Tunneler/Prosjektering og bygging/Sikkerhetstiltak: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
(Varmgangsdetektorer. Og litt småflikking.)
Linje 18: Linje 18:


=  Brannbeskyttelse av konstruksjoner =
=  Brannbeskyttelse av konstruksjoner =
Denne spesifikasjonen får anvendelse for alle tunneler uansett lengde.
Kravene gjelder for alle tunneler uansett lengde.


a) Følgende funksjonskrav skal være tilfredsstilt:
a) Følgende funksjonskrav skal være tilfredsstilt:
Linje 27: Linje 27:


= Brannsikkerhetskrav til bygningsmaterialer =
= Brannsikkerhetskrav til bygningsmaterialer =
Denne spesifikasjonen får anvendelse for alle tunneler uansett lengde.
Kravene gjelder for alle tunneler uansett lengde.


a) Bygningsmaterialer og installasjoner i tunnelen skal ha lav brennbarhet, være ikke-brennbar, eller være beskyttet mot virkningene av brann.
a) Bygningsmaterialer og installasjoner i tunnelen skal ha lav brennbarhet, være ikke-brennbar, eller være beskyttet mot virkningene av brann.
Linje 36: Linje 36:


= Branndeteksjon =
= Branndeteksjon =
Denne spesifikasjonen får anvendelse for alle tunneler lengre enn 1000 m.
Kravene gjelder for alle tunneler lengre enn 1000 m.


a) Tekniske rom er lukkede rom med dører for adgang/utgang inne i eller utenfor tunnelen med sikkerhetsinstallasjoner som er nødvendige for følgende funksjoner:
a) Tekniske rom er lukkede rom med dører for adgang/utgang inne i eller utenfor tunnelen med sikkerhetsinstallasjoner som er nødvendige for følgende funksjoner:
Linje 58: Linje 58:


= Sikkert område =
= Sikkert område =
Denne spesifikasjonen får anvendelse for alle tunneler lengre enn 1000 m.
Kravene gjelder for alle tunneler lengre enn 1000 m.


a) Et sikkert område skal tillate evakuering av tog som bruker tunnelen, og kan være plassert ved siden av tunnelen. Området skal ha kapasitet tilsvarende den maksimale kapasitet av planlagte tog som operer på linjen der tunnelen er plassert
a) Et sikkert område skal tillate evakuering av tog som bruker tunnelen, og kan være plassert ved siden av tunnelen. Området skal ha kapasitet tilsvarende den maksimale kapasitet av planlagte tog som operer på linjen der tunnelen er plassert
Linje 67: Linje 67:


= Tilgang til sikkert område =
= Tilgang til sikkert område =
Denne spesifikasjonen får anvendelse for alle tunneler lengre enn 1000 m.
Kravene gjelder for alle tunneler lengre enn 1000 m.


a) Sikre områder skal være tilgjengelig for personer som begynner selv-evakuering fra toget samt for redningstjenester.
a) Sikre områder skal være tilgjengelig for personer som begynner selv-evakuering fra toget samt for redningstjenester.
Linje 88: Linje 88:


= Nødbelysning =
= Nødbelysning =
Denne spesifikasjonen får anvendelse for alle tunneler lengre enn 500 m.
Kravene gjelder for alle tunneler lengre enn 1000 m.


a) Det skal finnes nødbelysning som leder passasjerer og personale til et sikkert område i tilfelle av en nødsituasjon.
a) Det skal finnes nødbelysning som leder passasjerer og personale til et sikkert område i tilfelle av en nødsituasjon.
Linje 109: Linje 109:


= Nødskilt =
= Nødskilt =
Denne spesifikasjonen får anvendelse for alle tunneler.
Kravene gjelder for alle tunneler.


a) Merking skal vise nødutgangene, samt avstanden og retning til et sikkert område.
a) Merking skal vise nødutgangene, samt avstanden og retning til et sikkert område.
Linje 122: Linje 122:


f) Alle dører som fører til nødutganger eller tverrforbindelser skal merkes.
f) Alle dører som fører til nødutganger eller tverrforbindelser skal merkes.
=== Anvisningsskilt ===
Kravene gjelder for tunneler lengre enn 100 m.
a) Skilt skal monteres minst hver 50 m.
b) Anvisningsskilt skal vise :
* Telefonnummer til togledersentral
* Retning og avstand til nærmeste tunnelåpning/rømningsvei
* Stigningsretning for tunnelen
* Retningsbetegnelse, A og B.
Skiltene kan være etterlysende.


