Signal/Kontroll ERTMS/Generelle krav: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Rettet overskrifter)
m (Tilbakestilte endringer av Jetsaf (brukerdiskusjon) til siste versjon av Jcs)
Tagger: Erstattet Tilbakestilling
Linje 1: Linje 1:
__NUMBEREDHEADINGS__
= Hensikt og omfang =


Kapittelet beskriver generelle bestemmelser ved kontroll av ERTMS-anlegg.  
Kapittelet beskriver generelle bestemmelser ved kontroll av ERTMS-anlegg.  
Linje 8: Linje 8:


{{lærebokstoff|Detaljerte krav med skjemaer vil komme på plass i løpet av første halvår 2024.}}
{{lærebokstoff|Detaljerte krav med skjemaer vil komme på plass i løpet av første halvår 2024.}}
= Hensikt og omfang =
== Dokumentstruktur ==
Dokumentet gir en overordnet beskrivelse av retningslinjer for kontroll i ERTMS signalanlegg.
Retningslinjer for kontroll er delt inn som følger:
# Kontrollhåndbok Generelle bestemmelser – Felles Dette kapittelet
# Kontrollhåndbok – Kontroll etter vedlikeholdsarbeid i sentral del av signalanlegg
# Kontrollhåndbok – Kontroll etter vedlikeholdsarbeid i desentral del av signalanlegg
# Kontrollhåndbok – Kontroll ved endring i signalanlegg
== Omfang ==
Dette dokumentet beskriver sammenhengen mellom de forskjellige dokumentene som omhandler kontrollaktiviteter, samt roller og kompetansekrav.
ERTMS – Kontrollhåndboka Kontrollregelverk har følgende dokumentstruktur:
== Definisjon ==
ERTMS Kontrollhåndboka definerer signalanlegg som følgende:
System for sikring av togbevegelser, bestående av:
* Signalanlegg (IL), inkl. objektkontrollere og tilhørende objekter som:
** Sporveksel-/sporsperredrivmaskin
** Akseltellersystem
** Skiftesignal
** S.lås
* Radioblokksenter (RBC)
* Eurobalise
* Veisikringsanlegg
* Kontroll av rasvarslingsgjerde
* Styring og kontroll av frostport
* Styring og kontroll av hevebru
''Trafikkstyringssystemets grensesnitt for betjening av anlegg for sikring av togbevegelser. Trafikkstyringssystemet har ytterligere grensesnitt mot andre delsystemer som inngår i trafikkstyringen, som f.eks. mot fjernstyring av el-kraft (FJEL), passasjerinformasjon (KARI), jernbanens mobiltelefonsystem (GSM-R), etc.'' 
Følgende delsystemer inngår ikke i definisjonen av signalanlegg, men kan ha grensesnitt mot signalanlegget:
* Trafikkstyringssystemets funksjoner for automatisk signalstilling og avvikshåndtering, samt utveksling av data med tilgrensende systemer.
* Signalanleggets grensesnitt mot transmisjonsnettet (Rugged-com)
* Transmisjonsnettverk mellom sentral og desentral del av signalanlegget
* Adgangskontrollsystem til signaltekniske installasjoner (SiPass).
* Systemer for produksjon og distribusjon av krypteringsnøkler for ERTMS (KMS).
* Diagnosesystem for signalanlegg og ERTMS ombordutstyr.
* System for juridisk logg (ERTMS og trafikkstyringssystem).
* Strømforsyning til signalteknisk hus.
