TRV:00773: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Lagt inn læreboktekst som kravhensikt.)
(Lagt inn referanse til kravet.)
Linje 16: Linje 16:
|Relatert krav=
|Relatert krav=
|Opprettet=
|Opprettet=
|Referanse=
|Referanse=NS-EN 14067-5:2021 Krav til og vurderingsprosedyrer for aerodynamikk i tunneler.
|Status=Gjeldende
|Status=Gjeldende
|Banedataobjekt=Jernbanebru
|Banedataobjekt=Jernbanebru

Sideversjonen fra 4. nov. 2024 kl. 08:58

ID TRV:00773
Bok 520
Kapittel 5
Vedlegg
Kravtype Utformingskrav
Kravtekst Komfortkrav: Minimumskrav til komfort for ikke trykktette tog:
  • 3 kPa/4s for enkeltsporstunnel
  • 4,5 kPa/4s for dobbeltsporstunnel
TSI-helsekriterium: Den europeiske spesifikasjonen for samtrafikkevne for høyhastighetstog stiller krav til at trykkendringer ikke må overskride 10 kPa. Denne verdien gjelder selv for en fullstendig svikt i togets tetting (f.eks brutt vindu) og passering av to høyhastighetstog. En trykkendring på 10 kPa skjer kun ved svært høye hastigheter over 300 km/h, og spesielt uheldige superponeringer av trykkbølger. Helsekriteriet kan betraktes som en absolutt grenseverdi, og ikke en verdi man primært dimensjonerer etter. For lavere trykkendringer er komfortkriterier knyttet til individuell oppfatning.
Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt Idet et tog kjører inn gjennom en tunnelmunning skapes det en rask trykkendring. I tillegg til denne effekten av entringen, vil togets følgetrykk skape et undertrykk langs sidene av toget mens det går gjennom tunnelen. Slike trykkendringer kan påvirke komforten inne i togene. Store trykkendringer på innsiden av en vogn kan føre til ubehag, og i ekstreme tilfeller skader på passasjerer og ansatte. Man kan treffe ulike tiltak for å tilfredsstille komfortkravet. Det kan være tiltak på rullende materiell, hastighetsnedsettelse i tunnel, økning av tunneltverrsnitt, utforming av portal, trykkavlastningssjakter o.l.


Relatert krav
Opprettet
Referanse NS-EN 14067-5:2021 Krav til og vurderingsprosedyrer for aerodynamikk i tunneler.
Status Gjeldende
Banedataobjekt Jernbanebru
Kravlokasjon Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt#Normalprofil for tunneler