= Gangbaner for rømning =
= Gangbaner for rømning =
Denne spesifikasjonen får anvendelse for tunneler lengre enn 500 m.
Kravene gjelder for tunneler lengre enn 500 m.


a) Gangbaner skal i en enkeltsporstunnel være konstruert på minst én side av sporet.  Gangbanen skal plasseres på samme side som nødlys og skilt.
a) Gangbaner skal i en enkeltsporstunnel være konstruert på minst én side av sporet.  Gangbanen skal plasseres på samme side som nødlys og skilt.
Linje 150: Linje 164:


== Beredskapsplass ==
== Beredskapsplass ==
Denne spesifikasjonen får anvendelse for alle tunneler.
Kravene gjelder for alle tunneler.


a) Det skal etableres beredskapsplasser utenfor begge portaler for alle tunneler > 1000 m.
a) Det skal etableres beredskapsplasser utenfor begge portaler for alle tunneler > 1000 m.
Linje 161: Linje 175:


== Redningsstasjon ==
== Redningsstasjon ==
Denne spesifikasjonen får anvendelse for tunneler lengre enn 500 m.
Kravene gjelder for tunneler lengre enn 20 km.


a) En redningsstasjon skal være tilgjengelig innenfor en maksimal avstand på 5 km eller 20 km fra tunnelportal og fra andre redningsstasjoner, i henhold til kategori på rullende materiell som er planlagt å operere på strekningen, se oversikt i tabell nedenfor:
a) En redningsstasjon skal være tilgjengelig innenfor en maksimal avstand på 20 km fra tunnelportal og fra andre redningsstasjoner.
 
{| class="wikitable"
|-
! Maks avstand fra portal til redningsstasjon og mellom redningsstasjoner!! Kategori på rullende materiell
|-
| 5 km|| Kategori A
|-
| 20 km|| Kategori B
|}


b) Tiltenkt stoppested av berørt tog skal fremgå til lokfører. Dette skal ikke kreve spesifikt ombordutstyr (alle TSI-kompatible tog må kunne bruke tunnelen).
b) Tiltenkt stoppested av berørt tog skal fremgå til lokfører. Dette skal ikke kreve spesifikt ombordutstyr (alle TSI-kompatible tog må kunne bruke tunnelen).
Linje 186: Linje 191:
h) Redningstjenester skal ha tilgang til redningsstasjoner. Tilgangsruter beskrives i beredskapsplan (f.eks. veitilgang eller redningstog).
h) Redningstjenester skal ha tilgang til redningsstasjoner. Tilgangsruter beskrives i beredskapsplan (f.eks. veitilgang eller redningstog).


i) Det skal være adgang til det berørte toget for redningstjenester uten å måtte gå via sikkert sted.
i) Redningstjenester skal få tilgang til det berørt toget uten å måtte gå via sikkert sted.


j) Utforming av redningsstasjon og dens utstyr, skal ta hensyn til kontroll av røyk, spesielt for å beskytte mennesker som bruker selvevakueringsutstyr til å få tilgang til sikkert sted.
j) Utforming av redningsstasjon og dens utstyr, skal ta hensyn til kontroll av røyk, spesielt for å beskytte mennesker som bruker selvevakueringsutstyr til å få tilgang til sikkert sted.


= Nødkommunikasjon =
= Nødkommunikasjon =
Denne spesifikasjonen får anvendelse for tunneler lengre enn 1000 m.
Kravene gjelder for tunneler lengre enn 1000 m.


a) Radiokommunikasjon i form av GSM-R mellom toget og kontrollsenteret skal finnes i hver tunnel.
a) Radiokommunikasjon i form av GSM-R mellom toget og kontrollsenteret skal finnes i hver tunnel.
Linje 198: Linje 203:


= Avsporingsindikatorer =
= Avsporingsindikatorer =
Denne spesifikasjonen får anvendelse på alle tunneler.
Kravene gjelder for alle tunneler.


a) Avsporingsindikatorer skal monteres ved følgende tilfeller:
a) Avsporingsindikatorer skal monteres ved følgende tilfeller:
Linje 207: Linje 212:


= Seksjonering av kjøreledning eller strømskinner =
= Seksjonering av kjøreledning eller strømskinner =
Denne spesifikasjonen får anvendelse på alle tunneler.
Kravene gjelder for alle tunneler.


