540 2020 Endringsartikkel 2698

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024
Sideversjon per 14. jul. 2020 kl. 11:05 av Biol (diskusjon | bidrag) (Opprettet 540 2020 Endringsartikkel 2698)

Endringsinformasjon

EndringsID 2698
Forslagsdato 14.07.2020
Forslagsstiller Bjørn Ivar OIsen
Klassifisering Nytt krav
Bok 540 Kontaktledning, prosjektering og bygging
Kapittel Fundamenter, master og åk
Avsnitt Mastetype og dimensjonering
Forslagstekst Nytt under krav til krav b) Montasje av stålmaster:
  1. Utførelse: Når bjelkemaster benyttes som åkmaster skal den ene av endemastene monteres med svak akse mot spor og den andre av endemastene med sterk akse mot spor (normal posisjon) slik at det oppnås samme funksjon (pendelmast) som ved gittermaster.

Samt nytt lærebokstoff til krav a) Mastetyper:

Bjelkemast av typen HE260M er en spesialutgave av bjelkemast som ikke er tiltenkt benyttet som allment valg. HE260M er hovedsakelig laget og tiltenkt master med avspenning hvor bardun eller strever ikke kan etableres grunnet sporets trasé eller stedlige forhold. All annen bruk dokumenteres gjennom grundig grunnanalyser og materielle styrkeberegninger.
Referansedokumenter

Systemdefinisjon

Hjelpetekst: Definisjon av systemet regelendringen gjelder, hvilke funksjoner systemet har som berøres av endringen, hvordan disse funksjonene påvirker og påvirkes av systemets omgivelser, og hvilke betingelser som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd. Systemet er objektet reglene er assosiert med, det være seg et teknisk system, en konstruksjon, en profil, skilting, naturinngrep, utstyr, en prosess, en fremgangsmåte, en måte å organisere noe på, etc. Systemets funksjoner er de eksterne egenskapene systemet har som gir den ønskede virkning på omgivelsene, bestemt ut fra systemets formål og hensikt.

Vurdering av endringen

Hjelpetekst: For hver RAMSLØK-parameter gis en selvstendig vurdering, underbygget med argumentasjon, av hvordan endringen vil påvirke aspektene listet nedenfor for den aktuelle parameteren, sammen med eventuelle antakelser, forutsetninger eller kompenserende tiltak.

R - pålitelighet

Hjelpetekst: Systemets evne til å fungere som påkrevd, betingelsene som må være oppfylt for at systemet skal fungere som påkrevd, og måtene systemet kan svikte på.

A - tilgjengelighet

Hjelpetekst: Hvor stor del av tiden systemet vil fungere som påkrevd.

M - vedlikeholdbarhet

Hjelpetekst: Vedlikeholdet som må utføres for at systemet skal kunne opprettholde og gjenopprette sin evne til å fungere som påkrevd.

S - sikkerhet

Hjelpetekst: Systemets evne til å kontrollere farer på overordnet jernbanesystemnivå.

Hjelpetekst: Muligheten for at farer kan oppstå dersom systemet svikter.

L - levetid og kapasitet

Hjelpetekst: Systemets forventede levetid.

Hjelpetekst: Relevante kapasitetsfaktorer (antall tog/skift, hastighet, hastighetsprofil, bremsekurver, kryssingstid, punktlighet, toglengde, plattformadkomst, aksellast, sportilgang, fleksibilitet, hensetting, strømforsyning, databehandling, kommunikasjon, kabelføringsveier, menneskelige faktorer, belastningsmotstand, robusthet, arbeid i og ved spor, etc.).

Ø - økonomi

Hjelpetekst: Systemets livsløpskostnader.

K - klima og miljø

Hjelpetekst: Betingelsene knyttet til klimatiske forhold.

Hjelpetekst: Miljøbelastninger.

Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

Høringskommentarer

Innstilling fra fagansvarlig

Behandling i godkjenningsrådet

Trafikk

Prosjekter

Infrastruktureier

Teknologi

Konklusjon

Endringen gjennomføres/forkastes

Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!