Signal/Kontroll ERTMS/Generelle krav

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
< Signal‎ | Kontroll ERTMS
Sideversjon per 11. apr. 2024 kl. 10:52 av Jetsaf (diskusjon | bidrag) (Utkast til kontrollhåndbok. Ikke klart til publisering)

Hensikt og omfang

__NUMBEREDHEADINGS__

Kapittelet beskriver generelle bestemmelser ved kontroll av ERTMS-anlegg.

Kapittelet omfatter generelle bestemmelser for:

  • Kontroll av nye ERTMS-anlegg og ved funksjonsendring i eksisterende ERTMS-anlegg
  • Kontroll etter vedlikeholdsarbeid og midlertidige endringer i ERTMS-anlegg.
Detaljerte krav med skjemaer vil komme på plass i løpet av første halvår 2024.

HENSIKT OG OMFANG

Dokumentstruktur

Dokumentet gir en overordnet beskrivelse av retningslinjer for kontroll i ERTMS signalanlegg.

Retningslinjer for kontroll er delt inn som følger:

  1. Kontrollhåndbok Generelle bestemmelser – Felles Dette kapittelet
  2. Kontrollhåndbok – Kontroll etter vedlikeholdsarbeid i sentral del av signalanlegg
  3. Kontrollhåndbok – Kontroll etter vedlikeholdsarbeid i desentral del av signalanlegg
  4. Kontrollhåndbok – Kontroll ved endring i signalanlegg

Omfang

Dette dokumentet beskriver sammenhengen mellom de forskjellige dokumentene som omhandler kontrollaktiviteter, samt roller og kompetansekrav. ERTMS – Kontrollhåndboka Kontrollregelverk har følgende dokumentstruktur:


Definisjon

ERTMS Kontrollhåndboka definerer signalanlegg som følgende:

System for sikring av togbevegelser, bestående av:

  • Signalanlegg (IL), inkl. objektkontrollere og tilhørende objekter som:
    • Sporveksel-/sporsperredrivmaskin
    • Akseltellersystem
    • Skiftesignal
    • S.lås
  • Radioblokksenter (RBC)
  • Eurobalise
  • Veisikringsanlegg
  • Kontroll av rasvarslingsgjerde
  • Styring og kontroll av frostport
  • Styring og kontroll av hevebru

Trafikkstyringssystemets grensesnitt for betjening av anlegg for sikring av togbevegelser. Trafikkstyringssystemet har ytterligere grensesnitt mot andre delsystemer som inngår i trafikkstyringen, som f.eks. mot fjernstyring av el-kraft (FJEL), passasjerinformasjon (KARI), jernbanens mobiltelefonsystem (GSM-R), etc.


  Følgende delsystemer inngår ikke i definisjonen av signalanlegg, men kan ha grensesnitt mot signalanlegget:

  • Trafikkstyringssystemets funksjoner for automatisk signalstilling og avvikshåndtering, samt utveksling av data med tilgrensende systemer.
  • Signalanleggets grensesnitt mot transmisjonsnettet (Rugged-com)
  • Transmisjonsnettverk mellom sentral og desentral del av signalanlegget
  • Adgangskontrollsystem til signaltekniske installasjoner (SiPass).
  • Systemer for produksjon og distribusjon av krypteringsnøkler for ERTMS (KMS).
  • Diagnosesystem for signalanlegg og ERTMS ombordutstyr.
  • System for juridisk logg (ERTMS og trafikkstyringssystem).
  • Strømforsyning til signalteknisk hus.
  • Public Key Infrastrukture (PKI)
  • Støttesystem for monitorering og kontroll av bygningsinstallasjoner (AMAC)
  • System for security i signalanlegg (Core Shield)

TRAFIKKSIKKERHET VED INNGREP I SIGNALANLEGG

TRV:08336

Ved arbeid i signalanlegg skal det, før arbeidene begynner, være utpekt en person som er ansvarlig for den del av trafikksikkerheten som vedrører signalanlegget. Rollen betegnes som trafikksikkerhetsansvarlig signal (TA-S).

TRV:08337

TA-S skal:

  • ikke utføre oppgaver som kan bidra til at vedkommende ikke kan ivareta rollens oppgaver.
  • sikre at arbeid i signalanlegg avsluttes i god tid før tog ventes, samt at nødvendige tiltak er iverksatt slik at tog kan fremføres uten fare for skade på mennesker og/eller materiell.
  • Ivareta kommunikasjon med togleder, togekspeditør, sluttkontrollør/funksjonskontrollør signal eller lokal/hovedsikkerhetsvakt før trafikk igjen kan påsettes etter arbeid i signalanlegg.