a) Systemet som forsyner toget med trekkraft i tunneler, skal være delt opp i seksjoner, og disse skal hver for seg ikke overstige 5 km. Denne spesifikasjonen får bare anvendelse dersom signaleringssystemet tillater at det befinner seg flere enn ett tog på hvert spor i tunnelen samtidig.
a) Systemet som forsyner toget med trekkraft i tunneler, skal være delt opp i seksjoner, og disse skal hver for seg ikke overstige 5 km. Denne spesifikasjonen får bare anvendelse dersom signaleringssystemet tillater at det befinner seg flere enn ett tog på hvert spor i tunnelen samtidig.
Linje 218: Linje 223:


= Jording av kjøreledning eller strømskinne =
= Jording av kjøreledning eller strømskinne =
Denne spesifikasjonen får anvendelse på alle tunneler lengre enn 1000 m.
Kravene gjelder for tunneler lengre enn 1000 m.


a) Jordingsinnretninger skal finnes ved tilgangspunktene til tunnelen og, hvis jordingprosedyrer tillater jording av én seksjon, nær delingspunktene mellom seksjonene. Disse skal enten være montert manuelt eller være fjernkontrollerte faste installasjoner.
a) Jordingsinnretninger skal finnes ved tilgangspunktene til tunnelen og, hvis jordingprosedyrer tillater jording av én seksjon, nær delingspunktene mellom seksjonene. Disse skal enten være montert manuelt eller være fjernkontrollerte faste installasjoner.
Linje 227: Linje 232:


= Strømforsyning =
= Strømforsyning =
Denne spesifikasjonen får anvendelse på alle tunneler lengre enn 1000 m.
Kravene gjelder for tunneler lengre enn 1000 m.


a) Fordelingssystemet for elektrisk kraft i tunnelen skal være passende for redningstjenestens utstyr i samsvar med beredskapsplanen for jernbanetunnelen.  
a) Fordelingssystemet for elektrisk kraft i tunnelen skal være passende for redningstjenestens utstyr i samsvar med beredskapsplanen for jernbanetunnelen.  
Linje 234: Linje 239:


= Krav til elektriske kabler i tunneler =
= Krav til elektriske kabler i tunneler =
Denne spesifikasjonen får anvendelse på alle tunneler lengre enn 1000 m.
Kravene gjelder for tunneler lengre enn 1000 m.


a) I tilfelle av brann skal eksponerte kabler ha kjennetegn som lav antennelighet, lav grad av brannspredning, lav giftighet og lav røyktetthet. Disse kravene er oppfylt ved at kablene er forenlige med EN 50267-2-1 (1998), EN 50267-2-2 (1998) og EN 50268-2 (1999).
a) I tilfelle av brann skal eksponerte kabler ha kjennetegn som lav antennelighet, lav grad av brannspredning, lav giftighet og lav røyktetthet. Disse kravene er oppfylt ved at kablene er forenlige med EN 50267-2-1 (1998), EN 50267-2-2 (1998) og EN 50268-2 (1999).


= Elektriske installasjoners pålitelighet =
= Elektriske installasjoners pålitelighet =
Denne spesifikasjonen får anvendelse på alle tunneler lengre enn 1000 m.
Kravene gjelder for tunneler lengre enn 1000 m.


a) Elektriske installasjoner som er relevante for sikkerhet (branndeteksjon, nødbelysning, nødkommunikasjon og andre systemer som identifiseres av infrastrukturforvaltningen eller oppdragsgiveren som livsviktige for sikkerheten til passasjerer i jernbanetunnelen), skal beskyttes mot skader som oppstår ved mekanisk påvirkning, varme eller brann.
a) Elektriske installasjoner som er relevante for sikkerhet (branndeteksjon, nødbelysning, nødkommunikasjon og andre systemer som identifiseres av infrastrukturforvaltningen eller oppdragsgiveren som livsviktige for sikkerheten til passasjerer i jernbanetunnelen), skal beskyttes mot skader som oppstår ved mekanisk påvirkning, varme eller brann.
Linje 246: Linje 251:


