553 2024 Endringsartikkel 4129

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024

Endringsinformasjon

EndringsID 4129
Forslagsdato 01.08.2024
Forslagsstiller Safiye Dursun
Klassifisering Kravendring
Bok 553 Signal, kontroll
Kapittel 4 Generelle krav
Avsnitt Flere?
Forslagstekst Overført tiltak 2 fra Synergi #715565 etter uønsket hendelse på Grorud hvor sporveksel lå i feil stilling etter kontroll:

Vurdere om det er hensiktsmessig å ha to uavhengige kontroller av sporvekselstilling

Kommentar / beskrivelse av gjennomført tiltak Det gjelder uavhengig av endringsomfanget eller ved større forriglingsendringer. Det bør hensynstas at ikke aller arbeider krever S-kontroll, samt faren for ansvarsdiffusjon

Referansedokumenter

Systemdefinisjon

Etter alle arbeider på sporveksel (inkludert kabel og manøversats) som kan berøre deteksjon av sporvekselens stilling er det nødvendig med kontroll. Hendelsen på Grorud (synergi 715565) og flere tidligere hendelser har vist at det er en svakhet at denne stillingen kun blir kontrollert av en person (Funksjonskontrollør) etter funksjonsendringer (dersom det er sluttkontroll).

Vurdering av endringen

Forslag til endring

Følgende legges inn i signal/Kontroll/Forriglingsutrustning:

Nytt krav

Kontroll av sporvekselens stilling skal alltid gjennomføres to ganger for alle anleggstyper.

Utførelse: Dersom det er S-kontrollør skal kontrollen gjøres av F-kontrollør og S-kontrollør.

Utførelse: Dersom endringen ikke inneholder S-kontrollør skal kontrollen gjennomføres av installasjonskontrollør og F-kontrollør.

Utførelse: Dette skal tas inn i prøveprotokollen ved prosjektering av denne.

Endringen må ogå tas inn i de ulike prøveprotokollene (vedlegg).

For elektroniske anlegg er det ikke BaneNOR som eier prøveprotokollene. Det kan bli dyrt å få leverandøren til å endre disse, men kravet i TRV må uansett følges. Dette kan tas inn i forbindelse med opplæring.

R - pålitelighet

Ingen endring

A - tilgjengelighet

Ingen endring

M - vedlikeholdbarhet

Ingen endring

S - sikkerhet

Reduserer faren for feil stilling etter bygging eller endring av sporveksler.

L - levetid og kapasitet

Ingen endring.

Ø - økonomi

Ekstra kontroll medfører ubetydelig ekstra kostnader da det allerede er personer tilstede.

K - klima og miljø

Ingen endring

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

Prosjekter

Infrastruktureier

Teknologi

Konklusjon

Endringen gjennomføres/forkastes

Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!