532 2023 Endringsartikkel 3445
Endringsinformasjon
EndringsID | 3445 |
Forslagsdato | 23.10.2022 |
Forslagsstiller | Adriana Vikesland |
Klassifisering | Nytt krav |
Bok | 532 Overbygning, vedlikehold |
Kapittel | 15 |
Avsnitt | 05045 og 05051 |
Forslagstekst | Bane NOR har innført 2 nye toleranser i TRV: Tillatte ujevnheter i høyde - bølgelengdeområde D2 (25 - 70 m) og Tillatte pilhøydefeil - bølgelengdeområde D2 (25 - 70 m). Imidlertid er det ikke nevnt hvordan disse feilene utbedres ved overskridelse av toleransene.
Det er viktig å presisere at disse feilene i bølgelengdeområde D2 ikke kan verifiseres manuelt. I neste versjonen av banenormen (BN1-38-7, afsnit 14.3) skal Banedanmark innføre et ekstra krav som følger: ”Ved justering af afvigelser i højde- og/eller sideretningen med bølgelængder i intervallet λ = 25-70 m, skal der anvendes input* vedrørende løft og/eller sideflytning til stoppemaskinen.”
I følge Bo Nilsen (Banedanmark): "Årsagen til dette krav, der dog ikke er relateret til sikkerhed, er at vi flere gange har spildt penge på relativ sporjustering (ikke koordinat baseret sporjustering), hvor der stort set ikke er nogen effekt af sporjusteringen, da overføringsfunktionen for bølgelængder 50-70 meter alene giver anledning til at få procent af fejlen fjernes ved disse lange bølger. Hvis stoppemaskine foretager en indledende opmåling af sporet, og programmer a la WinALC anvendes kan der dog opnås en langt bedre effekt, men denne metode anvendes sjældent ved Banedanmark." Forslaget mitt er at det blir presisert i TRV at ved overskridelse av toleranser i bølgelengdeområde D2, skal sporets absolutte beliggenheten kontrolleres. |
Referansedokumenter |
Systemdefinisjon
Hjelpetekst: Definisjon av systemet regelendringen gjelder, hvilke funksjoner systemet har som berøres av endringen, hvordan disse funksjonene påvirker og påvirkes av systemets omgivelser, og hvilke betingelser som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd. Systemet er objektet reglene er assosiert med, det være seg et teknisk system, en konstruksjon, en profil, skilting, naturinngrep, utstyr, en prosess, en fremgangsmåte, en måte å organisere noe på, etc. Systemets funksjoner er de eksterne egenskapene systemet har som gir den ønskede virkning på omgivelsene, bestemt ut fra systemets formål og hensikt.
Vurdering av endringen
Hjelpetekst: For hver RAMSLØK-parameter gis en selvstendig vurdering, underbygget med argumentasjon, av hvordan endringen vil påvirke aspektene listet nedenfor for den aktuelle parameteren, sammen med eventuelle antakelser, forutsetninger eller kompenserende tiltak.
R - pålitelighet
Hjelpetekst: Systemets evne til å fungere som påkrevd, betingelsene som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd, og måtene systemet kan svikte på.
A - tilgjengelighet
Hjelpetekst: Hvor stor del av tiden systemet vil fungere som påkrevd.
M - vedlikeholdbarhet
Hjelpetekst: Vedlikeholdet som må utføres for at systemet skal kunne opprettholde og gjenopprette sin evne til å fungere som påkrevd.
S - sikkerhet
Hjelpetekst: Systemets evne til å kontrollere farer på overordnet jernbanesystemnivå.
Hjelpetekst: Muligheten for at farer kan oppstå dersom systemet svikter.
L - levetid og kapasitet
Hjelpetekst: Systemets forventede levetid.
Hjelpetekst: Relevante kapasitetsfaktorer (antall tog/skift, hastighet, hastighetsprofil, bremsekurver, kryssingstid, punktlighet, toglengde, plattformadkomst, aksellast, sportilgang, fleksibilitet, hensetting, strømforsyning, databehandling, kommunikasjon, kabelføringsveier, menneskelige faktorer, belastningsmotstand, robusthet, arbeid i og ved spor, etc.).
Ø - økonomi
Hjelpetekst: Systemets livsløpskostnader.
K - klima og miljø
Hjelpetekst: Betingelsene knyttet til klimatiske forhold.
Hjelpetekst: Miljøbelastninger.
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
Høringskommentarer
Innstilling fra fagansvarlig
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
Prosjekter
Infrastruktureier
Teknologi
Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!