c) Selvstendighet og pålitelighet: Alternativ strømforsyning skal være tilgjengelig for en gitt periode etter svikt i strømforsyningen. Den tiden som kreves skal være i samsvar med evakueringsscenarier beskrevet i beredskapsplanen.
c) Selvstendighet og pålitelighet: Alternativ strømforsyning skal være tilgjengelig for en gitt periode etter svikt i strømforsyningen. Den tiden som kreves skal være i samsvar med evakueringsscenarier beskrevet i beredskapsplanen.
= Varmgangsdetektorer =
a) Detektorer eller utstyr for forebygging av varmgang langs sporet skal installeres på strategiske posisjoner i jernbanenett med tunneler, slik at det er høy sannsynlighet for at varmgang oppdages før toget kjører inn i en tunnel, og for at et defekt tog kan stanses før tunnelen(e).
b) Infrastrukturforvaltningen skal utpeke varmgangsdetektorer og deres plassering langs sporet i infrastrukturregisteret. Jernbaneforetaket skal ta med informasjon om dette i strekningsboken.

Sideversjonen fra 30. nov. 2012 kl. 08:18

Rømningsveier

a) Det skal legges til rette for selvberging og evakuering av passasjerer og togpersonale om det skulle inntreffe en hendelse i tunnelen. En av fire løsninger skal velges:

1. Ett stort dobbeltsporet løp med rømningsveier til det fri eller annet sikkert sted for minimum hver 1000 m.

2. Ett stort dobbeltsporet løp med parallell service-/rømningstunnel med tverrforbindelse for rømning for minimum hver 1000 m.

3. To separate enkeltsporede løp med tverrforbindelse mellom disse for hver 500 m.

4. To separate enkeltsporede løp med servicetunnel forbundet med rømningsveier for hver 500 m mellom tunnelene.

Hindre uautorisert personell adgang til nødutganger og tekniske rom

Kravene gjelder for alle tunneler uansett lengde.

a) Uautorisert personell skal forhindres fra å ha adgang til tekniske rom.

b) Der nødutgangene er låst av sikkerhetsmessige årsaker, skal det alltid være mulig å åpne dem fra innsiden.

Brannbeskyttelse av konstruksjoner

Kravene gjelder for alle tunneler uansett lengde.

a) Følgende funksjonskrav skal være tilfredsstilt:

  • Konstruksjoner skal ikke bidra aktivt i en togbrann, ikke spre en slik brann og ikke brenne videre etter at togbrannen har opphørt.
  • Konstruksjoner skal ikke bidra til ekstra røykutvikling mens brannen pågår, og må ikke utvikle giftige gasser.

b) I tilfelle brann, skal konstruksjonens styrke opprettholdes i et tidsrom som er tilstrekkelig for selvberging og evakuering av passasjerer og togpersonale, og til at redningstjenestene kan gripe inn. Dette er oppnådd hvis man kan vise til at konstruksjonen opprettholdes ved en temperatur på 450°C ved taknivå, i samme tidsrom. Dette skal være i henhold til evakueringsscenario beskrevet i beredskapsplanen.

Brannsikkerhetskrav til bygningsmaterialer

Kravene gjelder for alle tunneler uansett lengde.

a) Bygningsmaterialer og installasjoner i tunnelen skal ha lav brennbarhet, være ikke-brennbar, eller være beskyttet mot virkningene av brann.

b) Materialet for støttestrukturer skal oppfylle kravene i klassifisering A2 i EN 13501-1:2002.

c) Ikke-strukturelle paneler og annet utstyr skal oppfylle kravene i klassifisering B i EN 13501-1:2002.

Branndeteksjon

Kravene gjelder for alle tunneler lengre enn 1000 m.

a) Tekniske rom er lukkede rom med dører for adgang/utgang inne i eller utenfor tunnelen med sikkerhetsinstallasjoner som er nødvendige for følgende funksjoner:

  • Selvredning og evakuering
  • Nødkommunikasjon
  • Rednings- og brannslukkingsoppgaver
  • Signal- og kommunikasjonsutstyr
  • Strømforsyning for trekkraft

b) Tekniske rom skal være utstyrt med detektorer som varsler infrastrukturforvaltningen i tilfelle brann.

Dimensjonerende brann ved evakuering

a) Følgende brannintensitetskurve skal legges til grunn ved dimensjonering av brannscenario for moderne persontogmateriell:


Figur: Brannutviklingskurve for moderne persontogmateriell med brannhemmende egenskaper

Ventilasjon

a) For strekninger med dieseldrift skal tunneler over 2000 m vurderes mht. luftkvalitet og avtrekk for å unngå konsentrasjon av CO og CO2.

