TRV:00773: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(lagt til fortekst)
(Lagt inn læreboktekst som kravhensikt.)
Linje 7: Linje 7:
|Kravtekst=<onlyinclude>'''Komfortkrav:''' Minimumskrav til komfort for ikke trykktette tog:
|Kravtekst=<onlyinclude>'''Komfortkrav:''' Minimumskrav til komfort for ikke trykktette tog:
* 3 kPa/4s for enkeltsporstunnel
* 3 kPa/4s for enkeltsporstunnel
* 4,5 kPa/4s for dobbeltsporstunnel.</onlyinclude>
* 4,5 kPa/4s for dobbeltsporstunnel
 
{{lærebokstoff|TSI-helsekriterium:
Den europeiske spesifikasjonen for samtrafikkevne for høyhastighetstog stiller krav til at trykkendringer ikke må overskride 10 kPa. Denne verdien gjelder selv for en fullstendig svikt i togets tetting (f.eks brutt vindu) og passering av to høyhastighetstog. En trykkendring på 10 kPa skjer kun ved svært høye hastigheter over 300 km/h, og spesielt uheldige superponeringer av trykkbølger. Helsekriteriet kan betraktes som en absolutt grenseverdi, og ikke en verdi man primært dimensjonerer etter. For lavere trykkendringer er komfortkriterier knyttet til individuell oppfatning.}}</onlyinclude>
|Grafikkvisning=
|Grafikkvisning=
|Kravhensikt=Sikre komfort for togpassasjerer ved kjøring inn i, i og ut av tunnel.
|Kravhensikt=Idet et tog kjører inn gjennom en tunnelmunning skapes det en rask trykkendring. I tillegg til denne effekten av entringen, vil togets følgetrykk skape et undertrykk langs sidene av toget mens det går gjennom tunnelen. Slike trykkendringer kan påvirke komforten inne i togene. Store trykkendringer på innsiden av en vogn kan føre til ubehag, og i ekstreme tilfeller skader på passasjerer og ansatte. Man kan treffe ulike tiltak for å tilfredsstille komfortkravet. Det kan være tiltak på rullende materiell, hastighetsnedsettelse i tunnel, økning av tunneltverrsnitt, utforming av portal, trykkavlastningssjakter o.l.
|Endringsartikler=
|Endringsartikler=
|Relatert krav=
|Relatert krav=
Linje 15: Linje 18:
|Referanse=
|Referanse=
|Status=Gjeldende
|Status=Gjeldende
|Banedataobjekt=
|Banedataobjekt=Jernbanebru
|Kravlokasjon=[[Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt#Normalprofil for tunneler]]
|Kravlokasjon=[[Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt#Normalprofil for tunneler]]
|Nyttige lenker=
|Nyttige lenker=
}}
}}

Sideversjonen fra 22. aug. 2024 kl. 13:02

ID TRV:00773
Bok 520
Kapittel 5
Vedlegg
Kravtype Utformingskrav
Kravtekst Komfortkrav: Minimumskrav til komfort for ikke trykktette tog:
  • 3 kPa/4s for enkeltsporstunnel
  • 4,5 kPa/4s for dobbeltsporstunnel
TSI-helsekriterium: Den europeiske spesifikasjonen for samtrafikkevne for høyhastighetstog stiller krav til at trykkendringer ikke må overskride 10 kPa. Denne verdien gjelder selv for en fullstendig svikt i togets tetting (f.eks brutt vindu) og passering av to høyhastighetstog. En trykkendring på 10 kPa skjer kun ved svært høye hastigheter over 300 km/h, og spesielt uheldige superponeringer av trykkbølger. Helsekriteriet kan betraktes som en absolutt grenseverdi, og ikke en verdi man primært dimensjonerer etter. For lavere trykkendringer er komfortkriterier knyttet til individuell oppfatning.
Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt Idet et tog kjører inn gjennom en tunnelmunning skapes det en rask trykkendring. I tillegg til denne effekten av entringen, vil togets følgetrykk skape et undertrykk langs sidene av toget mens det går gjennom tunnelen. Slike trykkendringer kan påvirke komforten inne i togene. Store trykkendringer på innsiden av en vogn kan føre til ubehag, og i ekstreme tilfeller skader på passasjerer og ansatte. Man kan treffe ulike tiltak for å tilfredsstille komfortkravet. Det kan være tiltak på rullende materiell, hastighetsnedsettelse i tunnel, økning av tunneltverrsnitt, utforming av portal, trykkavlastningssjakter o.l.


Relatert krav
Opprettet
Referanse
Status Gjeldende
Banedataobjekt Jernbanebru
Kravlokasjon Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt#Normalprofil for tunneler