Overbygning/Vedlikehold/Ballast: Forskjell mellom sideversjoner
(I henhold til endringsforslag #2090) |
(Opprettet krav-ID) |
||
Linje 7: | Linje 7: | ||
=Utløsende krav= | =Utløsende krav= | ||
<onlyinclude>'''''TRV:04456''''' | |||
a) Ballastrensing bør vurderes som et vedlikeholdstiltak når: | a) Ballastrensing bør vurderes som et vedlikeholdstiltak når: | ||
Linje 12: | Linje 14: | ||
*pukkprøver viser at pukken ikke tilfredsstiller krav til kornfordeling, slitestyrke og kornform | *pukkprøver viser at pukken ikke tilfredsstiller krav til kornfordeling, slitestyrke og kornform | ||
*man har problemer med vaskesviller, frost og tele i ballasten | *man har problemer med vaskesviller, frost og tele i ballasten | ||
</onlyinclude> | |||
{{lærebokstoff|Høydefeil med bølgelengder mellom 3,5 og 30 m stammer i hovedsak fra dårlig ballast.}} | {{lærebokstoff|Høydefeil med bølgelengder mellom 3,5 og 30 m stammer i hovedsak fra dårlig ballast.}} | ||
{{sikkerhetskrav|}}b) Ballastfornyelse skal ikke foretas ved skinnetemperaturer over 30<sup>0</sup>C i helsveist spor. | <onlyinclude>'''''TRV:04457''''' | ||
{{sikkerhetskrav|}}b) Ballastfornyelse skal ikke foretas ved skinnetemperaturer over 30<sup>0</sup>C i helsveist spor.</onlyinclude> | |||
<onlyinclude>'''''TRV:04458''''' | |||
c) I hovedspor der ballastlaget ikke er bygd etter gjeldende regler, bør det gjennomføres systematisk ballastrensing. På andre spor bør det gjennomføres ballastrensing bare på steder med store problemer. | c) I hovedspor der ballastlaget ikke er bygd etter gjeldende regler, bør det gjennomføres systematisk ballastrensing. På andre spor bør det gjennomføres ballastrensing bare på steder med store problemer. | ||
</onlyinclude> | |||
d) På godstrafikkbaner bør ballasten byttes på spesielle problemsteder. Totalbytte gjøres bare etter økonomisk analyse som viser lønnsomhet. | <onlyinclude>'''''TRV:04459''''' | ||
d) På godstrafikkbaner bør ballasten byttes på spesielle problemsteder. Totalbytte gjøres bare etter økonomisk analyse som viser lønnsomhet.</onlyinclude> | |||
=Ballastrensing i sporveksler= | =Ballastrensing i sporveksler= | ||
a) Når ballasten i sporveksler skal renses og fornyes, bør ballastrensingen også utføres 15 m foran og bak selve sporvekselen. Dette vil være med å hindre uheldige høydefeil med tanke på slitasje og drift av sporvekselen. | <onlyinclude>'''''TRV:04460''''' | ||
a) Når ballasten i sporveksler skal renses og fornyes, bør ballastrensingen også utføres 15 m foran og bak selve sporvekselen. Dette vil være med å hindre uheldige høydefeil med tanke på slitasje og drift av sporvekselen.</onlyinclude> | |||
=Rutiner for håndtering av ballastavfall= | =Rutiner for håndtering av ballastavfall= | ||
a) Forurenset ballast er avfall og må håndteres etter dette regelverket. Det skal aldri legges igjen som ballastutvidelse eller ned i linjegrøfta. Gjenbruksmaterialer må tilfredsstille krav til gjenbruk (rent), eventuell tillatelse. | <onlyinclude>'''''TRV:04461''''' | ||
a) Forurenset ballast er avfall og må håndteres etter dette regelverket. Det skal aldri legges igjen som ballastutvidelse eller ned i linjegrøfta. Gjenbruksmaterialer må tilfredsstille krav til gjenbruk (rent), eventuell tillatelse.</onlyinclude> | |||
b) Ballastavfall skal håndteres i samsvar med prosedyre for håndtering av ballastavfall jf. STY-601182 "Håndtering av ballastavfall". | <onlyinclude>'''''TRV:04462''''' | ||
b) Ballastavfall skal håndteres i samsvar med prosedyre for håndtering av ballastavfall jf. STY-601182 "Håndtering av ballastavfall".</onlyinclude> |
Sideversjonen fra 3. jun. 2020 kl. 11:02
__NUMBEREDHEADINGS__
Omfang
Kapitlet beskriver utløsende krav (toleranser) for ballast for følgende feilmoder:
- Ustabilt spor pga. ballastens kvalitet
- Manglende oppfyllelse av krav til kornform og fraksjon.
Utløsende krav
TRV:04456
a) Ballastrensing bør vurderes som et vedlikeholdstiltak når:
- det er problemer med å få justeringen til å stå, og årsaken til dette ligger i ballasten (ikke ustabile fyllinger).
- pukkprøver viser at pukken ikke tilfredsstiller krav til kornfordeling, slitestyrke og kornform
- man har problemer med vaskesviller, frost og tele i ballasten
TRV:04457
▶ b) Ballastfornyelse skal ikke foretas ved skinnetemperaturer over 300C i helsveist spor.
TRV:04458
c) I hovedspor der ballastlaget ikke er bygd etter gjeldende regler, bør det gjennomføres systematisk ballastrensing. På andre spor bør det gjennomføres ballastrensing bare på steder med store problemer.
TRV:04459
d) På godstrafikkbaner bør ballasten byttes på spesielle problemsteder. Totalbytte gjøres bare etter økonomisk analyse som viser lønnsomhet.
Ballastrensing i sporveksler
TRV:04460
a) Når ballasten i sporveksler skal renses og fornyes, bør ballastrensingen også utføres 15 m foran og bak selve sporvekselen. Dette vil være med å hindre uheldige høydefeil med tanke på slitasje og drift av sporvekselen.
Rutiner for håndtering av ballastavfall
TRV:04461
a) Forurenset ballast er avfall og må håndteres etter dette regelverket. Det skal aldri legges igjen som ballastutvidelse eller ned i linjegrøfta. Gjenbruksmaterialer må tilfredsstille krav til gjenbruk (rent), eventuell tillatelse.
TRV:04462
b) Ballastavfall skal håndteres i samsvar med prosedyre for håndtering av ballastavfall jf. STY-601182 "Håndtering av ballastavfall".