TRV:08338

Trafikksikkerhetsansvarlig signal (TA-S) kan samtidig være lokal/hovedsikkerhetsvakt, forutsatt at dette ikke virker forstyrrende på oppgaven som TA-S.

TRV:xxxxx (nytt krav for L2) Følgende roller tillates å ivareta oppgaven som Trafikksikkerhetsansvarlig signal (TA-S): a) Mottakskontrollør – Sentral del av signalanlegget b) Mottakskontrollør – Desentral del av signalanlegget c) Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget d) Sporvekselkontrollør – relatert til arbeid på mekaniske anleggsdeler.

TRV:08340

Den som skal ivareta rollen som trafikksikkerhetsansvarlig signal (TA-S) skal ha godkjenning som hovedsikkerhetsvakt (HSV).  

ROLLER

Generelt

For å ivareta kontrollaktiviteter relatert til ERTMS signalanlegg er det definert syv roller. Fire av rollene er relatert til drift og vedlikehold av signalanlegget, mens tre av rollene er relatert til endring av signalanlegget. For kontrollaktiviteter relatert til drifts- og vedlikeholdsoppgaver er følgende roller definert:

  • Driftskontrollør – Sentral del av signalanlegget
  • Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget
  • Driftskontrollør – Tele (Skal tas ut?)
  • Sporvekselkontrollør

For kontrollaktiviteter relatert til endring er følgende roller definert:

  • Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget
  • Mottakskontrollør – TMS
  • Mottakskontrollør – Sentral del av signalanlegget
  • Mottakskontrollør – Desentral del av signalanlegget

Beskrivelse av roller ifm. drift og

Driftskontrollør – Sentral del av signalanlegget

Rollen utfører drifts- og vedlikeholdsaktiviteter i sentral del ERTMS signalanlegget på vegne av Bane NOR, og ivaretar også kontrollaktiviteter relatert til rollen ifm. drift og vedlikehold.

Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget

Rollen utfører drifts- og vedlikeholdsaktiviteter i desentral del av ERTMS signalanlegget på vegne av Bane NOR, og ivaretar også kontrollaktiviteter relatert til rollen ifm. drift og vedlikehold.

Driftskontrollør – Tele

Rollen kan utføre drifts- og vedlikeholdsaktiviteter relatert til kommunikasjonsgrensesnittet (t.o.m. Rugged-com) mot Bane NORs kommunikasjonsnett i desentral del av signalanlegget på vegne av Bane NOR, og ivaretar også kontrollaktiviteter relatert til rollen ifm. drift og vedlikehold.

Skal denne ut av dette regelverket og over til Tele-regelverket?

Sporvekselkontrollør

Rollen utfører drifts- og vedlikeholdsaktiviteter på sporvekseldrivmaskiner i desentral del av ERTMS signalanlegget på vegne av Bane NOR, og ivaretar også kontrollaktiviteter relatert til rollen ifm. drift og vedlikehold.

Samme som for konvensjonelle anlegg?

Beskrivelse av roller ifm. endring

Mottakskontrollør – TMS

Rollen verifiserer systemleverandørens kontrollaktiviteter og resultatet av disse i forbindelse med endringer i trafikkstyringssystemet TMS.

Rollen melder resultater fra sin verifisering av systemleverandørs kontrollaktiviteter til Mottakskontrollør – Sentral del av signalanlegget, før idriftsettelse av endringer, forutsatt at endringen i TMS også omfatter endringer i signalanlegget. Sertifisering?

Mottakskontrollør – Sentral del av signalanlegget

Rollen verifiserer systemleverandørens kontrollaktiviteter og resultatet av disse i forbindelse med endringer i sentral del av signalanlegget, samt ivaretar idriftsettelse av endringer i signalanlegget.

Kontrollaktiviteter i «sentral del av signalanlegget» relateres til programvaren som utgjør generisk- og/ eller spesifikk applikasjon, samt eventuelt tilhørende del-/støttesystemer.

Sertifisering?

Mottakskontrollør – Desentral del av signalanlegget

Rollen følger opp systemleverandørens kontrollaktiviteter og resultatet av disse i forbindelse med endringer i desentral del av signalanlegget, hvor også spornære objekter inngår.

Kontrollaktiviteter i desentral del av signalanlegget relateres til objektkontrollere og spornære objekter, samt disses relasjon 1:1 mot sentral del av signalanlegget.

Rollen melder resultater fra sin oppfølging av systemleverandør til Mottakskontrollør – Sentral del av signalanlegget, før idriftsettelse av endringer. Sertifisering?

KONTROLLAKTIVITETER

Ved drifts- og vedlikeholdsoppgaver i sentral del av signalanlegget

Kontrollaktiviteter ifm. drifts- og vedlikeholdsoppgaver innebærer at man gjennom forskjellige kontroller skal beviser at signalanlegget fortsatt er i henhold til anleggsdokumentasjonen og at relevante kontrollaktiviteter er gjennomført. Den som innehar kontrollansvar, er ansvarlig for gjennomføring av kontrollaktiviteter.