Sikkert område

Kravene gjelder for alle tunneler lengre enn 1000 m.

a) Et sikkert område skal tillate evakuering av tog som bruker tunnelen, og kan være plassert ved siden av tunnelen. Området skal ha kapasitet tilsvarende den maksimale kapasitet av planlagte tog som operer på linjen der tunnelen er plassert

b) Forholdene i sikkert område skal være til å overleve i for ubeskyttede personer i løpet av den tiden som trengs for evakuering fra sikkert område (bort fra ulykkesstedet, f.eks til overflaten).

c) I tilfelle sikre områder under jord eller under sjø, skal utrustningene tillate personer å bevege fra sikkert område til overflaten uten å måtte gå inn det aktuelle tunnelløpet.

Tilgang til sikkert område

Kravene gjelder for alle tunneler lengre enn 1000 m.

a) Sikre områder skal være tilgjengelig for personer som begynner selv-evakuering fra toget samt for redningstjenester.

b) En av følgende løsninger skal velges som tilgangspunkter fra et tog til sikre områder:

  1. Laterale og/eller vertikale nødutganger til overflaten, hvor overflaten er et sikkert område.
  2. Tverrforbindelser til et tilstøtende tunnelløp eller et annet sikkert område.

c) Dørene som gir adgang til sikkert område skal minst ha en bredde på 1,40 m og en høyde på 2,0 m.

d) Dimensjonene til lateral og/eller laterale nødutganger til overflaten skal minst ha en bredde på 1,5 m og en høyde på 2,3 m

e) Hvordan redningstjenester skal få tilgang til sikre områder skal beskrives i beredskapsplanen.

Kommunikasjonsmidler i sikre områder

Denne spesifikasjonen får anvendelse for alle tunneler lengre enn 1000 m.

a) Kommunikasjon skal være mulig, enten via mobiltelefon eller fast tilkobling fra sikre områder under jord til kontrollsenteret i infrastrukturforvaltningen.

Nødbelysning

Kravene gjelder for alle tunneler lengre enn 1000 m.

a) Det skal finnes nødbelysning som leder passasjerer og personale til et sikkert område i tilfelle av en nødsituasjon.

b) Belysningen skal tilfredsstille følgende krav:

  1. Enkeltsporstunnel: Minst på én side (samme side som gangbane)
  2. Dobbeltsporstunnel: På begge sider
  3. Plassering av lys: Over gangbanen, så lavt som mulig, men ikke slik at det hindrer fri passasje for personer, eller innebygd i rekkverk.
  4. Belysningsstyrken skal være minst 1 lux på horisontalplanet på gangbanenivå.

c) Selvstendighet og pålitelighet: Alternativ strømforsyning skal være tilgjengelig for en gitt periode etter svikt i strømforsyningen. Den tiden som kreves skal være i samsvar med evakueringsscenarier beskrevet i beredskapsplanen.

d) Dersom nødbelysningen er slått av under normale driftsforhold, skal det være mulig å slå den på på begge følgende måter:

  • Manuelt inne i tunnelen i intervaller på 250 m.
  • Av driftsansvarlig for tunnelen ved hjelp av fjernkontroll.

For prosjektering av elektrisk nødlys vises til Lavspenning/Prosjektering/Belysning.

For bygging av elektrisk nødlys vises til Lavspenning/Bygging/Belysning.

Nødskilt

Kravene gjelder for alle tunneler.

a) Merking skal vise nødutgangene, samt avstanden og retning til et sikkert område.

b) All merking skal være utformet i overensstemmelse med kravene i direktiv 92/58/EF av 24.juni 1992 om minimumskrav til helse- og/eller sikkerhetskilting på arbeidsplassen og med ISO 3864-1.

c) Nødutgangskilt skal være montert på sideveggene.

d) Største avstand mellom nødutgangskilt skal være 50 m.

e) Det skal finnes skilt i tunnelen som viser plassering av nødutstyr, der det finnes slikt utstyr.

f) Alle dører som fører til nødutganger eller tverrforbindelser skal merkes.

Anvisningsskilt

Kravene gjelder for tunneler lengre enn 100 m.

a) Skilt skal monteres minst hver 50 m.

b) Anvisningsskilt skal vise :

  • Telefonnummer til togledersentral
  • Retning og avstand til nærmeste tunnelåpning/rømningsvei
  • Stigningsretning for tunnelen
  • Retningsbetegnelse, A og B.

