540 2020 Endringsartikkel 1721

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Sideversjon per 27. apr. 2020 kl. 11:03 av Biol (diskusjon | bidrag) (Opprettet 240 2020 Endringsartikkel 1721)

Endringsinformasjon

EndringsID 1721
Forslagsdato 02.03.2017
Forslagsstiller Thorleif Pedersen
Klassifisering Kravendring
Bok 540 Kontaktledning, prosjektering og bygging
Kapittel 5
Avsnitt 3.3.7
Forslagstekst Punkt a) 1. Det kan ikke stå at tabeller i ProArc skal benyttes da dette betyr at det må søkes om dispensasjon dersom man velger å beregne en annen spennlengde enn det som står i tabellene. Tabellene begrenser i dag maksimal spennlengde for S20 til 65 meter. En mulighet er at man i regelverket skriver at dersom man benytter verdiene fra spennlengdetabellene så er det ikke behov for å dokumentere de mens man må dokumentere (ved beregning) at andre spannlengder er gyldige.

Punkt a) 2. Her mangler det å vise til spennlengdetabell for S20 (37 m/s) gjelder for normalspenn og vekslingsfelt.

Punkt a) 4. Det blir ikke riktig å kreve dette for bare en spennlengde pr. ledningspart. I lange tuneller med rettlinje kan man se for seg ledningsparter på over 2000 meter. Med 50 meter mellom mastene snakker man om mer enn 40 spennlengder. Her er det mere fornuftig å si noe om hvor mange spennlengder etter hverandre som kan være like før man må ha en avvikende spennlengde. Her blir jeg gjerne med på en diskusjon for å finne et fornuftig krav.

Referansedokumenter

Systemdefinisjon

Hjelpetekst: Definisjon av systemet regelendringen gjelder, hvilke funksjoner systemet har som berøres av endringen, hvordan disse funksjonene påvirker og påvirkes av systemets omgivelser, og hvilke betingelser som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd. Systemet er objektet reglene er assosiert med, det være seg et teknisk system, en konstruksjon, en profil, skilting, naturinngrep, utstyr, en prosess, en fremgangsmåte, en måte å organisere noe på, etc. Systemets funksjoner er de eksterne egenskapene systemet har som gir den ønskede virkning på omgivelsene, bestemt ut fra systemets formål og hensikt.

Vurdering av endringen

Hjelpetekst: For hver RAMSLØK-parameter gis en selvstendig vurdering, underbygget med argumentasjon, av hvordan endringen vil påvirke aspektene listet nedenfor for den aktuelle parameteren, sammen med eventuelle antakelser, forutsetninger eller kompenserende tiltak.

R - pålitelighet

Hjelpetekst: Systemets evne til å fungere som påkrevd, betingelsene som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd, og måtene systemet kan svikte på.

A - tilgjengelighet

Hjelpetekst: Hvor stor del av tiden systemet vil fungere som påkrevd.

M - vedlikeholdbarhet

Hjelpetekst: Vedlikeholdet som må utføres for at systemet skal kunne opprettholde og gjenopprette sin evne til å fungere som påkrevd.

S - sikkerhet

Hjelpetekst: Systemets evne til å kontrollere farer på overordnet jernbanesystemnivå.

Hjelpetekst: Muligheten for at farer kan oppstå dersom systemet svikter.

L - levetid og kapasitet

Hjelpetekst: Systemets forventede levetid.

Hjelpetekst: Relevante kapasitetsfaktorer (antall tog/skift, hastighet, hastighetsprofil, bremsekurver, kryssingstid, punktlighet, toglengde, plattformadkomst, aksellast, sportilgang, fleksibilitet, hensetting, strømforsyning, databehandling, kommunikasjon, kabelføringsveier, menneskelige faktorer, belastningsmotstand, robusthet, arbeid i og ved spor, etc.).

Ø - økonomi

Hjelpetekst: Systemets livsløpskostnader.

K - klima og miljø

Hjelpetekst: Betingelsene knyttet til klimatiske forhold.

Hjelpetekst: Miljøbelastninger.

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

Prosjekter

Infrastruktureier

Teknologi

Konklusjon

Endringen gjennomføres/forkastes

Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!