For detaljert beskrivelse av kontrollaktiviteter, se ref. [1].

Ved drifts- og vedlikeholdsoppgaver i desentral del av signalanlegget

Kontrollaktiviteter ifm. drifts- og vedlikeholdsoppgaver innebærer at man gjennom forskjellige kontroller skal beviser at signalanlegget fortsatt er i henhold til anleggsdokumentasjonen ogr at relevante kontrollaktiviteter er gjennomført. Den som innehar kontrollansvar, er ansvarlig for gjennomføring av kontrollaktiviteter.

For detaljert beskrivelse av kontrollaktiviteter, se ref. [2].

Ved endringer i signalanlegget

Kontrollaktiviteter etter endringer innebærer at man gjennom forskjellige kontroller skal beviser at signalanlegget er i henhold til anleggsdokumentasjonen og at relevante kontrollaktiviteter er gjennomført.t Veiledende dokumentasjon for å understøtte dette arbeidet kan være teknisk regelverk trafikkforskrifter, kravspesifikasjon og ev. Bane NORs bestilling.

Endring i signalanleggets prosjektering (spesifikk applikasjon) omfatter normalt både sentral og desentral del av signalanlegget.

Endringer i signalanlegget kan også medføre endringer i trafikkstyringssystemet (TMS) eller andre tilgrensende systemer.

Endringer i TMS som omfatter funksjoner relatert trafikkstyring og/eller utveksling av informasjon med tilgrensende delsystemer, men som ikke påvirker signalanlegget, håndteres separat og ikke iht. krav i dette dokumentet. Kommentar: Hvilket delsystem tilhører TMS hvis det ikke er del av signal? Mulig endringer der ikke beskrives i denne kontrollhåndboka. Det må i så fall utarbeides senere. Hvis TMS ikke defineres som sikkerhetskritisk er kontrollregime kanskje ikke like kritisk, men det er uansett driftskritisk og sikkerhetsrelatert.

For detaljert beskrivelse av kontrollaktiviteten se ref. [3].

KONTROLLANSVAR

Kontrollansvar ifm. drift og vedlikehold omfatter både sentral og desentral del av signalanlegget. Følgende roller kan ha kontrollansvar ifm. drift og vedlikehold av signalanlegget:

  • Driftskontrollør – Sentral del av signalanlegget
  • Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget
  • Driftskontrollør– Tele
  • Sporvekselkontrollør

Kontrollansvar ifm. endring omfatter både sentral og desentral del av signalanlegget, inklusive trafikkstyringssystemets (TMS) grensesnitt for styring av signalanlegget. Følgende roller kan har kontrollansvar ifm. endringer i signalanlegget:

  • Mottakskontrollør – TMS
  • Mottakskontrollør – Sentral del av signalanlegget
  • Mottakskontrollør – Desentral del av signalanlegget
  • Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget

KOMPETANSE

Personell som utfører kontrollaktiviteter ifm. arbeid på signalanlegg, skal ha nødvendig kompetanse til å kunne utføre sine arbeidsoppgaver på en slik måte at signalanleggets RAMS-ytelse ivaretas.

Kontroll etter drifts- og vedlikeholdsaktiviteter i sentral del av signalanlegg

TRV:00xxx (Hvordan defineres operasjonell/trafikal forståelse?)

Driftskontrollør – Sentral del av signalanlegget skal ha relevant IT fagkompetanse for drift og komponentbytte i datasenter, kompetanse iht. tabell for kompetanseoversikt (avsnitt 5.4), samt operasjonell/trafikal forståelse mht. konsekvenser av drifts- og vedlikeholdsoppgaver. (Vurdere å peke på tabellen nedenfor, i stedet for å lage eget krav til tabellen.)

Kontroll etter vedlikeholdsaktiviteter i desentral del av signalanlegg

TRV:00xxx

Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget som utfører kontrollaktiviteter ifm. drifts- og vedlikeholdsoppgaver i desentral del av signalanlegget skal ha kompetanse iht. tabell for kompetanseoversikt (avsnitt 5.4),

TRV:00xxx

Driftskontrollør – Tele som utfører kontrollaktiviteter ifm. installasjon/reparasjon av komponenter i kommunikasjonsgrensesnittet mot Bane NORs transmisjonsnett (Rugged-com) skal ha kompetanse iht. tabell for kompetanseoversikt (avsnitt 5.4).

TRV:00xxx

Sporvekselkontrollør som utfører kontrollaktiviteter ifm. installasjon/reparasjon av mekaniske komponenter, skal ha kompetanse iht. tabell for kompetanseoversikt (avsnitt 5.4).


