Overbygning/Vedlikehold/Ballast: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(I henhold til endringsforslag #2090)
(Opprettet krav-ID)
Linje 7: Linje 7:


=Utløsende krav=
=Utløsende krav=
<onlyinclude>'''''TRV:04456'''''
a) Ballastrensing bør vurderes som et vedlikeholdstiltak når:
a) Ballastrensing bør vurderes som et vedlikeholdstiltak når:


Linje 12: Linje 14:
*pukkprøver viser at pukken ikke tilfredsstiller krav til kornfordeling, slitestyrke og kornform
*pukkprøver viser at pukken ikke tilfredsstiller krav til kornfordeling, slitestyrke og kornform
*man har problemer med vaskesviller, frost og tele i ballasten
*man har problemer med vaskesviller, frost og tele i ballasten
 
</onlyinclude>
{{lærebokstoff|Høydefeil med bølgelengder mellom 3,5 og 30 m stammer i hovedsak fra dårlig ballast.}}
{{lærebokstoff|Høydefeil med bølgelengder mellom 3,5 og 30 m stammer i hovedsak fra dårlig ballast.}}


{{sikkerhetskrav|}}b) Ballastfornyelse skal ikke foretas ved skinnetemperaturer over 30<sup>0</sup>C i helsveist spor.
<onlyinclude>'''''TRV:04457'''''
{{sikkerhetskrav|}}b) Ballastfornyelse skal ikke foretas ved skinnetemperaturer over 30<sup>0</sup>C i helsveist spor.</onlyinclude>


<onlyinclude>'''''TRV:04458'''''
c) I hovedspor der ballastlaget ikke er bygd etter gjeldende regler, bør det gjennomføres systematisk ballastrensing. På andre spor bør det gjennomføres ballastrensing bare på steder med store problemer.
c) I hovedspor der ballastlaget ikke er bygd etter gjeldende regler, bør det gjennomføres systematisk ballastrensing. På andre spor bør det gjennomføres ballastrensing bare på steder med store problemer.
 
</onlyinclude>
d) På godstrafikkbaner bør ballasten byttes på spesielle problemsteder. Totalbytte gjøres bare etter økonomisk analyse som viser lønnsomhet.
<onlyinclude>'''''TRV:04459'''''
d) På godstrafikkbaner bør ballasten byttes på spesielle problemsteder. Totalbytte gjøres bare etter økonomisk analyse som viser lønnsomhet.</onlyinclude>


=Ballastrensing i sporveksler=
=Ballastrensing i sporveksler=
a) Når ballasten i sporveksler skal renses og fornyes, bør ballastrensingen også utføres 15 m foran og bak selve sporvekselen. Dette vil være med å hindre uheldige høydefeil med tanke på slitasje og drift av sporvekselen.
<onlyinclude>'''''TRV:04460'''''
a) Når ballasten i sporveksler skal renses og fornyes, bør ballastrensingen også utføres 15 m foran og bak selve sporvekselen. Dette vil være med å hindre uheldige høydefeil med tanke på slitasje og drift av sporvekselen.</onlyinclude>


=Rutiner for håndtering av ballastavfall=
=Rutiner for håndtering av ballastavfall=
a) Forurenset ballast er avfall og må håndteres etter dette regelverket. Det skal aldri legges igjen som ballastutvidelse eller ned i linjegrøfta. Gjenbruksmaterialer må tilfredsstille krav til gjenbruk (rent), eventuell tillatelse.  
<onlyinclude>'''''TRV:04461'''''
a) Forurenset ballast er avfall og må håndteres etter dette regelverket. Det skal aldri legges igjen som ballastutvidelse eller ned i linjegrøfta. Gjenbruksmaterialer må tilfredsstille krav til gjenbruk (rent), eventuell tillatelse.</onlyinclude>


b) Ballastavfall skal håndteres i samsvar med prosedyre for håndtering av ballastavfall jf. STY-601182 "Håndtering av ballastavfall".
<onlyinclude>'''''TRV:04462'''''
b) Ballastavfall skal håndteres i samsvar med prosedyre for håndtering av ballastavfall jf. STY-601182 "Håndtering av ballastavfall".</onlyinclude>

Sideversjonen fra 3. jun. 2020 kl. 11:02

__NUMBEREDHEADINGS__

Omfang

Kapitlet beskriver utløsende krav (toleranser) for ballast for følgende feilmoder:

  • Ustabilt spor pga. ballastens kvalitet
  • Manglende oppfyllelse av krav til kornform og fraksjon.

Utløsende krav

TRV:04456

a) Ballastrensing bør vurderes som et vedlikeholdstiltak når:

  • det er problemer med å få justeringen til å stå, og årsaken til dette ligger i ballasten (ikke ustabile fyllinger).
  • pukkprøver viser at pukken ikke tilfredsstiller krav til kornfordeling, slitestyrke og kornform
  • man har problemer med vaskesviller, frost og tele i ballasten
Høydefeil med bølgelengder mellom 3,5 og 30 m stammer i hovedsak fra dårlig ballast.

TRV:04457


▶ b) Ballastfornyelse skal ikke foretas ved skinnetemperaturer over 300C i helsveist spor.

TRV:04458

c) I hovedspor der ballastlaget ikke er bygd etter gjeldende regler, bør det gjennomføres systematisk ballastrensing. På andre spor bør det gjennomføres ballastrensing bare på steder med store problemer.

TRV:04459

d) På godstrafikkbaner bør ballasten byttes på spesielle problemsteder. Totalbytte gjøres bare etter økonomisk analyse som viser lønnsomhet.

Ballastrensing i sporveksler

TRV:04460

a) Når ballasten i sporveksler skal renses og fornyes, bør ballastrensingen også utføres 15 m foran og bak selve sporvekselen. Dette vil være med å hindre uheldige høydefeil med tanke på slitasje og drift av sporvekselen.

Rutiner for håndtering av ballastavfall

TRV:04461

a) Forurenset ballast er avfall og må håndteres etter dette regelverket. Det skal aldri legges igjen som ballastutvidelse eller ned i linjegrøfta. Gjenbruksmaterialer må tilfredsstille krav til gjenbruk (rent), eventuell tillatelse.

TRV:04462

b) Ballastavfall skal håndteres i samsvar med prosedyre for håndtering av ballastavfall jf. STY-601182 "Håndtering av ballastavfall".