Skiltene kan være etterlysende.

Gangbaner for rømning

Kravene gjelder for tunneler lengre enn 500 m.

a) Gangbaner skal i en enkeltsporstunnel være konstruert på minst én side av sporet. Gangbanen skal plasseres på samme side som nødlys og skilt.

b) Gangbaner skal i en dobbeltsporstunnel være konstruert på begge sider av tunnelen.

c) I tunneler med flere enn to spor skal tilgang til gangbane være mulig fra hvert enkelt spor.

For gangbaner gjelder følgende krav:

  1. Bredden på gangbanen skal være minst 1,2 m. For trange passasjer og tunneler med lite trafikkgrunnlag kan man anvende kravet i TSI SRT med en bredde på gangbanen på minst 0,8 m.
  2. Minste vertikale klaring over gangbanen skal være 2,3 m.
  3. Gangbanen skal minst være på nivå med sporet.
  4. Lokale hindringer i rømningsområdet skal unngås. Slike hindringer skal ikke redusere minimumsbredden til mindre enn 0,7 m, og lengden på en slik hindring skal ikke overstige 2 m.

d) Håndløper skal installeres mellom 0,8 m og 1,1 m over gangbanen og gi adgang til et sikkert område.

  1. Håndløperen skal plasseres utenfor gangbanens minstebredde.
  2. Der håndløperen føres mot en hindring, skal den vinkles med mellom 30° og 40° i forhold til tunnelens lengderetning.

Håndløperen skal bestå av materiale som ikke er elektrisk ledende.

Tilrettelagte stoppesteder

Etterfølgende krav gjelder for tunneler som vurderes individuelt. På linjer med flere etterfølgende tunneler kreves det at det tilrettelegges stoppesteder som er tilgjengelig med en maksimal avstand på 5 km fra portalen av hver tunnel.

Oversikt over de tilrettelagte stoppestedene skal beskrives i beredskapsplanen.

Beredskapsplass

Kravene gjelder for alle tunneler.

a) Det skal etableres beredskapsplasser utenfor begge portaler for alle tunneler > 1000 m.

b) Beredskapsplassen skal være utstyrt med vannforsyning (minimum 800 l/min i to timer) nær det tiltenkte stoppestedet til toget. Metode for vannforsyning skal beskrives i i beredskapsplanen.

c) Friluftområdet rundt en beredskapsplass skal være stort nok til å tillate passasjerer å flytte til et trygt sted.

d) Beredskapsplassen skal være tilgjengelig for redningstjenester. Tilgangsrutene skal beskrives i beredskapsplanen.

Redningsstasjon

Kravene gjelder for tunneler lengre enn 20 km.

a) En redningsstasjon skal være tilgjengelig innenfor en maksimal avstand på 20 km fra tunnelportal og fra andre redningsstasjoner.

b) Tiltenkt stoppested av berørt tog skal fremgå til lokfører. Dette skal ikke kreve spesifikt ombordutstyr (alle TSI-kompatible tog må kunne bruke tunnelen).

c) Et sikkert sted skal være tilgjengelig fra togets stoppested. Dimensjonering av rømningsvei til sikkert område skal ta hensyn til evakueringstid.

d) Et sikkert sted som er tilknyttet en redningsstasjon skal ha en ståplass per person på minst 0,5 m2.

f) Redningsstasjonen skal være utstyrt med vannforsyning (minimum 800 l/min i to timer) nær det tiltenkte stoppestedet til toget. Metode for vannforsyning skal beskrives i i beredskapsplanen.

g) Det skal være mulig å slå av strømforsyningssystemene for trekkraft og jorde de elektriske installasjonene til redningsstasjonen.

h) Redningstjenester skal ha tilgang til redningsstasjoner. Tilgangsruter beskrives i beredskapsplan (f.eks. veitilgang eller redningstog).

i) Redningstjenester skal få tilgang til det berørt toget uten å måtte gå via sikkert sted.

j) Utforming av redningsstasjon og dens utstyr, skal ta hensyn til kontroll av røyk, spesielt for å beskytte mennesker som bruker selvevakueringsutstyr til å få tilgang til sikkert sted.

Nødkommunikasjon

Kravene gjelder for tunneler lengre enn 1000 m.

a) Radiokommunikasjon i form av GSM-R mellom toget og kontrollsenteret skal finnes i hver tunnel.

b) Radiodekningen skal være slik at redningstjenestene kan kommunisere med kommandoposter på stedet. Systemet skal tillate at redningstjenestene kan benyttes eget kommunikasjonsutstyr.