* Public Key Infrastrukture (PKI)
* Støttesystem for monitorering og kontroll av bygningsinstallasjoner (AMAC)
* System for security i signalanlegg (Core Shield)
= Trafikksikkerhet ved inngrep i signalanlegg=
[[TRV:08336|'''''TRV:08336''''']]<br /><br />{{:TRV:08336}}
[[TRV:08337|'''''TRV:08337''''']]<br /><br />{{:TRV:08337}}
[[TRV:08338|'''''TRV:08338''''']]<br /><br />{{:TRV:08338}}
TRV:xxxxx (nytt krav for L2)
Følgende roller tillates å ivareta oppgaven som Trafikksikkerhetsansvarlig signal (TA-S):
a) Mottakskontrollør – Sentral del av signalanlegget
b) Mottakskontrollør – Desentral del av signalanlegget
c) Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget
d) Sporvekselkontrollør – relatert til arbeid på mekaniske anleggsdeler.
[[TRV:08340|'''''TRV:08340''''']]<br /><br />{{:TRV:08340}}
= Roller =
== Generelt ==
For å ivareta kontrollaktiviteter relatert til ERTMS signalanlegg er det definert syv roller. '''Fire''' av rollene er relatert til drift og vedlikehold av signalanlegget, mens '''tre''' av rollene er relatert til endring av signalanlegget.
For kontrollaktiviteter relatert til drifts- og vedlikeholdsoppgaver er følgende roller definert:
* Driftskontrollør – Sentral del av signalanlegget
* Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget
* Driftskontrollør – Tele '''(Skal tas ut?)'''
* Sporvekselkontrollør
For kontrollaktiviteter relatert til endring er følgende roller definert:
* Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget
* Mottakskontrollør – TMS
* Mottakskontrollør – Sentral del av signalanlegget
* Mottakskontrollør – Desentral del av signalanlegget
==Beskrivelse av roller ifm. drift og  ==
=== Driftskontrollør – Sentral del av signalanlegget ===
Rollen utfører drifts- og vedlikeholdsaktiviteter i sentral del ERTMS signalanlegget på vegne av Bane NOR, og ivaretar også kontrollaktiviteter relatert til rollen ifm. drift og vedlikehold.
=== Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget ===
Rollen utfører drifts- og vedlikeholdsaktiviteter i desentral del av ERTMS signalanlegget på vegne av Bane NOR, og ivaretar også kontrollaktiviteter relatert til rollen ifm. drift og vedlikehold.
=== Driftskontrollør – Tele ===
Rollen kan utføre drifts- og vedlikeholdsaktiviteter relatert til kommunikasjonsgrensesnittet (t.o.m. Rugged-com) mot Bane NORs kommunikasjonsnett i desentral del av signalanlegget på vegne av Bane NOR, og ivaretar også kontrollaktiviteter relatert til rollen ifm. drift og vedlikehold.
'''Skal denne ut av dette regelverket og over til Tele-regelverket?'''
=== Sporvekselkontrollør ===
Rollen utfører drifts- og vedlikeholdsaktiviteter på sporvekseldrivmaskiner i desentral del av ERTMS signalanlegget på vegne av Bane NOR, og ivaretar også kontrollaktiviteter relatert til rollen ifm. drift og vedlikehold.
'''Samme som for konvensjonelle anlegg?'''
== Beskrivelse av roller ifm. endring ==
=== Mottakskontrollør – TMS ===
Rollen verifiserer systemleverandørens kontrollaktiviteter og resultatet av disse i forbindelse med endringer i trafikkstyringssystemet TMS.
Rollen melder resultater fra sin verifisering av systemleverandørs kontrollaktiviteter til Mottakskontrollør – Sentral del av signalanlegget, før idriftsettelse av endringer, forutsatt at endringen i TMS også omfatter endringer i signalanlegget.
Sertifisering?
=== Mottakskontrollør – Sentral del av signalanlegget ===
Rollen verifiserer systemleverandørens kontrollaktiviteter og resultatet av disse i forbindelse med endringer i sentral del av signalanlegget, samt ivaretar idriftsettelse av endringer i signalanlegget.
Kontrollaktiviteter i «sentral del av signalanlegget» relateres til programvaren som utgjør generisk- og/ eller spesifikk applikasjon, samt eventuelt tilhørende del-/støttesystemer.
