TRV:00773: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(kravhensikt trv 2.0.) |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 10: | Linje 10: | ||
{{lærebokstoff|TSI-helsekriterium: | {{lærebokstoff|TSI-helsekriterium: | ||
TSI INF (4.2.10.1) stiller krav om at trykkendringer ikke må overstige 10 kPa i løpet av tiden det tar å passere gjennom tunnelen.}}</onlyinclude> | |||
|Grafikkvisning= | |Grafikkvisning= | ||
|Kravhensikt=Idet et tog kjører inn gjennom en tunnelmunning skapes det en rask trykkendring. I tillegg til denne effekten av entringen, vil togets følgetrykk skape et undertrykk langs sidene av toget mens det går gjennom tunnelen. Slike trykkendringer kan påvirke komforten inne i togene. Store trykkendringer på innsiden av en vogn kan føre til ubehag, og i ekstreme tilfeller skader på passasjerer og ansatte. Man kan treffe ulike tiltak for å tilfredsstille komfortkravet. Det kan være tiltak på rullende materiell, hastighetsnedsettelse i tunnel, økning av tunneltverrsnitt, utforming av portal, trykkavlastningssjakter o.l. | |Kravhensikt=Idet et tog kjører inn gjennom en tunnelmunning skapes det en rask trykkendring. I tillegg til denne effekten av entringen, vil togets følgetrykk skape et undertrykk langs sidene av toget mens det går gjennom tunnelen. Slike trykkendringer kan påvirke komforten inne i togene. Store trykkendringer på innsiden av en vogn kan føre til ubehag, og i ekstreme tilfeller skader på passasjerer og ansatte. Man kan treffe ulike tiltak for å tilfredsstille komfortkravet. Det kan være tiltak på rullende materiell, hastighetsnedsettelse i tunnel, økning av tunneltverrsnitt, utforming av portal, trykkavlastningssjakter o.l. | ||
Linje 19: | Linje 19: | ||
|Opprettet= | |Opprettet= | ||
|Referanse=NS-EN 14067-5:2021 Krav til og vurderingsprosedyrer for aerodynamikk i tunneler. | |Referanse=NS-EN 14067-5:2021 Krav til og vurderingsprosedyrer for aerodynamikk i tunneler. | ||
[[https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:02014R1299-20230928|TSI INF konsolidert versjon (2023)]] | |||
|Status=Gjeldende | |Status=Gjeldende | ||
|Banedataobjekt=Jernbanebru | |Banedataobjekt=Jernbanebru |
Sideversjonen fra 8. nov. 2024 kl. 13:43
ID | TRV:00773 |
---|---|
Bok | 520 |
Kapittel | 5 |
Vedlegg | |
Kravtype | Utformingskrav |
Kravtekst | Komfortkrav: Minimumskrav til komfort for ikke trykktette tog:
TSI-helsekriterium:
TSI INF (4.2.10.1) stiller krav om at trykkendringer ikke må overstige 10 kPa i løpet av tiden det tar å passere gjennom tunnelen.
|
Grafikkvisning | |
Krav følger av | |
Kravhensikt | Idet et tog kjører inn gjennom en tunnelmunning skapes det en rask trykkendring. I tillegg til denne effekten av entringen, vil togets følgetrykk skape et undertrykk langs sidene av toget mens det går gjennom tunnelen. Slike trykkendringer kan påvirke komforten inne i togene. Store trykkendringer på innsiden av en vogn kan føre til ubehag, og i ekstreme tilfeller skader på passasjerer og ansatte. Man kan treffe ulike tiltak for å tilfredsstille komfortkravet. Det kan være tiltak på rullende materiell, hastighetsnedsettelse i tunnel, økning av tunneltverrsnitt, utforming av portal, trykkavlastningssjakter o.l.
I en enkeltsporstunnel oppstår det samme trykkforløpet hver gang et tog passerer, gitt de samme parameterne for tog og tunnel. I en dobbeltsporstunnel kan høyere trykk oppstå ved ugustig superponering av trykk mellom møtende tog, men disse hendelsene vil i de fleste tilfeller forekomme relativt sjelden. Siden de høyeste trykkene i dobbeltsporede tunneler oppstår sjelden/sjeldnere, er grenseverdien satt høyere for disse. Det er altså tillatt mer ukomfortable trykk fordi de forekommer mindre hyppig.
|
Relatert krav | |
Opprettet | |
Referanse | NS-EN 14067-5:2021 Krav til og vurderingsprosedyrer for aerodynamikk i tunneler. |
Status | Gjeldende |
Banedataobjekt | Jernbanebru |
Kravlokasjon | Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt#Normalprofil for tunneler
|