532 2023 Endringsartikkel 3565
Endringsinformasjon
EndringsID | 3565 |
Forslagsdato | 24.02.2023 |
Forslagsstiller | Gunnar Eskildsen |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 532 Overbygning, vedlikehold |
Kapittel | Skinner |
Avsnitt | Vedlegg/Katalog_over_feil_og_brudd_i_skinner/213_Vertikale_sprekker |
Forslagstekst | Forslag til endring/diskusjon:
For 213 står det i dag: Skinner med brudd eller gjennomgående sprekk (synlig på overflate og i overgang steg/hode) Gruppe 0 - ta ut feilen umiddelbart og innfør trafikkrestriksjoner Synlig sprekk med lengde > 100 mm Gruppe 1 – ta ut feilen snarest Usynlig sprekk med lengde > 500 mm Gruppe 1 – ta ut feilen snarest Synlig sprekk med lengde 50 - 100 mm Gruppe 2a – ta ut feilen Usynlig sprekk med lengde 250 - 500 mm Gruppe 2a – ta ut feilen Usynlig sprekk med lengde 50 - 250 mm Gruppe 2b – hold skinnen under observasjon Jeg foreslår å droppe 2b, da vi ved oppdagelse av slik feil har vi pleid bruke under registreringsnivå. (dette også for andre feiltyper der det også ikke er så hensiktsmessig å benytte feiltype 2a) For synlig feil med lengde større en 50 ta ut feilen gr. 1, for 0-50 2a. -dette av erfaring at når sprekken har fått så stor synlig størrelse så er den i virkeligheten mye lengre. Usynlig sprekk større en 250, ta ut feilen gr. 1, i tillegg bør det legges til at dersom det er mindre en 100 mm mellom en tidligere indikasjon skal hele lengden regnes., usynlig sprekk 50-250 mm gr. 2a. |
Referansedokumenter |
Systemdefinisjon
Hjelpetekst: Definisjon av systemet regelendringen gjelder, hvilke funksjoner systemet har som berøres av endringen, hvordan disse funksjonene påvirker og påvirkes av systemets omgivelser, og hvilke betingelser som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd. Systemet er objektet reglene er assosiert med, det være seg et teknisk system, en konstruksjon, en profil, skilting, naturinngrep, utstyr, en prosess, en fremgangsmåte, en måte å organisere noe på, etc. Systemets funksjoner er de eksterne egenskapene systemet har som gir den ønskede virkning på omgivelsene, bestemt ut fra systemets formål og hensikt.
Vurdering av endringen
Hjelpetekst: For hver RAMSLØK-parameter gis en selvstendig vurdering, underbygget med argumentasjon, av hvordan endringen vil påvirke aspektene listet nedenfor for den aktuelle parameteren, sammen med eventuelle antakelser, forutsetninger eller kompenserende tiltak.
R - pålitelighet
Hjelpetekst: Systemets evne til å fungere som påkrevd, betingelsene som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd, og måtene systemet kan svikte på.
A - tilgjengelighet
Hjelpetekst: Hvor stor del av tiden systemet vil fungere som påkrevd.
M - vedlikeholdbarhet
Hjelpetekst: Vedlikeholdet som må utføres for at systemet skal kunne opprettholde og gjenopprette sin evne til å fungere som påkrevd.
S - sikkerhet
Hjelpetekst: Systemets evne til å kontrollere farer på overordnet jernbanesystemnivå.
Hjelpetekst: Muligheten for at farer kan oppstå dersom systemet svikter.
L - levetid og kapasitet
Hjelpetekst: Systemets forventede levetid.
Hjelpetekst: Relevante kapasitetsfaktorer (antall tog/skift, hastighet, hastighetsprofil, bremsekurver, kryssingstid, punktlighet, toglengde, plattformadkomst, aksellast, sportilgang, fleksibilitet, hensetting, strømforsyning, databehandling, kommunikasjon, kabelføringsveier, menneskelige faktorer, belastningsmotstand, robusthet, arbeid i og ved spor, etc.).
Ø - økonomi
Hjelpetekst: Systemets livsløpskostnader.
K - klima og miljø
Hjelpetekst: Betingelsene knyttet til klimatiske forhold.
Hjelpetekst: Miljøbelastninger.
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
Høringskommentarer
Innstilling fra fagansvarlig
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
Prosjekter
Infrastruktureier
Teknologi
Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!