'''Sertifisering?'''
=== Mottakskontrollør – Desentral del av signalanlegget ===
Rollen følger opp systemleverandørens kontrollaktiviteter og resultatet av disse i forbindelse med endringer i desentral del av signalanlegget, hvor også spornære objekter inngår.
Kontrollaktiviteter i desentral del av signalanlegget relateres til objektkontrollere og spornære objekter, samt disses relasjon 1:1 mot sentral del av signalanlegget.
Rollen melder resultater fra sin oppfølging av systemleverandør til Mottakskontrollør – Sentral del av signalanlegget, før idriftsettelse av endringer.
Sertifisering?
= Kontrollaktiviteter =
== Ved drifts- og vedlikeholdsoppgaver i sentral del av signalanlegget==
{{lærebokstoff|Kontrollaktiviteter ifm. drifts- og vedlikeholdsoppgaver innebærer at man gjennom forskjellige kontroller skal beviser at signalanlegget fortsatt er i henhold til anleggsdokumentasjonen og at relevante kontrollaktiviteter er gjennomført. Den som innehar kontrollansvar, er ansvarlig for gjennomføring av kontrollaktiviteter.
For detaljert beskrivelse av kontrollaktiviteter, se ref. [1].
}}
== Ved drifts- og vedlikeholdsoppgaver i desentral del av signalanlegget ==
{{lærebokstoff|Kontrollaktiviteter ifm. drifts- og vedlikeholdsoppgaver innebærer at man gjennom forskjellige kontroller skal beviser at signalanlegget fortsatt er i henhold til anleggsdokumentasjonen ogr at relevante kontrollaktiviteter er gjennomført. Den som innehar kontrollansvar, er ansvarlig for gjennomføring av kontrollaktiviteter.
For detaljert beskrivelse av kontrollaktiviteter, se ref. [2].
}}
== Ved endringer i signalanlegget ==
{{lærebokstoff|Kontrollaktiviteter etter endringer innebærer at man gjennom forskjellige kontroller skal beviser at signalanlegget er i henhold til anleggsdokumentasjonen og at relevante kontrollaktiviteter er gjennomført.t Veiledende dokumentasjon for å understøtte dette arbeidet kan være teknisk regelverk trafikkforskrifter, kravspesifikasjon og ev. Bane NORs bestilling.
Endring i signalanleggets prosjektering (spesifikk applikasjon) omfatter normalt både sentral og desentral del av signalanlegget.
Endringer i signalanlegget kan også medføre endringer i trafikkstyringssystemet (TMS) eller andre tilgrensende systemer.
Endringer i TMS som omfatter funksjoner relatert trafikkstyring og/eller utveksling av informasjon med tilgrensende delsystemer, men som ikke påvirker signalanlegget, håndteres separat og ikke iht. krav i dette dokumentet. Kommentar: Hvilket delsystem tilhører TMS hvis det ikke er del av signal? Mulig endringer der ikke beskrives i denne kontrollhåndboka. Det må i så fall utarbeides senere. Hvis TMS ikke defineres som sikkerhetskritisk er kontrollregime kanskje ikke like kritisk, men det er uansett driftskritisk og sikkerhetsrelatert.
For detaljert beskrivelse av kontrollaktiviteten se ref. [3].}}
= Kontrollansvar =
Kontrollansvar ifm. drift og vedlikehold omfatter både sentral og desentral del av signalanlegget. Følgende roller kan ha kontrollansvar ifm. drift og vedlikehold av signalanlegget:
* Driftskontrollør – Sentral del av signalanlegget
* Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget
* Driftskontrollør– Tele
* Sporvekselkontrollør
Kontrollansvar ifm. endring omfatter både sentral og desentral del av signalanlegget, inklusive trafikkstyringssystemets (TMS) grensesnitt for styring av signalanlegget. Følgende roller kan har kontrollansvar ifm. endringer i signalanlegget:
* Mottakskontrollør – TMS
* Mottakskontrollør – Sentral del av signalanlegget
* Mottakskontrollør – Desentral del av signalanlegget
* Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget
= Kompetanse =
Personell som utfører kontrollaktiviteter ifm. arbeid på signalanlegg, skal ha nødvendig kompetanse til å kunne utføre sine arbeidsoppgaver på en slik måte at signalanleggets RAMS-ytelse ivaretas.