Kontroll etter endring i signalanlegg

TRV:00xxx (Finnes det en sertifisering?)

Mottakskontrollør – Sentral del av signalanlegget som utfører kontrollaktiviteter ifm. endringer i signalanlegget skal ha godkjent kompetanse i signalanleggets forriglingslogikk, funksjoner og prosjektering, samt forståelse for sentrale anleggsdeler.

TRV:00xxx

Mottakskontrollør – Desentral del av signalanlegget som utfører kontrollaktiviteter ifm. endringer i desentral del av signalanlegget skal ha fagbrev som signalmontør og godkjent kompetanse som byggeleder, samt godkjent kompetanse i desentrale anleggsdeler, inklusive spornære objekter.

TRV:00xxx

Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget som utfører kontrollaktiviteter ifm. endringsarbeidet i desentral del av signalanlegget skal ha kompetanse iht. tabell for kompetanseoversikt (avsnitt 5.4).

 Kompetanseoversikt

Se på ny tabell fra siste møtet og formuler som krav i tidligere avsnitt.

Rolle\Krav FSE/ Første-hjelp1) Helsekrav2) System / delsystem 3) Fagbrev4) Relevant fagkompetanse 5) Sikkerhets-kritisk kontroll-aktivitet 6)
Driftskontrollør - Sentral del av signalanlegget X X X X X
Driftskontrollør -Desentral del av signalanlegget X X X X X
Mottakskontrollør sentral del av signalanlegget X X X X
Mottakskontrollør desentral del av signalanlegget X X X X X
Sporveksel-kontrollør X X X X X
Driftskontrollør Tele X ? X ? X
Mottakskontrollør TMS X X

1) Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), ref.: Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg - Lovdata.

2) Det er satt helsekrav til visse roller, ref.: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-06-12-721?q=helsekrav.

3) For systemer eller delsystemer det skal utføres kontrollaktiviteter i er det satt krav til kompetanse.

4) For to av rollene er det satt krav til fagbrev «Signalmontør», da arbeidsoppgavene inngår i et offentlig fag.

5) For roller hvor fagbrev ikke er påkrevd, skal det stilles krav til relevant fagkompetanse iht. rollens oppgave.

6) Rollen utfører kontrollaktiviteter som innehar kritikalitet mht. sikker togframføring. Krever gjennomført kurs i kontrollaktiviteter.

Opplæring og godkjenning som Hovedsikkerhetsvakt (HSV) er ikke nødvendig for noen av rollene definert i dette dokument (Det er nødvendig for TA-S, men kan være nyttig å ha for å utføre arbeidet effektivt.

Mottakskontrollør i Sentral- og Desentral del av signalanlegget er ansvarlig for kvalitetssikring av leveranser ved endringer i signalanlegget på vegne av Bane NOR. Mottakskontrollør i Sentral- og Desentral del av signalanlegget skal være ansatt i Bane NOR.

Leverandør som utfører oppgaver av sikkerhetsmessig betydning for Bane NOR, skal ha nødvendig kompetanse i forhold til oppgavene som utføres, ref.: Forskrift om sikkerhet på jernbanenettet (sikkerhetsforskriften) - Lovdata.

Søknad om kontrollfunksjon

Etter at man har gjennomført opplæring og fått godkjent kompetansen, kan det søkes om godkjenning for kontrollfunksjoner. Sertifisering utstedes på søknad fra den enkelte ved bestått kurs i kontrollaktivitet forutsatt at øvrige krav til å inneha kontrollfunksjonen er oppfylt.

Re-sertifisering av kontrollfunksjon

Obligatorisk resertifisering skal omfatte kontrollfunksjoner, men ikke fagrelaterte emner.

Terminologi

ERTMS – European Rail Traffic Management System

TMS – Traffic Management System

IL – Interlocking

RBC – Radio Block Centre


7.3 Referanseliste

[1] Kontrollhåndbok – Kontroll etter vedlikehold i sentral del av signalanlegg, ref. xx

[2] Kontrollhåndbok – Kontroll etter vedlikehold i desentral del av signalanlegg, ref. yy.

[3] Kontrollhåndbok – Kontroll ved endring i signalanlegg, ref. zz.

[4] Teknisk Regelverk, Regler for vedlikehold, Registreringsskjema for midlertidige endringer.

[5] Operativt regelverk signalanlegg: Instruks resetting av akseltellere.

[6] Operativt regelverk formular 6.3: Melding til togleder eller togekspeditør om reparasjonsarbeider ved signalanlegg eller kommunikasjonssystemer.

[7] Instruks for sakkyndig leder signal ARB-804388

[8] Tiltak ved mistanke om eller avdekket sikkerhetsfeil i signalanlegg STY-601563.