540 2023 Endringsartikkel 3805
Endringsinformasjon
EndringsID | 3805 |
Forslagsdato | 04.10.2023 |
Forslagsstiller | Bjørn Ivar Olsen |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 540 Kontaktledning, prosjektering og bygging |
Kapittel | Elektrisk utforming og Seksjonering |
Avsnitt | TRV:00398, TRV:00410 og TRV:00933 |
Forslagstekst | Samordne avstandskrav mellom signal og seksjonsfelt til å være 260 m iht. tverrfaglig dokument nr. 2000008212 rev. 000.
I denne revisjonen bør også krav-ID TRV:00410 settes til status utgått og erstattes med TRV:00398 da krav-ID TRV:00398 og TRV:00410 er identiske. |
Referansedokumenter | Dokument nr. 2000008212 |
Systemdefinisjon
Hjelpetekst: Definisjon av systemet regelendringen gjelder, hvilke funksjoner systemet har som berøres av endringen, hvordan disse funksjonene påvirker og påvirkes av systemets omgivelser, og hvilke betingelser som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd. Systemet er objektet reglene er assosiert med, det være seg et teknisk system, en konstruksjon, en profil, skilting, naturinngrep, utstyr, en prosess, en fremgangsmåte, en måte å organisere noe på, etc. Systemets funksjoner er de eksterne egenskapene systemet har som gir den ønskede virkning på omgivelsene, bestemt ut fra systemets formål og hensikt.
Vurdering av endringen
Denne endringen gjennomføres for å koordinere avstandskrav fra kontaktledningens seksjonsfelt til signal for å sikre at tog som stopper ved signal er koordinert uavhengig av hvilke komponenter og situasjoner som skal dekkes.
R - pålitelighet
Denne endringen er ment å øke påliteligheten da handlingsmønstret ved stopp for signal vil være lik uavhengig av årsak til elektrisk oppdeling av kontaktledningsanlegget.
A - tilgjengelighet
Denne endringen endrer ikke tilgjengeligheten da hensikten er å gjøre avstand mellom signal og kontaktledningens seksjonsfelt lik uavhengig av årsak til elektrisk oppdeling av kontaktledningsanlegget.
M - vedlikeholdbarhet
Denne endringen endrer ikke vedlikeholdbarheten da hensikten er å gjøre avstand mellom signal og kontaktledningens seksjonsfelt lik uavhengig av årsak til elektrisk oppdeling av kontaktledningsanlegget.
S - sikkerhet
Denne endringen påvirker ikke systemets evne til å kontrollere farer på overordnet jernbanesystemnivå da hensikten er å gjøre avstand mellom signal og kontaktledningens seksjonsfelt lik uavhengig av årsak til elektrisk oppdeling av kontaktledningsanlegget.
Denne endringen er ment å hindre at farer kan oppstå dersom systemet svikter da hensikten er å gjøre avstand mellom signal og kontaktledningens seksjonsfelt lik uavhengig av årsak til elektrisk oppdeling av kontaktledningsanlegget.
L - levetid og kapasitet
Denne endringen endrer ikke den forventede levetiden da hensikten er å gjøre avstand mellom signal og kontaktledningens seksjonsfelt lik uavhengig av årsak til elektrisk oppdeling av kontaktledningsanlegget.
Denne endringen endrer ikke kapasiteten da hensikten er å gjøre avstand mellom signal og kontaktledningens seksjonsfelt lik uavhengig av årsak til elektrisk oppdeling av kontaktledningsanlegget.
Ø - økonomi
Systemets livsløpskostnader vil være uendret da hensikten er å gjøre avstand mellom signal og kontaktledningens seksjonsfelt lik uavhengig av årsak til elektrisk oppdeling av kontaktledningsanlegget.
K - klima og miljø
Denne endringen endrer ikke betingelsene knyttet til klimatiske forhold da hensikten er å gjøre avstand mellom signal og kontaktledningens seksjonsfelt lik uavhengig av årsak til elektrisk oppdeling av kontaktledningsanlegget.
