532 2012 Endringsartikkel 435

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Sideversjon per 15. jan. 2013 kl. 21:09 av Ft (diskusjon | bidrag) (→‎Konklusjon)

(diff) ← Eldre sideversjon | Godkjent sideversjon (diff) | Nåværende sideversjon (diff) | Nyere sideversjon → (diff)

Endringsinformasjon

EndringsID 435
Forslagsdato 2012-10-09 13:22:28
Forslagsstiller Frode Teigen
Klassifisering Nytt krav
Bok 532
Kapittel Sporjustering og stabilisering
Avsnitt Vertikalgeometri toleranser
Forslagstekst Foreslår at tabell 6 - Tillatte ujevnheter i høyde, utvides med umiddelbar grenser. Bakgrunn for forslaget er at ny TSI infrastruktur stiller krav til IAL (Immediate Action Limit) for høydefeil. Grenseverdier er gitt i EN 13848-5.
Referansedokumenter

Vurdering av endringen

R - pålitelighet

Pålitelighet påvirkes ikke av endringen

A - tilgjengelighet

Tilgjengelighet påvirkes ikke av endringen

M - vedlikeholdbarhet

Vedlikeholdbarhet påvirkes ikke av endringen

S - sikkerhet

Bedre sikkerhet gjennom innføring av sikkerhetsgrense for høydefeil

L - levetid

Levetid påvirkes ikke av endringen

K - kapasitet

Kapasitet påvirkes ikke av endringen

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Umiddelbar grense for høydefeil er nødvendig for å ivareta krav i TSI Infrastruktur til Immediate Action Limit for høydefeil. Følgende grenseverdier tilføyes i tabell 6 mhp kvalitetsklasser:

https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Vedlikehold/Sporjustering_og_stabilisering#Toleranser_2

K0: 16 mm

K1: 23 mm

K2: 26 mm

K3: 26 mm

K4: 28 mm

K5: 28 mm

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

ok

Utbygging

ok

Bane

OK

Teknologi

OK

Konklusjon

Endringen gjennomføres