Avsporingsindikatorer

Kravene gjelder for alle tunneler.

a) Avsporingsindikatorer skal monteres ved følgende tilfeller:

  1. Foran alle dobbeltsporede tunneler eller foran dobbeltsporede tunnelrike strekninger
  2. Foran tunneler med kryssingsspor

b) Avsporingsindikator skal monteres på hvert spor i forbindelse med innkjørssignal.

Seksjonering av kjøreledning eller strømskinner

Kravene gjelder for alle tunneler.

a) Systemet som forsyner toget med trekkraft i tunneler, skal være delt opp i seksjoner, og disse skal hver for seg ikke overstige 5 km. Denne spesifikasjonen får bare anvendelse dersom signaleringssystemet tillater at det befinner seg flere enn ett tog på hvert spor i tunnelen samtidig.

b) Plassering av brytere skal ordnes slik at antallet brytere i tunnelen er minst mulig.

c) Det skal finnes fjernkontroll og -brytere for hver "bryteseksjon".

d) Kommunikasjonsmidler og belysning skal finnes på stedet der bryterne befinner seg, slik at sikker manuell operasjon og vedlikehold av bryterutstyret kan finne sted.

Jording av kjøreledning eller strømskinne

Kravene gjelder for tunneler lengre enn 1000 m.

a) Jordingsinnretninger skal finnes ved tilgangspunktene til tunnelen og, hvis jordingprosedyrer tillater jording av én seksjon, nær delingspunktene mellom seksjonene. Disse skal enten være montert manuelt eller være fjernkontrollerte faste installasjoner.

b) Det skal finnes nødvendige kommunikasjons- og belysningsmidler for jordingsoperasjoner.

c) Framgangsmåter og ansvarsområder for jording skal være definert mellom infrastrukturforvaltningen og redningstjenestene i beredskapsplanen.

Strømforsyning

Kravene gjelder for tunneler lengre enn 1000 m.

a) Fordelingssystemet for elektrisk kraft i tunnelen skal være passende for redningstjenestens utstyr i samsvar med beredskapsplanen for jernbanetunnelen.

Enkelte nasjonale redningstjenestegrupper kan være selvforsynte med hensyn til elektrisk kraft. I så fall kan valget om å ikke sørge for strømtilførsel for slike gruppers bruk, være relevant. En slik avgjørelse skal imidlertid beskrives i beredskapsplanen.

Krav til elektriske kabler i tunneler

Kravene gjelder for tunneler lengre enn 1000 m.

a) I tilfelle av brann skal eksponerte kabler ha kjennetegn som lav antennelighet, lav grad av brannspredning, lav giftighet og lav røyktetthet. Disse kravene er oppfylt ved at kablene er forenlige med EN 50267-2-1 (1998), EN 50267-2-2 (1998) og EN 50268-2 (1999).

Elektriske installasjoners pålitelighet

Kravene gjelder for tunneler lengre enn 1000 m.

a) Elektriske installasjoner som er relevante for sikkerhet (branndeteksjon, nødbelysning, nødkommunikasjon og andre systemer som identifiseres av infrastrukturforvaltningen eller oppdragsgiveren som livsviktige for sikkerheten til passasjerer i jernbanetunnelen), skal beskyttes mot skader som oppstår ved mekanisk påvirkning, varme eller brann.

b) Distribusjonssystemet skal være konstruert slik at systemet kan tolerere skader som ikke er til å unngå (for eksempel) ved alternativ strømtilførsel.

c) Selvstendighet og pålitelighet: Alternativ strømforsyning skal være tilgjengelig for en gitt periode etter svikt i strømforsyningen. Den tiden som kreves skal være i samsvar med evakueringsscenarier beskrevet i beredskapsplanen.

Varmgangsdetektorer

a) Detektorer eller utstyr for forebygging av varmgang langs sporet skal installeres på strategiske posisjoner i jernbanenett med tunneler, slik at det er høy sannsynlighet for at varmgang oppdages før toget kjører inn i en tunnel, og for at et defekt tog kan stanses før tunnelen(e).

b) Infrastrukturforvaltningen skal utpeke varmgangsdetektorer og deres plassering langs sporet i infrastrukturregisteret. Jernbaneforetaket skal ta med informasjon om dette i strekningsboken.