TRV:00773: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Lagt inn læreboktekst som kravhensikt.) |
(Lagt inn referanse til kravet.) |
||
Linje 16: | Linje 16: | ||
|Relatert krav= | |Relatert krav= | ||
|Opprettet= | |Opprettet= | ||
|Referanse= | |Referanse=NS-EN 14067-5:2021 Krav til og vurderingsprosedyrer for aerodynamikk i tunneler. | ||
|Status=Gjeldende | |Status=Gjeldende | ||
|Banedataobjekt=Jernbanebru | |Banedataobjekt=Jernbanebru |
Sideversjonen fra 4. nov. 2024 kl. 08:58
ID | TRV:00773 |
---|---|
Bok | 520 |
Kapittel | 5 |
Vedlegg | |
Kravtype | Utformingskrav |
Kravtekst | Komfortkrav: Minimumskrav til komfort for ikke trykktette tog:
TSI-helsekriterium:
Den europeiske spesifikasjonen for samtrafikkevne for høyhastighetstog stiller krav til at trykkendringer ikke må overskride 10 kPa. Denne verdien gjelder selv for en fullstendig svikt i togets tetting (f.eks brutt vindu) og passering av to høyhastighetstog. En trykkendring på 10 kPa skjer kun ved svært høye hastigheter over 300 km/h, og spesielt uheldige superponeringer av trykkbølger. Helsekriteriet kan betraktes som en absolutt grenseverdi, og ikke en verdi man primært dimensjonerer etter. For lavere trykkendringer er komfortkriterier knyttet til individuell oppfatning.
|
Grafikkvisning | |
Krav følger av | |
Kravhensikt | Idet et tog kjører inn gjennom en tunnelmunning skapes det en rask trykkendring. I tillegg til denne effekten av entringen, vil togets følgetrykk skape et undertrykk langs sidene av toget mens det går gjennom tunnelen. Slike trykkendringer kan påvirke komforten inne i togene. Store trykkendringer på innsiden av en vogn kan føre til ubehag, og i ekstreme tilfeller skader på passasjerer og ansatte. Man kan treffe ulike tiltak for å tilfredsstille komfortkravet. Det kan være tiltak på rullende materiell, hastighetsnedsettelse i tunnel, økning av tunneltverrsnitt, utforming av portal, trykkavlastningssjakter o.l.
|
Relatert krav | |
Opprettet | |
Referanse | NS-EN 14067-5:2021 Krav til og vurderingsprosedyrer for aerodynamikk i tunneler. |
Status | Gjeldende |
Banedataobjekt | Jernbanebru |
Kravlokasjon | Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt#Normalprofil for tunneler
|