540 2023 Endringsartikkel 3412

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024

Endringsinformasjon

EndringsID 3412
Forslagsdato 14.09.2022
Forslagsstiller Anders Back
Klassifisering Nytt krav
Bok 540 Kontaktledning, prosjektering og bygging
Kapittel 5
Avsnitt 3
Forslagstekst Innføre beskrivelse av sikring av tunellportal, kulvert o.l, samt systemtegninger.

Krav må ta hensyn til krefter ved høyhastighetsbaner. Vedlegget viser løsning for Gardermobanen.

Referansedokumenter

Sikring av kulverter GMB.pdf

Systemdefinisjon

Hjelpetekst: Definisjon av systemet regelendringen gjelder, hvilke funksjoner systemet har som berøres av endringen, hvordan disse funksjonene påvirker og påvirkes av systemets omgivelser, og hvilke betingelser som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd. Systemet er objektet reglene er assosiert med, det være seg et teknisk system, en konstruksjon, en profil, skilting, naturinngrep, utstyr, en prosess, en fremgangsmåte, en måte å organisere noe på, etc. Systemets funksjoner er de eksterne egenskapene systemet har som gir den ønskede virkning på omgivelsene, bestemt ut fra systemets formål og hensikt.

Vurdering av endringen

Hjelpetekst: For hver RAMSLØK-parameter gis en selvstendig vurdering, underbygget med argumentasjon, av hvordan endringen vil påvirke aspektene listet nedenfor for den aktuelle parameteren, sammen med eventuelle antakelser, forutsetninger eller kompenserende tiltak.

R - pålitelighet

Påliteligheten økes ved innføring av kravet da det blir ensartet utforming av skjermen samt at utformingen tar hensyn til togtrafikkens sug og trykk krefter.

A - tilgjengelighet

Tilgjengeligheten økes marginalt da utformingen skal hindre at tette plater løsner grunnet sug og trykk krefter. Dette fordi kravene til utforming fjerner tette plater og erstatter dette med flettverk.

M - vedlikeholdbarhet

Hjelpetekst: Vedlikeholdet som må utføres for at systemet skal kunne opprettholde og gjenopprette sin evne til å fungere som påkrevd.

S - sikkerhet

Hjelpetekst: Systemets evne til å kontrollere farer på overordnet jernbanesystemnivå.

Hjelpetekst: Muligheten for at farer kan oppstå dersom systemet svikter.

L - levetid og kapasitet

Hjelpetekst: Systemets forventede levetid.

Hjelpetekst: Relevante kapasitetsfaktorer (antall tog/skift, hastighet, hastighetsprofil, bremsekurver, kryssingstid, punktlighet, toglengde, plattformadkomst, aksellast, sportilgang, fleksibilitet, hensetting, strømforsyning, databehandling, kommunikasjon, kabelføringsveier, menneskelige faktorer, belastningsmotstand, robusthet, arbeid i og ved spor, etc.).

Ø - økonomi

Hjelpetekst: Systemets livsløpskostnader.

K - klima og miljø

Hjelpetekst: Betingelsene knyttet til klimatiske forhold.

Hjelpetekst: Miljøbelastninger.

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Nytt krav

TRV:XXXXX

Tunnelportal: Tunnelportaler skal utstyres med skjerm slik at personer hindres i å falle ned i sporet.

  1. Utførelse: Beskyttelsesskjermer ved tunnelportaler skal utformes med en høyde på 1,8 m, bestående av flettverk med maksimal maskestørrelse på 1200 mm².
  2. Utførelse: Skjermen skal utføres med en elektrisk ledende overkant eller ytterkant utjevnet til returkretsen som tråder eller wire som kastes over skjermen vil komme i kontakt med.

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

Prosjekter

Infrastruktureier

Teknologi

Konklusjon

Endringen gjennomføres/forkastes

Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!