== Kontroll etter drifts- og vedlikeholdsaktiviteter i sentral del av signalanlegg ==
TRV:00xxx '''(Hvordan defineres operasjonell/trafikal forståelse?)'''
Driftskontrollør – Sentral del av signalanlegget skal ha relevant IT fagkompetanse for drift og komponentbytte i datasenter, kompetanse iht. tabell for kompetanseoversikt (avsnitt 5.4), samt operasjonell/trafikal forståelse mht. konsekvenser av drifts- og vedlikeholdsoppgaver. (Vurdere å peke på tabellen nedenfor, i stedet for å lage eget krav til tabellen.)
== Kontroll etter vedlikeholdsaktiviteter i desentral del av signalanlegg ==
TRV:00xxx
Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget som utfører kontrollaktiviteter ifm. drifts- og vedlikeholdsoppgaver i desentral del av signalanlegget skal ha kompetanse iht. tabell for kompetanseoversikt (avsnitt 5.4),
TRV:00xxx
Driftskontrollør – Tele som utfører kontrollaktiviteter ifm. installasjon/reparasjon av komponenter i kommunikasjonsgrensesnittet mot Bane NORs transmisjonsnett (Rugged-com) skal ha kompetanse iht. tabell for kompetanseoversikt (avsnitt 5.4).
TRV:00xxx
Sporvekselkontrollør som utfører kontrollaktiviteter ifm. installasjon/reparasjon av mekaniske komponenter, skal ha kompetanse iht. tabell for kompetanseoversikt (avsnitt 5.4).
== Kontroll etter endring i signalanlegg ==
TRV:00xxx '''(Finnes det en sertifisering?)'''
Mottakskontrollør – Sentral del av signalanlegget som utfører kontrollaktiviteter ifm. endringer i signalanlegget skal ha godkjent kompetanse i signalanleggets forriglingslogikk, funksjoner og prosjektering, samt forståelse for sentrale anleggsdeler.
TRV:00xxx
Mottakskontrollør – Desentral del av signalanlegget som utfører kontrollaktiviteter ifm. endringer i desentral del av signalanlegget skal ha fagbrev som signalmontør og godkjent kompetanse som byggeleder, samt godkjent kompetanse i desentrale anleggsdeler, inklusive spornære objekter.
TRV:00xxx
Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget som utfører kontrollaktiviteter ifm. endringsarbeidet i desentral del av signalanlegget skal ha kompetanse iht. tabell for kompetanseoversikt (avsnitt 5.4).
== Kompetanseoversikt ==
'''Se på ny tabell fra siste møtet og formuler som krav i tidligere avsnitt.
{| class="wikitable"
|-
! Rolle\Krav
! FSE/ Første-hjelp<sup>1)</sup>
! Helsekrav<sup>2)</sup>
! System / delsystem <sup>3)</sup>
! Fagbrev<sup>4)</sup>
! Relevant fagkompetanse <sup>5)</sup>
! Sikkerhets-kritisk kontroll-aktivitet <sup>6)</sup>
|-
| Driftskontrollør - Sentral del av signalanlegget || X || X || X ||  || X || X
|-
| Driftskontrollør -Desentral del av signalanlegget || X || X || X || X ||  || X
|-
| Mottakskontrollør sentral del av signalanlegget ||  || X || X ||  || X || X
|-
| Mottakskontrollør desentral del av signalanlegget || X || X || X || X ||  || X
|-
| Sporveksel-kontrollør|| X || X || X ||  || X || X
|-
| Driftskontrollør Tele || X || ? || X || ? || X ||
|-
| Mottakskontrollør TMS||  || X || X ||  ||  ||
|}
1) Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), ref.: Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg - Lovdata.
