553 2024 Endringsartikkel 4129

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Sideversjon per 13. aug. 2024 kl. 08:09 av Jetsaf (diskusjon | bidrag) (Ny side: = Endringsinformasjon = {| class="wikitable" |- | EndringsID || 4129 |- | Forslagsdato || 01.08.2024 |- | Forslagsstiller || Safiye Dursun |- | Klassifisering || Kravendring |- | Bok ||…)

Endringsinformasjon

EndringsID 4129
Forslagsdato 01.08.2024
Forslagsstiller Safiye Dursun
Klassifisering Kravendring
Bok 553 Signal, kontroll
Kapittel 4 Generelle krav
Avsnitt Flere?
Forslagstekst Overført tiltak 2 fra Synergi #715565 etter uønsket hendelse på Grorud hvor sporveksel lå i feil stilling etter kontroll:

Vurdere om det er hensiktsmessig å ha to uavhengige kontroller av sporvekselstilling

Kommentar / beskrivelse av gjennomført tiltak Det gjelder uavhengig av endringsomfanget eller ved større forriglingsendringer. Det bør hensynstas at ikke aller arbeider krever S-kontroll, samt faren for ansvarsdiffusjon

Referansedokumenter

Systemdefinisjon

Etter alle arbeider på sporveksel (inkludert kabel og manøversats) som kan berøre deteksjon av sporvekselens stilling er det nødvendig med kontroll. Hendelsen på Grorud (synergi 715565) og flere tidligere hendelser har vist at det er en svakhet at denne stillingen kun blir kontrollert av en person (Funksjonskontrollør) etter funksjonsendringer (dersom det er sluttkontroll).

Vurdering av endringen

Forslag til endring

Følgende legges inn i signal/Kontroll/Forriglingsutrustning:

Nytt krav

Kontroll av sporvekselens stilling skal alltid gjennomføres to ganger for alle anleggstyper.

Utførelse: Dersom det er S-kontrollør skal kontrollen gjøres av F-kontrollør og S-kontrollør.

Utførelse: Dersom endringen ikke inneholder S-kontrollør skal kontrollen gjennomføres av installasjonskontrollør og F-kontrollør.

Utførelse: Dette skal tas inn i prøveprotokollen ved prosjektering av denne.

Endringen må ogå tas inn i de ulike prøveprotokollene (vedlegg).

For elektroniske anlegg er det ikke BaneNOR som eier prøveprotokollene. Det kan bli dyrt å få leverandøren til å endre disse, men kravet i TRV må uansett følges. Dette kan tas inn i forbindelse med opplæring.

R - pålitelighet

Hjelpetekst: Systemets evne til å fungere som påkrevd, betingelsene som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd, og måtene systemet kan svikte på.

A - tilgjengelighet

Hjelpetekst: Hvor stor del av tiden systemet vil fungere som påkrevd.

M - vedlikeholdbarhet

Hjelpetekst: Vedlikeholdet som må utføres for at systemet skal kunne opprettholde og gjenopprette sin evne til å fungere som påkrevd.

S - sikkerhet

Hjelpetekst: Systemets evne til å kontrollere farer på overordnet jernbanesystemnivå.

Hjelpetekst: Muligheten for at farer kan oppstå dersom systemet svikter.

L - levetid og kapasitet

Hjelpetekst: Systemets forventede levetid.

Hjelpetekst: Relevante kapasitetsfaktorer (antall tog/skift, hastighet, hastighetsprofil, bremsekurver, kryssingstid, punktlighet, toglengde, plattformadkomst, aksellast, sportilgang, fleksibilitet, hensetting, strømforsyning, databehandling, kommunikasjon, kabelføringsveier, menneskelige faktorer, belastningsmotstand, robusthet, arbeid i og ved spor, etc.).

Ø - økonomi

Hjelpetekst: Systemets livsløpskostnader.

K - klima og miljø

Hjelpetekst: Betingelsene knyttet til klimatiske forhold.

Hjelpetekst: Miljøbelastninger.

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

Prosjekter

Infrastruktureier

Teknologi

Konklusjon

Endringen gjennomføres/forkastes

Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!