532 2023 Endringsartikkel 3445

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Sideversjon per 11. okt. 2023 kl. 12:46 av Fia (diskusjon | bidrag) (Ny side: = Endringsinformasjon = {| class="wikitable" |- | EndringsID || 3445 |- | Forslagsdato || 23.10.2022 |- | Forslagsstiller || Adriana Vikesland |- | Klassifisering || Nytt krav |- | Bok |…)

Endringsinformasjon

EndringsID 3445
Forslagsdato 23.10.2022
Forslagsstiller Adriana Vikesland
Klassifisering Nytt krav
Bok 532 Overbygning, vedlikehold
Kapittel 15
Avsnitt 05045 og 05051
Forslagstekst Bane NOR har innført 2 nye toleranser i TRV: Tillatte ujevnheter i høyde - bølgelengdeområde D2 (25 - 70 m) og Tillatte pilhøydefeil - bølgelengdeområde D2 (25 - 70 m). Imidlertid er det ikke nevnt hvordan disse feilene utbedres ved overskridelse av toleransene.

Det er viktig å presisere at disse feilene i bølgelengdeområde D2 ikke kan verifiseres manuelt. I neste versjonen av banenormen (BN1-38-7, afsnit 14.3) skal Banedanmark innføre et ekstra krav som følger: ”Ved justering af afvigelser i højde- og/eller sideretningen med bølgelængder i intervallet λ = 25-70 m, skal der anvendes input* vedrørende løft og/eller sideflytning til stoppemaskinen.”

  • I praksis landmåling og en efterfølgende simplificeret projektering.

I følge Bo Nilsen (Banedanmark): "Årsagen til dette krav, der dog ikke er relateret til sikkerhed, er at vi flere gange har spildt penge på relativ sporjustering (ikke koordinat baseret sporjustering), hvor der stort set ikke er nogen effekt af sporjusteringen, da overføringsfunktionen for bølgelængder 50-70 meter alene giver anledning til at få procent af fejlen fjernes ved disse lange bølger. Hvis stoppemaskine foretager en indledende opmåling af sporet, og programmer a la WinALC anvendes kan der dog opnås en langt bedre effekt, men denne metode anvendes sjældent ved Banedanmark."

Forslaget mitt er at det blir presisert i TRV at ved overskridelse av toleranser i bølgelengdeområde D2, skal sporets absolutte beliggenheten kontrolleres.

Referansedokumenter

Systemdefinisjon

Hjelpetekst: Definisjon av systemet regelendringen gjelder, hvilke funksjoner systemet har som berøres av endringen, hvordan disse funksjonene påvirker og påvirkes av systemets omgivelser, og hvilke betingelser som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd. Systemet er objektet reglene er assosiert med, det være seg et teknisk system, en konstruksjon, en profil, skilting, naturinngrep, utstyr, en prosess, en fremgangsmåte, en måte å organisere noe på, etc. Systemets funksjoner er de eksterne egenskapene systemet har som gir den ønskede virkning på omgivelsene, bestemt ut fra systemets formål og hensikt.

Vurdering av endringen

Hjelpetekst: For hver RAMSLØK-parameter gis en selvstendig vurdering, underbygget med argumentasjon, av hvordan endringen vil påvirke aspektene listet nedenfor for den aktuelle parameteren, sammen med eventuelle antakelser, forutsetninger eller kompenserende tiltak.

R - pålitelighet

Hjelpetekst: Systemets evne til å fungere som påkrevd, betingelsene som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd, og måtene systemet kan svikte på.

A - tilgjengelighet

Hjelpetekst: Hvor stor del av tiden systemet vil fungere som påkrevd.

M - vedlikeholdbarhet

Hjelpetekst: Vedlikeholdet som må utføres for at systemet skal kunne opprettholde og gjenopprette sin evne til å fungere som påkrevd.

S - sikkerhet

Hjelpetekst: Systemets evne til å kontrollere farer på overordnet jernbanesystemnivå.

Hjelpetekst: Muligheten for at farer kan oppstå dersom systemet svikter.

L - levetid og kapasitet

Hjelpetekst: Systemets forventede levetid.

Hjelpetekst: Relevante kapasitetsfaktorer (antall tog/skift, hastighet, hastighetsprofil, bremsekurver, kryssingstid, punktlighet, toglengde, plattformadkomst, aksellast, sportilgang, fleksibilitet, hensetting, strømforsyning, databehandling, kommunikasjon, kabelføringsveier, menneskelige faktorer, belastningsmotstand, robusthet, arbeid i og ved spor, etc.).

Ø - økonomi

Hjelpetekst: Systemets livsløpskostnader.

K - klima og miljø

Hjelpetekst: Betingelsene knyttet til klimatiske forhold.

Hjelpetekst: Miljøbelastninger.

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

Prosjekter

Infrastruktureier

Teknologi

Konklusjon

Endringen gjennomføres/forkastes

Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!