Teknisk regelverk:Årsrapport 2023
Regelverksarbeid
I løpet av det siste året er det jobbet med å forbedre klarheten, organiseringen og sporbarheten til kravene og veiledningene i det tekniske regelverket. Internasjonalt samarbeid, forskning og erfaringer fra drift og prosjekter utgjør en viktig del av grunnlaget for endringer som gjøres i regelverket. Den årlige gjennomgangen av alle innkomne dispensasjonssøknader er også av stor betydning. Statistikk gir oss nødvendig innsikt for å vurdere om kravene er uklart formulert eller unødvendige.
Vi ser frem til ytterligere forbedringer i det tekniske regelverket i 2024. Målet vårt er å bidra til “mer jernbane for pengene” samtidig som vi opprettholder sikkerhet, robusthet og miljøvennlighet."
Organisering av arbeidet
Arbeidet med teknisk regelverk er organisert som et internt arbeid i Bane NOR. Digitalisering og teknologi, Teknisk, Jernbaneteknikk, Teknisk regelverk og Elkraftsystem er ansvarlig utgiver av Teknisk regelverk.
Det er oppnevnt fagansvarlige som har ansvar for det faglige arbeidet med sin respektive fagdel av regelverket. Arbeidet koordineres av regelverkskoordinator for Teknisk regelverk. Drift og vedlikehold av den tekniske plattformen til Teknisk regelverk administreres av systemansvarlig for Teknisk regelverk.
Teknisk regelverk organisasjon 2023
Godkjenner: Christopher Schive
Regelverkskoordinator: Helén Helland
Systemansvarlig: Ingen resurs i 2023
Møter
I 2023 ble det avholdt x oppfølgingsmøter møter med de fagansvarlige og x møter med godkjenningsrådet.
Viktige aktiviteter
Felles elektro
Skilt
Bane NOR jobber kontinuerlig med å forbedre sikkerheten for de som skal passere våre planoverganger. I 2023 ble
Overbygning
De viktigste endringene i Overbygning/Prosjektering utført i 2023:
De viktigste endringene i Overbygning/Vedlikehold utført i 2023:
Underbygning
Tunneler
Bruer og konstruksjoner
Kontaktledning
Lavspenning og 22 kV
Banestrømforsyning
Signal
Ekom
Rolling stock
Endringer i Teknisk regelverk
Behandling av endringer
Endringer i Teknisk regelverk behandles i henhold til gjeldende instruks i Bane NORs styringssystem.
Endringer godkjennes av et godkjenningsråd som består av dedikerte personer fra Drift og teknologi og Utbygging.
Godkjenningsrådet i 2023 har bestått av:
- Teknisk regelverk: Christopher Schive (Stedfortredende redaktør: Terje Sivertsen)
- Trafikk: Erik Borgersen
- Prosjekter: Brede Nermoen, Johan Seljås og Hege Magnussen
- Infrastruktureier: Tony Dæmring
Forslag til endringer
Gjennom forslagsapplikasjonen er det mottatt 380 forslag til endring av Teknisk regelverk hvorav 265 er ferdig behandlet. Av disse ble 51 forkastet. "Forkastede forslag" inneholder også forslag som er sendt tilbake til forslagsstiller med anmodning om mer informasjon/dokumentasjon. Tabellen viser de regelverksbøkene som har fått høyest antall innkomne endringsforslag (ikke endret ennå):
Bok | Innkomne forslag |
---|---|
501 Felles bestemmelser | 16 |
510 Felles elektro | 38 |
515 Skilt | 15 |
520 Underbygning, prosjektering og bygging | 37 |
521 Tunneler, prosjektering og bygging | 8 |
522 Underbygning, vedlikehold | 8 |
523 Tunneler, vedlikehold | 1 |
525 Bruer, prosjektering og bygging | 19 |
530 Overbygning, prosjektering | 48 |
531 Overbygning, bygging | 15 |
532 Overbygning, vedlikehold | 33 |
540 Kontaktledning, prosjektering og bygging | 22 |
542 Kontaktledning, vedlikehold | 0 |
543 Lavspenning og 22 kV, prosjektering | 4 |
544 Lavspenning og 22 kV, bygging | 2 |
545 Lavspenning og 22 kV, vedlikehold | 0 |
546 Banestrømforsyning, prosjektering og bygging | 15 |
547 Banestrømforsyning, bygging | 0 |
548 Banestrømforsyning, vedlikehold | 1 |
550 Signal, prosjektering | 39 |
551 Signal, bygging | 6 |
552 Signal, vedlikehold | 7 |
553 Signal, kontroll | 19 |
560 Tele, prosjektering og bygging | 12 |
562 Tele, vedlikehold | 14 |
590 Rolling stock | 1 |
Dispensasjoner fra krav i teknisk regelverk
Behandling av dispensasjonssøknader
Dispensasjonssøknader behandles i henhold til intern Instruks for søknad og behandling av dispensasjon fra Teknisk regelverk Dispensasjonssøknader behandles gjennom Teknisk regelverk, dispensasjonssøknader
Dispensasjonssøknader
I 2023 er det behandlet 367 dispensasjonssøknader. 27 av dispensasjonene ble avslått. Tabellen under gir oversikt over hvilke kravbøker som har flest dispensasjonssøknader:
Bok | Mottatte søknader (tall er ikke oppdatert) |
---|---|
Signal/Prosjektering og bygging | 106 |
Overbygning/Prosjektering og bygging | 79 |
Kontaktledning/Prosjektering og bygging | 92 |
Felles elektro | 15 |
Underbygning/Prosjektering og bygging | 16 |
Bruer/Prosjektering og bygging | 16 |
Øvrige bøker | 55 |
Krav det ofte søkes om dispensasjon fra
Noen krav i Teknisk regelverk blir det søkt om dispensasjon fra gjentatte ganger. Tabellen under viser hvilke regelverkskrav det oftest er søkt dispensasjon fra i 2023. Vi benytter disse tallene i vår vurdering av om kravet er godt nok formulert eller om kravet fortsatt er relevant.
Bok | Kapittel | Krav-ID | Beskrivelse | Antall |
---|---|---|---|---|
Overbygning/Vedlikehold | Generelle krav - tungeparti | TRV:04422 | Tunge og stokkskinne | 5 |
Kontaktledning/Prosjektering | Mekanisk utforming av kontaktledningsanlegg | TRV:00587 | Bevegelig avspenning | 5 |
Signal/Prosjektering | Sporveksel- og sporsperreutrustning | TRV:05532 | Bestykning av sporveksel | 5 |
Signal/Prosjektering | Sporveksel- og sporsperreutrustning | TRV:05546 | Sporvekselutrustning - tekniske krav | 6 |
Signal/Prosjektering | ATC | TRV:06163 | Føringer for utbygging av FATC | 6 |
Signal/Prosjektering | Sporavsnitt ved hovedsignal og dvergsignal | TRV:05181 | Sporavsnitt i sporveksler | 7 |
Signal/Prosjektering | Togdeteksjon | TRV:05179 | Sporavsnitt i sporveksler | 10 |
Signal/Prosjektering | Forriglingsutrustning | TRV:02519 | Sikkerhetsavstand | 12 |
Tiltak for å redusere antallet søknader:
Forbedringsorienterte kvalitetskontroller
For å kontrollere etterlevelse av teknisk regelverk, og få tilbakemeldinger om hvordan krav oppfattes utføres det forbedringsorienterte kvalitetskontroller.
Prosjekt/Bane | Tema / del av regelverk | Rapport |
---|---|---|