2) Det er satt helsekrav til visse roller, ref.: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-06-12-721?q=helsekrav.
3) For systemer eller delsystemer det skal utføres kontrollaktiviteter i er det satt krav til kompetanse.
4) For to av rollene er det satt krav til fagbrev «Signalmontør», da arbeidsoppgavene inngår i et offentlig fag.
5) For roller hvor fagbrev ikke er påkrevd, skal det stilles krav til relevant fagkompetanse iht. rollens oppgave.
6) Rollen utfører kontrollaktiviteter som innehar kritikalitet mht. sikker togframføring. Krever gjennomført kurs i kontrollaktiviteter.
Opplæring og godkjenning som Hovedsikkerhetsvakt (HSV) er ikke nødvendig for noen av rollene definert i '''dette dokument (Det er nødvendig for TA-S''', men kan være nyttig å ha for å utføre arbeidet effektivt.
Mottakskontrollør i Sentral- og Desentral del av signalanlegget er ansvarlig for kvalitetssikring av leveranser ved endringer i signalanlegget på vegne av Bane NOR. Mottakskontrollør i Sentral- og Desentral del av signalanlegget skal være ansatt i Bane NOR.
Leverandør som utfører oppgaver av sikkerhetsmessig betydning for Bane NOR, skal ha nødvendig kompetanse i forhold til oppgavene som utføres, ref.: Forskrift om sikkerhet på jernbanenettet (sikkerhetsforskriften) - Lovdata.
== Søknad om kontrollfunksjon ==
Etter at man har gjennomført opplæring og fått godkjent kompetansen, kan det søkes om godkjenning for kontrollfunksjoner.
Sertifisering utstedes på søknad fra den enkelte ved bestått kurs i kontrollaktivitet forutsatt at øvrige krav til å inneha kontrollfunksjonen er oppfylt.
== Re-sertifisering av kontrollfunksjon==
Obligatorisk resertifisering skal omfatte kontrollfunksjoner, men ikke fagrelaterte emner.
== Terminologi ==
ERTMS – European Rail Traffic Management System
TMS – Traffic Management System
IL – Interlocking
RBC – Radio Block Centre
7.3 Referanseliste
[1] Kontrollhåndbok – Kontroll etter vedlikehold i sentral del av signalanlegg, ref. xx
[2] Kontrollhåndbok – Kontroll etter vedlikehold i desentral del av signalanlegg, ref. yy.
[3] Kontrollhåndbok – Kontroll ved endring i signalanlegg, ref. zz.
[4] Teknisk Regelverk, Regler for vedlikehold, Registreringsskjema for midlertidige endringer.
[5] Operativt regelverk signalanlegg: Instruks resetting av akseltellere.
[6] Operativt regelverk formular 6.3: Melding til togleder eller togekspeditør om reparasjonsarbeider ved signalanlegg eller kommunikasjonssystemer.
[7] Instruks for sakkyndig leder signal ARB-804388
[8] Tiltak ved mistanke om eller avdekket sikkerhetsfeil i signalanlegg STY-601563.

Sideversjonen fra 18. apr. 2024 kl. 10:52

Hensikt og omfang

Kapittelet beskriver generelle bestemmelser ved kontroll av ERTMS-anlegg.

Kapittelet omfatter generelle bestemmelser for:

  • Kontroll av nye ERTMS-anlegg og ved funksjonsendring i eksisterende ERTMS-anlegg
  • Kontroll etter vedlikeholdsarbeid og midlertidige endringer i ERTMS-anlegg.
Detaljerte krav med skjemaer vil komme på plass i løpet av første halvår 2024.