TRV:00651: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Lenke til avsnitt og ikke direkte til kravet.) |
(TRV 2.0) |
||
Linje 12: | Linje 12: | ||
For utforming av rømningsskilt, se [[Skilt/Plassering av skilt langs sporet/Skiltoversikt#Rømningsskilt for eksisterende tunneler|Skilt/Plassering av skilt langs sporet/Skiltoversikt#Rømningsskilt for eksisterende tunneler]]. | For utforming av rømningsskilt, se [[Skilt/Plassering av skilt langs sporet/Skiltoversikt#Rømningsskilt for eksisterende tunneler|Skilt/Plassering av skilt langs sporet/Skiltoversikt#Rømningsskilt for eksisterende tunneler]]. | ||
{{lærebokstoff|Skiltene kan vise telefonnummer til togledersentral, og | {{lærebokstoff|Skiltene kan vise telefonnummer til togledersentral, og de kan være etterlysende eller internt belyst. Etterlysende skilt er et viktigere poeng i eksisterende tunneler der reservestrøm i mindre grad er dimensjonert. | ||
Markering av stigningsretning er et tiltak for å kunne hjelpe til med beslutning om evakueringsretning i eksisterende jernbanetunneler. Evakueringsretning bestemmes initialt av de som har ansvar for evakueringen (togpersonalet), og stigningsviseren er sammen med avstand til sikkert sted, togets kjøreretning, hendelsesomfang og hvilken del av toget som er berørt, viktige parametere for beslutning av rømningsretning.}}</onlyinclude> | Markering av stigningsretning er et tiltak for å kunne hjelpe til med beslutning om evakueringsretning i eksisterende jernbanetunneler. Evakueringsretning bestemmes initialt av de som har ansvar for evakueringen (togpersonalet), og stigningsviseren er sammen med avstand til sikkert sted, togets kjøreretning, hendelsesomfang og hvilken del av toget som er berørt, viktige parametere for beslutning av rømningsretning.}}</onlyinclude> | ||
|Grafikkvisning= | |Grafikkvisning= | ||
|Kravhensikt= | |||
|Endringsartikler= | |||
|Relatert krav= | |Relatert krav= | ||
|Opprettet= | |Opprettet= | ||
|Referanse= | |Referanse= | ||
|Status=Gjeldende | |Status=Gjeldende | ||
|Banedataobjekt= | |Banedataobjekt=Tunnel | ||
|Kravlokasjon=[[Tunneler/Prosjektering og bygging/Sikkerhetstiltak#Rømningsskilt]] | |Kravlokasjon=[[Tunneler/Prosjektering og bygging/Sikkerhetstiltak#Rømningsskilt]] | ||
|Nyttige lenker= | |||
}} | }} |
Sideversjonen fra 11. mai 2022 kl. 07:05
ID | TRV:00651 |
---|---|
Bok | 521 |
Kapittel | 11 |
Vedlegg | |
Kravtype | Utformingskrav, Sikkerhetskrav |
Kravtekst | Rømningsskilt i eksisterende enkeltsporstunneler: Rømningsskiltene skal vise:
For utforming av rømningsskilt, se Skilt/Plassering av skilt langs sporet/Skiltoversikt#Rømningsskilt for eksisterende tunneler. Skiltene kan vise telefonnummer til togledersentral, og de kan være etterlysende eller internt belyst. Etterlysende skilt er et viktigere poeng i eksisterende tunneler der reservestrøm i mindre grad er dimensjonert.
Markering av stigningsretning er et tiltak for å kunne hjelpe til med beslutning om evakueringsretning i eksisterende jernbanetunneler. Evakueringsretning bestemmes initialt av de som har ansvar for evakueringen (togpersonalet), og stigningsviseren er sammen med avstand til sikkert sted, togets kjøreretning, hendelsesomfang og hvilken del av toget som er berørt, viktige parametere for beslutning av rømningsretning.
|
Grafikkvisning | |
Krav følger av | |
Kravhensikt |
|
Relatert krav | |
Opprettet | |
Referanse | |
Status | Gjeldende |
Banedataobjekt | Tunnel |
Kravlokasjon | Tunneler/Prosjektering og bygging/Sikkerhetstiltak#Rømningsskilt
|