TRV:00773: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(kravhensikt trv 2.0.)
Ingen redigeringsforklaring
Linje 10: Linje 10:


{{lærebokstoff|TSI-helsekriterium:
{{lærebokstoff|TSI-helsekriterium:
Den europeiske spesifikasjonen for samtrafikkevne for høyhastighetstog stiller krav til at trykkendringer ikke må overskride 10 kPa. Denne verdien gjelder selv for en fullstendig svikt i togets tetting (f.eks brutt vindu) og passering av to høyhastighetstog. En trykkendring på 10 kPa skjer kun ved svært høye hastigheter over 300 km/h, og spesielt uheldige superponeringer av trykkbølger. Helsekriteriet kan betraktes som en absolutt grenseverdi, og ikke en verdi man primært dimensjonerer etter. For lavere trykkendringer er komfortkriterier knyttet til individuell oppfatning.}}</onlyinclude>
TSI INF (4.2.10.1) stiller krav om at trykkendringer ikke må overstige 10 kPa i løpet av tiden det tar å passere gjennom tunnelen.}}</onlyinclude>
|Grafikkvisning=
|Grafikkvisning=
|Kravhensikt=Idet et tog kjører inn gjennom en tunnelmunning skapes det en rask trykkendring. I tillegg til denne effekten av entringen, vil togets følgetrykk skape et undertrykk langs sidene av toget mens det går gjennom tunnelen. Slike trykkendringer kan påvirke komforten inne i togene. Store trykkendringer på innsiden av en vogn kan føre til ubehag, og i ekstreme tilfeller skader på passasjerer og ansatte. Man kan treffe ulike tiltak for å tilfredsstille komfortkravet. Det kan være tiltak på rullende materiell, hastighetsnedsettelse i tunnel, økning av tunneltverrsnitt, utforming av portal, trykkavlastningssjakter o.l.
|Kravhensikt=Idet et tog kjører inn gjennom en tunnelmunning skapes det en rask trykkendring. I tillegg til denne effekten av entringen, vil togets følgetrykk skape et undertrykk langs sidene av toget mens det går gjennom tunnelen. Slike trykkendringer kan påvirke komforten inne i togene. Store trykkendringer på innsiden av en vogn kan føre til ubehag, og i ekstreme tilfeller skader på passasjerer og ansatte. Man kan treffe ulike tiltak for å tilfredsstille komfortkravet. Det kan være tiltak på rullende materiell, hastighetsnedsettelse i tunnel, økning av tunneltverrsnitt, utforming av portal, trykkavlastningssjakter o.l.
Linje 19: Linje 19:
|Opprettet=
|Opprettet=
|Referanse=NS-EN 14067-5:2021 Krav til og vurderingsprosedyrer for aerodynamikk i tunneler.
|Referanse=NS-EN 14067-5:2021 Krav til og vurderingsprosedyrer for aerodynamikk i tunneler.
[[https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:02014R1299-20230928|TSI INF konsolidert versjon (2023)]]
|Status=Gjeldende
|Status=Gjeldende
|Banedataobjekt=Jernbanebru
|Banedataobjekt=Jernbanebru

Sideversjonen fra 8. nov. 2024 kl. 13:43

ID TRV:00773
Bok 520
Kapittel 5
Vedlegg
Kravtype Utformingskrav
Kravtekst Komfortkrav: Minimumskrav til komfort for ikke trykktette tog:
  • 3 kPa/4s for enkeltsporstunnel
  • 4,5 kPa/4s for dobbeltsporstunnel
TSI-helsekriterium: TSI INF (4.2.10.1) stiller krav om at trykkendringer ikke må overstige 10 kPa i løpet av tiden det tar å passere gjennom tunnelen.
Grafikkvisning
Krav følger av
Kravhensikt Idet et tog kjører inn gjennom en tunnelmunning skapes det en rask trykkendring. I tillegg til denne effekten av entringen, vil togets følgetrykk skape et undertrykk langs sidene av toget mens det går gjennom tunnelen. Slike trykkendringer kan påvirke komforten inne i togene. Store trykkendringer på innsiden av en vogn kan føre til ubehag, og i ekstreme tilfeller skader på passasjerer og ansatte. Man kan treffe ulike tiltak for å tilfredsstille komfortkravet. Det kan være tiltak på rullende materiell, hastighetsnedsettelse i tunnel, økning av tunneltverrsnitt, utforming av portal, trykkavlastningssjakter o.l.

I en enkeltsporstunnel oppstår det samme trykkforløpet hver gang et tog passerer, gitt de samme parameterne for tog og tunnel. I en dobbeltsporstunnel kan høyere trykk oppstå ved ugustig superponering av trykk mellom møtende tog, men disse hendelsene vil i de fleste tilfeller forekomme relativt sjelden. Siden de høyeste trykkene i dobbeltsporede tunneler oppstår sjelden/sjeldnere, er grenseverdien satt høyere for disse. Det er altså tillatt mer ukomfortable trykk fordi de forekommer mindre hyppig.


Relatert krav
Opprettet
Referanse NS-EN 14067-5:2021 Krav til og vurderingsprosedyrer for aerodynamikk i tunneler.

[INF konsolidert versjon (2023)]

Status Gjeldende
Banedataobjekt Jernbanebru
Kravlokasjon Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt#Normalprofil for tunneler