TRV:00658: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Ingen redigeringsforklaring
(Oppdatert i henhold til TSI SRT 2019)
Linje 4: Linje 4:
|Kapittel=11
|Kapittel=11
|Vedlegg=
|Vedlegg=
|Kravtekst=<onlyinclude>e) Krav til brannslokkingspunkter inne i tunnelen:
|Kravtekst=<onlyinclude>e) Krav til evakuerings- og redningspunkt inne i tunnelen:


I tillegg til kravene i c), skal brannslokkingspunkter inne i tunnelen oppfylle følgende krav:
I tillegg til kravene i c), skal evakuerings- og redningspunkt inne i tunnelen oppfylle følgende krav:
# Et sikkert område skal være tilgjengelig fra stedet der toget stanser. Ved dimensjonering av evakueringsvei som fører til det sikre området skal det tas hensyn til evakueringstiden (som angitt i punkt 4.2.3.4.1) og planlagt kapasitet i togene som skal trafikkere tunnelen. Det skal godtgjøres at størrelsen på evakueringsveien er tilfredsstillende.  
# Et sikkert område skal være tilgjengelig fra stedet der toget stanser. Ved dimensjonering av evakueringsvei som fører til det sikre området skal det tas hensyn til evakueringstiden (som angitt i punkt 4.2.3.4.1) og planlagt kapasitet i togene som skal trafikkere tunnelen. Det skal godtgjøres at størrelsen på evakueringsveien er tilfredsstillende.  
# Det sikre området som hører sammen med brannslokkingspunktet skal ha et areal til å stå på som er tilstrekkelig stort i forhold til den tid en regner med at passasjerene må vente til de kan evakueres til et endelig, sikkert sted.
# Det sikre området som hører sammen med evakuerings- og redningspunktet skal ha et areal til å stå på som er tilstrekkelig stort i forhold til den tid en regner med at passasjerene må vente til de kan evakueres til et endelig, sikkert sted.
# Redningstjenestene skal kunne nå fram til det berørte toget uten å gå gjennom det sikre stedet.
# Redningstjenestene skal kunne nå fram til det berørte toget uten å gå gjennom det sikre stedet.
# I utformingen av et brannslokkingspunkt, med tilhørende utstyr, skal det tas høyde for røykkontroll, framfor alt for å beskytte personer som benytter anlegget til å evakuere seg selv til det sikre området.
# I utformingen av et evakuerings- og redningspunkt, med tilhørende utstyr, skal det tas høyde for røykkontroll, framfor alt for å beskytte personer som benytter anlegget til å evakuere seg selv til det sikre området.


Kompletterende krav:
Kompletterende krav:


Jording i tunneler skal utføres iht. dette [[Kontaktledning/Prosjektering_og_Bygging/Generelle_tekniske_krav/Vedlegg/Jording_av_kontaktledning_i_tunneler|vedlegget]].</onlyinclude>
Jording i tunneler skal utføres iht. [[Kontaktledning/Prosjektering_og_Bygging/Generelle_tekniske_krav/Vedlegg/Jording_av_kontaktledning_i_tunneler|vedlegget]].</onlyinclude>
|Grafikkvisning=
|Grafikkvisning=
|Relatert krav=
|Relatert krav=

Sideversjonen fra 1. feb. 2021 kl. 13:32

ID TRV:00658
Bok 521
Kapittel 11
Vedlegg
Kravtype
Kravtekst e) Krav til evakuerings- og redningspunkt inne i tunnelen:

I tillegg til kravene i c), skal evakuerings- og redningspunkt inne i tunnelen oppfylle følgende krav:

  1. Et sikkert område skal være tilgjengelig fra stedet der toget stanser. Ved dimensjonering av evakueringsvei som fører til det sikre området skal det tas hensyn til evakueringstiden (som angitt i punkt 4.2.3.4.1) og planlagt kapasitet i togene som skal trafikkere tunnelen. Det skal godtgjøres at størrelsen på evakueringsveien er tilfredsstillende.
  2. Det sikre området som hører sammen med evakuerings- og redningspunktet skal ha et areal til å stå på som er tilstrekkelig stort i forhold til den tid en regner med at passasjerene må vente til de kan evakueres til et endelig, sikkert sted.
  3. Redningstjenestene skal kunne nå fram til det berørte toget uten å gå gjennom det sikre stedet.
  4. I utformingen av et evakuerings- og redningspunkt, med tilhørende utstyr, skal det tas høyde for røykkontroll, framfor alt for å beskytte personer som benytter anlegget til å evakuere seg selv til det sikre området.

Kompletterende krav:

Jording i tunneler skal utføres iht. vedlegget.

Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt


Relatert krav
Opprettet
Referanse
Status Gjeldende
Banedataobjekt
Kravlokasjon Kravlokasjon