Banestrømforsyning/Prosjektering og bygging/Nødfrakobling

Fra Teknisk regelverk utgitt 8. oktober 2024

__NUMBEREDHEADINGS__

Hensikt og omfang

Nødfrakoblingens hensikt er at trafikkstyrer på en enkel måte hurtig kan koble ut spenningen på kontaktledningsanlegget for å stoppe fremdriften på elektriske tog og forhindre berøring av spenningssatt anlegg på et definert område.

Dette dokumentet omfatter overordnede krav til prosjektering og bygging av nødfrakoblingen som funksjon. Kapittelet erstatter tidligere krav om og til egen nødfrakoblingsutrustning. Etter vedtak i Bane NORs infrastrukturledelse i 2017 erstattes denne utrustningen med en implementering av nødfrakoblingsfunksjonen i trafikkstyringssystemet (TMS) og fjernstyringssystemet for elkraft (FJEL) som en tilleggsbarriere etter ALARP-prinsippet.

Funksjonskrav

{{#idprovider-increment:

 |prefix=TRV:
 |padding=5
 |skipUniqueTest=true

}}

{{#idprovider-increment:

 |prefix=TRV:
 |padding=5
 |skipUniqueTest=true

}}

NFK er en integrert funksjon i FJEL. Dette betyr at det ikke stilles eksplisitte krav til nødfrakoblingsfunksjonen for verken tilgjengelighet, pålitelighet eller responstider utover det som gjelder for driftskontrollsystemet forøvrig. Der vil en bryter kobles ut få sekunder etter aktivering.

{{#idprovider-increment:

 |prefix=TRV:
 |padding=5
 |skipUniqueTest=true

}}