell, hastighetsnedsettelse i tunnel, økning av tunneltverrsnitt, utforming av portal, trykkavlastningssjakter o.l. | ||
|Endringsartikler= | |Endringsartikler= | ||
|Relatert krav= | |Relatert krav= | ||
Linje 15: | Linje 18: | ||
|Referanse= | |Referanse= | ||
|Status=Gjeldende | |Status=Gjeldende | ||
|Banedataobjekt= | |Banedataobjekt=Jernbanebru | ||
|Kravlokasjon=[[Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt#Normalprofil for tunneler]] | |Kravlokasjon=[[Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt#Normalprofil for tunneler]] | ||
|Nyttige lenker= | |Nyttige lenker= | ||
}} | }} |
Sideversjonen fra 22. aug. 2024 kl. 13:02
ID | TRV:00773 |
---|---|
Bok | 520 |
Kapittel | 5 |
Vedlegg | |
Kravtype | Utformingskrav |
Kravtekst | Komfortkrav: Minimumskrav til komfort for ikke trykktette tog:
TSI-helsekriterium:
Den europeiske spesifikasjonen for samtrafikkevne for høyhastighetstog stiller krav til at trykkendringer ikke må overskride 10 kPa. Denne verdien gjelder selv for en fullstendig svikt i togets tetting (f.eks brutt vindu) og passering av to høyhastighetstog. En trykkendring på 10 kPa skjer kun ved svært høye hastigheter over 300 km/h, og spesielt uheldige superponeringer av trykkbølger. Helsekriteriet kan betraktes som en absolutt grenseverdi, og ikke en verdi man primært dimensjonerer etter. For lavere trykkendringer er komfortkriterier knyttet til individuell oppfatning.
|
Grafikkvisning | |
Krav følger av | |
Kravhensikt | Idet et tog kjører inn gjennom en tunnelmunning skapes det en rask trykkendring. I tillegg til denne effekten av entringen, vil togets følgetrykk skape et undertrykk langs sidene av toget mens det går gjennom tunnelen. Slike trykkendringer kan påvirke komforten inne i togene. Store trykkendringer på innsiden av en vogn kan føre til ubehag, og i ekstreme tilfeller skader på passasjerer og ansatte. Man kan treffe ulike tiltak for å tilfredsstille komfortkravet. Det kan være tiltak på rullende materiell, hastighetsnedsettelse i tunnel, økning av tunneltverrsnitt, utforming av portal, trykkavlastningssjakter o.l.
|
Relatert krav | |
Opprettet | |
Referanse | |
Status | Gjeldende |
Banedataobjekt | Jernbanebru |
Kravlokasjon | Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt#Normalprofil for tunneler
|