Denne endringen endrer ikke miljøbelastninger da hensikten er å gjøre avstand mellom signal og kontaktledningens seksjonsfelt lik uavhengig av årsak til elektrisk oppdeling av kontaktledningsanlegget.
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
Dokument nr. 2000008212 (rev. 000)
Høringskommentarer
Innstilling fra fagansvarlig
Endringen anbefales gjennomfør etter tverrfaglig gjennomgang av Signal, Trafikk (TTG) og Elkraftsystem.
--Bjørn Ivar Olsen (diskusjon) 4. okt. 2023 kl. 10:15 (UTC)
Gjeldende krav
TRV:00398
Plassering av sugetransformatorer: Sugetransformatorer skal plasseres slik at primærviklingen ikke vil bli kortsluttet i normal drift.
- Utførelse: Sugetransformatorer skal plasseres minst 300 meter fra steder hvor elektrisk traksjonsmateriell kan få stoppsignal.
- Utførelse: Sugetransformatorer skal ikke plasseres ved dødseksjoner eller andre steder der de kan bli forbikoblet.
TRV:00410
Plassering av sugetransformatorer: Sugetransformatorer skal plasseres slik at primærviklingen ikke vil bli kortsluttet i normal drift.
- Utførelse: Sugetransformatorer skal plasseres minst 300 meter fra steder hvor elektrisk traksjonsmateriell kan få stoppsignal.
- Utførelse: Sugetransformatorer skal ikke plasseres ved dødseksjoner eller andre steder der de kan bli forbikoblet.
TRV:00933
Seksjonsfelt plassert ved stoppskilt rygg mot rygg: Seksjonsfelt plassert ved stoppskilt som står rygg mot rygg skal plasseres før eller etter stoppskiltene, se Figur 9.
- Betingelse: Avstanden mellom stoppskiltene og seksjonsfeltet skal koordineres med fagmiljøet Signal, slik at avstanden er tilpasset seksjonsfeltets plassering som vist i Figur 9.
- Utførelse: Avstand «a» fra stoppskilt til ytterste mast for seksjonsutligger (Mn eller Mn+m) skal være ≥ 220 m.
- Utførelse: Avstanden «b» mellom mast for seksjonsutligger (Mn) og mast for seksjonsutligger (Mn+m) skal være i henhold til kontaktledningsanleggets utforming og vil være mellom 47 og 188 m.
Revidert krav
TRV:00398
Plassering av sugetransformatorer: Sugetransformatorer skal plasseres slik at primærviklingen ikke vil bli kortsluttet i normal drift.
- Utførelse: Sugetransformatorer skal plasseres minst 260 meter fra steder hvor elektrisk traksjonsmateriell kan få stoppsignal.
- Utførelse: Sugetransformatorer skal ikke plasseres ved nøytralseksjoner eller andre steder der de kan bli forbikoblet.
NB! Krav-ID TRV:00410 erstattes av krav-ID TRV:00398
TRV:00933
Seksjonsfelt plassert ved stoppskilt rygg mot rygg: Seksjonsfelt plassert ved stoppskilt som står rygg mot rygg skal plasseres før eller etter stoppskiltene, se Figur 9.
- Betingelse: Avstanden mellom stoppskiltene og seksjonsfeltet skal koordineres med fagmiljøet Signal, slik at avstanden er tilpasset seksjonsfeltets plassering som vist i Figur 9.
- Utførelse: Avstand «a» fra stoppskilt til ytterste mast for seksjonsutligger (Mn eller Mn+m) skal være ≥ 260 m.
- Utførelse: Avstanden «b» mellom mast for seksjonsutligger (Mn) og mast for seksjonsutligger (Mn+m) skal være i henhold til kontaktledningsanleggets utforming og vil være mellom 47 og 188 m.
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
Prosjekter
Infrastruktureier
Teknologi
Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!