520 2024 Endringsartikkel 4147
Endringsinformasjon
EndringsID | 4147 |
Forslagsdato | 09.08.2024 |
Forslagsstiller | Geir Svanø |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 520 Underbygning, prosjektering og bygging |
Kapittel | 4 |
Avsnitt | 4.1/ TRV:00003; TRV:00004; t.o.m TRV:00008 |
Forslagstekst | Denne regelendringa lesast i samanheng med 525_2024_Endringsartikkel 4120
Bakgrunn: Lastmodell LM71 er utgangspunktet for toglast på bruer og konstruksjonar for jordlast mot støttekonstruksjonar, men gjeld også som utgangspunkt for last på fyllingar. Lastmodell SW/2 skal også gjelde for alle bruer og må derfor også gjelde for generelle jarnbanefyllingar på strekningane mellom bruer. Kravet om last frå SW/2 er ikkje tydeleg nok kommunisert i bok 520 slik at lasta som regel ikkje blir tatt med i stabilitetsberekningar. Vidare er lastene for Ofotbanen oppgradert til 400 kN aksellast og meterlast 160 kN/m for nye konstruksjonar i samsvar med Endringsartikkel #4120. Fyllingar inn til desse må dermed også bere 400 kN aksellast og meterlast 160 kN/m . TRV:00003 - TRV:00008 må derfor endrast. 400 kN aksellast er eit langsiktig mål for Ofotbanen slik at eksisterande fyllingar skal bere 325 kN aksellast og skal ikkje oppgraderast til 400 kN aksellast i overskueleg framtid |
Referansedokumenter |
Systemdefinisjon
Hjelpetekst: Definisjon av systemet regelendringen gjelder, hvilke funksjoner systemet har som berøres av endringen, hvordan disse funksjonene påvirker og påvirkes av systemets omgivelser, og hvilke betingelser som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd. Systemet er objektet reglene er assosiert med, det være seg et teknisk system, en konstruksjon, en profil, skilting, naturinngrep, utstyr, en prosess, en fremgangsmåte, en måte å organisere noe på, etc. Systemets funksjoner er de eksterne egenskapene systemet har som gir den ønskede virkning på omgivelsene, bestemt ut fra systemets formål og hensikt.
Vurdering av endringen
Hjelpetekst: For hver RAMSLØK-parameter gis en selvstendig vurdering, underbygget med argumentasjon, av hvordan endringen vil påvirke aspektene listet nedenfor for den aktuelle parameteren, sammen med eventuelle antakelser, forutsetninger eller kompenserende tiltak.
R - pålitelighet
Hjelpetekst: Systemets evne til å fungere som påkrevd, betingelsene som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd, og måtene systemet kan svikte på.
A - tilgjengelighet
Hjelpetekst: Hvor stor del av tiden systemet vil fungere som påkrevd.
M - vedlikeholdbarhet
Hjelpetekst: Vedlikeholdet som må utføres for at systemet skal kunne opprettholde og gjenopprette sin evne til å fungere som påkrevd.
S - sikkerhet
Hjelpetekst: Systemets evne til å kontrollere farer på overordnet jernbanesystemnivå.
Hjelpetekst: Muligheten for at farer kan oppstå dersom systemet svikter.
L - levetid og kapasitet
Hjelpetekst: Systemets forventede levetid.
Hjelpetekst: Relevante kapasitetsfaktorer (antall tog/skift, hastighet, hastighetsprofil, bremsekurver, kryssingstid, punktlighet, toglengde, plattformadkomst, aksellast, sportilgang, fleksibilitet, hensetting, strømforsyning, databehandling, kommunikasjon, kabelføringsveier, menneskelige faktorer, belastningsmotstand, robusthet, arbeid i og ved spor, etc.).
Ø - økonomi
Hjelpetekst: Systemets livsløpskostnader.
K - klima og miljø
Hjelpetekst: Betingelsene knyttet til klimatiske forhold.
Hjelpetekst: Miljøbelastninger.
Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
Høringskommentarer
Innstilling fra fagansvarlig
Behandling i godkjenningsrådet
Trafikk
Prosjekter
Infrastruktureier
Teknologi
Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!